در حال بارگذاری ...
رضا فقیهی کارگردان حاضر در اجراهای فصلی تئاتر خیابانی

گوشه‌هایی از معضلات اجتماعی را با مخاطب در میان می‌گذاریم

رضا فقیهی کارگردان حاضر در اجراهای فصلی تئاتر خیابانی گفت: نمایش «آدم‌های بافرهنگ» حکایت معضلات فرهنگی در یک مجتمع مسکونی یکی از مناطق تهران است که توسط ساکنانش به وجود آمده است.

رضا فقیهی نویسنده و کارگردان نمایش «آدم‌های بافرهنگ» که در اجراهای فصلی نمایش های خیابانی در محوطه تئاتر شهر اجرا می شود، در گفت وگو با ایران تئاتر در معرفی این اثر بیان کرد: «آدم های با فرهنگ» از قالب نمایش های خیمه شب بازی بهره می برد، هرچند در این اجرا شاهد فضایی متفاوت با نمایش های سنتی خیمه شب بازی روبه رو هستیم. خیمه در نمایش«آدم‌های با فرهنگ» به شکل یک آپارتمان و در واقع فضای زندگی امروزی طراحی شده و عروسک ها از پنجره های طبقات مختلف این آپارتمان بیرون می آیند و نقش خود را بازی می کنند؛ حتی اوستای خیمه در قالبی مدرن در این نمایش به ایفای نقش می پردازد. متن این نمایش به مسائل اجتماعی از جمله حقوق شهروندی و آپارتمان نشینی، همینطور استفاده صحیح از اموال عمومی می پردازد و در بخش های مختلف هر یک از این مسائل را با مخاطب در میان می گذارد. هدف از تولید این کار فرهنگ‌سازی برای مردم در استفاده از اموال عمومی و عدم تخریب آنها، فرهنگ‌سازی درست در مورد تفکیک زباله‌ها و بازیافت و آمادگی برای مقابله با زلزله و پرهیز از کارهای بی‌مورد در زمان وقوع این حادثه است.

او در همین زمینه افزود: در یکی از  این بخش ها به این مسئله پرداخته می شود که حقوق شهروندی در درون و بیرون از منازل شامل چه مواردی می شود و چگونه باید آن ها را رعایت کنیم. استفاده صحیح از زباله و اینکه چگونه می توانیم این طلای کثیف را بازیافت کنیم. همچنین در ارتباط با بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل است؛ و اینکه در مواجهه با چنین حوادثی، اولین عکس العمل هایی که در جهت حفظ ایمنی و سلامت مان می توانیم انجام بدهیم چیست. این مسائل در قالب طنز از طرف عروسک های نمایش مطرح می شود که اغلب نیز همراه با اشتباه هایی است و در مقابل این اوستای نمایش است که نحوه صحیح و اصولی این اقدام ها را به عروسک ها آموزش می دهد. در حقیقت از مطرح کردن این مفاهیم به طور مستقیم پرهیز کرده ایم و مخاطب از طریق مشاهده برداشت های اشتباه عروسک ها و تصحیح نگاه آن ها توسط اوستا متوجه می شود که راه های صحیح روبه رو شدن با این مفاهیم چیست. لازم است اشاره کنم که شخصیت های نمایش یعنی عروسک ها و اوستا تلاش دارند تا تماشاگران این نمایش را هم از طریق مشارکت دادن در اجرا به شکل ملموس تری با درونمایه نمایش روبه رو کنند تا تاثیرگذاری نمایش به شکل مطلوب تری اتفاق بیفتد.  

 فقیهی در بخش پایانی سخنانش نیز بیان کرد: طبیعی است که بر اساس ویژگی های همیشگی نمایش های خیمه شب بازی در اینجا هم با لحنی انتقادی نسبت به مسائل اجتماعی روبه رو هستیم. این کار در واقع حکایت معضلات فرهنگی در مجتمع مسکونی یکی از مناطق تهران است که توسط ساکنانش به وجود آمده که در این نمایش و در سه اپیزود کوتاه به سه مورد از این مشکلات اشاره و راه حل‌ منطقی هم برایش پیشنهاد می‌شود.

گفتنی است؛ با برنامه ریزی کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی اجراهای فصلی نمایش‌های خیابانی با 130 اجرای 13 اثر نمایشی از 17 فروردین ماه آغاز به کار کرد. این اجراها تا 7 اردیبهشت ماه همه روزه از ساعت 16 تا 18/30 در محوطه مجموعه تئاتر شهر دنبال خواهد شد.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند
گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند

داریوش نصیری، کارگردان نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» بر این باور است که ارتباط مخاطبان با نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی زمانی شکل می‌گیرد که تماشاگر خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند.

|

در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار
در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار

کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبی‌گونه» می‌گوید، بسیاری از مسائل  و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت شعارگونه و دوری از کلیشه‌های مرسوم است.

|

گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر  همان کشتی نجات‌دهنده است
گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده است

مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» با بیان اینکه در این اثر به جنبه رهایی‌بخش و نجات‌دهنده هنر تاکید دارد، گفت جایی که فضا متلاطم است، جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده و همان ریسمان محکمی است که می‌توان به آن متوسل شد.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

امیرموسی کاظمی:

«هم‌آغاز»، فرصت ورود جوانان به بزرگ‌ترین مجموعه نمایشی کشور را فراهم کرد
امیرموسی کاظمی:

«هم‌آغاز»، فرصت ورود جوانان به بزرگ‌ترین مجموعه نمایشی کشور را فراهم کرد

امیرموسی کاظمی، دبیر نخستین جشنواره «هم‌آغاز» تئاترشهر، براین باور است که این رویداد هنری فرصت ورود هنرمندان جوان را به بزرگ‌ترین و معتبرترین مجموعه نمایشی کشور فراهم کرد.

|

نظرات کاربران