در حال بارگذاری ...
مجتبی دربندی کارگردان حاضر در اجراهای فصلی نمایش خیابانی

مخاطب عام قراردادهای تئاتر خیابانی را شناخته است

کارگردان نمایش «ژیلت» معتقد است؛ امروز تئاتر خیابانی و شیوه‌های مختلف اجرای این آثار برای تماشاگران بیشتر شناخته شده است.

مجتبی دربندی کارگردان نمایش «ژیلت» که در اجراهای فصلی نمایش‌های خیابانی در مجموعه تئاتر شهر ارائه شده، در گفت وگو با  ایران تئاتر در توضیح مضمون و شیوه اجرایی این اثر اظهار کرد: نمایش های خیمه شب بازی اساساً در بخش های زیادی به صورت بداهه پیش می روند و این ویژگی در نمایش ما هم وجود دارد؛ هر چند در هر حال با متنی از پیش نوشته سروکار داریم که روند داستانی مشخصی را دنبال می کند. قصه این نمایش درباره شخصیت مبارک است که از طریق جارچی متوجه می شود شاه جایزه ای برای کشتن امیرکبیر تعیین کرده است. این مضمون سرشار از اشره های فانتزی به مشکلات روز اجتماعی است که در قالب یک اثر خیمه شب بازی و با شخصیت های عروسکی که هر کدام نماینده یک قشر از جامعه هستند اجرا می شود.

این هنرمند در خصوص اجراهای پیشین این اثر نیز بیان کرد: نمایش «ژیلت» را نزدیک به 10 سال است که اجرا می کنیم؛ اما هر بار قصه متفاوتی را در همین قالب روایت می کنیم. این نمایش را تا کنون در بسیاری از شهرهای ایران، همچنین در چند کشور خارجی نیز اجرا کرده ایم که مورد استقبال تماشاگران هم قرار گرفت است. همچنین این نمایش در چند نوبت و به مناسبت های مختلف به صورت زنده از آنتن تلویزیون برای مخاطبین اجرا شده است.    

دربندی در ادامه سخنانش در پاسخ به نحوه ارتباط تماشاگران عام با نمایش های خیابانی بیان کرد: درباره ارتباط تماشاگران با تئاتر خیابانی باید بگویم که نسبت به سال های گذشته مطمئناً اتفاقات بسیار خوبی را شاهد هستیم. شاید در سال های ابتدای اجرای تئاتر خیابانی تماشاگران هنوز با قراردادهای خاص این شیوه از ارائه نمایش به اندازه کافی آشنایی نداشتند و حتی نحوه مواجه شان با این آثار بعضاً اختلال هایی را در نمایش ها ایجاد می کرد و یا این آثار را به مسیری کاملاً متفاوت از آنچه پیش بینی شده بود، سوق می داد. اما امروز تئاتر خیابانی و شیوه های مختلف اجرای این آثار برای تماشاگران بیشتر شناخته شده و تعامل و مشارکت آن ها در روند اجرای این نمایش ها نیز به شکل معقول تر و مطلوب تری پیش می رود. خوشبختانه مردم نمایش های خیمه شب بازی را دوست دارند و برایشان جذاب است؛ از کودک تا بزرگسالان و پیر و جوان به این نمایش ها علاقه مند هستند و از این جهت بسیار اهمیت دارد که بتوانیم آثار خوبی در این زمینه تولید کنیم؛ که متاسفانه در این عرصه خیلی فعال نیستیم. تاریخچه خیمه شب بازی در ایران به دوران گذشته و زمان پادشاهان می‌رسد.: نمایشنامه نویسان بزرگی هم در این زمینه در ایران فعال بودند. در این شیوه از اجرای نمایش مهم این است که بتوانیم به عروسک‌ها جان ببخشیم. خوشبختانه هم مردم و هم بازیگران و کارگردان تئاتر دراین زمینه انرژی متقابل به هم می‌دهند.موضوعات خیمه شب‌ بازی ها از تنوع خوبی برخوردار است و این ظرفیت نیز در خیمه شب بازی وجود دارد که دراین شیوه نمایشی فضا برای کار طنز مهیاست.

 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»

صادق حسین‌زاده، کارگردان نمایش خیابانی «روز تولد من»، این اثر را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای فردی و اجتماعی معلولان دانست.

|

گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است
گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است

عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر درباره اهمیت این رویداد گفت این جشنواره از ابتدای شکل‌گیری، ویترین تئاتر کشور بوده و همواره جریان‌سازی کرده است.

|

گفت‌وگو با داور بخش خیابانی راه ابریشم (سمنان)

رحمان هوشیاری: تئاتر خیابانی نیازمند طرح و ایده جدید است
گفت‌وگو با داور بخش خیابانی راه ابریشم (سمنان)

رحمان هوشیاری: تئاتر خیابانی نیازمند طرح و ایده جدید است

رحمان هوشیاری داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر راه ابریشم کمبود طرح و ایده نو را مشکل تئاتر خیابانی می‌داند و بر این باور است که هنرمندان برای اینکه در جشنواره‌های متعدد حضور پیدا کنند باید تولید جدیدی داشته باشند.

|

نظرات کاربران