در حال بارگذاری ...
کانون تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی منتشر کرد

فراخوان برگزاری اولین سمینار «مطالعات اجرا»

اولین سمینار پژوهشی «مطالعات اجرا» که به همت کانون تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه هنر (دانشکده سینما و تئاتر) برگزار می‌شود، پذیرای مقالات علاقه‌مندان خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر کانون تئاتر دانشگاهی بنا دارد مرداد سال جاری سمیناری با مساله چیستی اجرا (Performance) و با عنوان «مطالعات اجرا» برگزار کند.  
تقویت فعالیت‌های فکری، پژوهشی با در نظر گرفتن نیاز جامعه دانشگاهی تئاتر به تبادل ایده‌های مرتبط با نظریه تئاتر، در نظر گرفتن مفهوم یا مقوله اجرا و ظهور آن به عنوان یک گرایش در تولیدهای تئاتری روز ایران و به بحث گذاشتن معانی نظری و تاریخی آن از جمله اهداف برگزاری اولین سمینار «مطالعات اجرا» است که به همت کانون تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه هنر (دانشکده سینما و تئاتر) برگزار خواهد شد.
محوریت این سمینار متوجه آن بخش از هنر نمایش است که انشقاقی از تئاتر دراماتیک، بازنمایانه و متعارف محسوب می‌شود و خود را با اعتباربخشی به مفهوم اجرا و با تلاش برای دستیابی به معنای محض آن معرفی کرده است.
موضوعات این سمینار شامل دو محور مطالعات بومی و غیربومی است. در مطالعات غیربومی که با عنوان «اجرا در جهان» مشخص شده است بررسی تاریخی و نظری ظهور مقوله اجرا در تئاتر، بررسی بینارشته‌ای و بینامتنی مقوله اجرا در جامعه، فلسفه، هویت، ملیت، جنسیت، سیاست، اقتصاد و ... و همچنین معرفی نظریه یا تجربه‌های مهم و موثر در حیطه اجرا مورد توجه قرار می‌گیرد.
مطالعات بومی نیز که با عنوان «اجرا در ایران» شناخته می‌شود بر بررسی ظهور و تطور مقوله اجرا در تاریخ تئاتر  ایران، بررسی مقوله اجرا در مناسبات غیرتئاتری ایران در جامعه، فلسفه، هویت، ملیت، جنسیت، سیاست، اقتصاد، آموزش، تعلیم، درمان و...، بررسی تطبیقی مقوله اجرا در تئاتر ایران و جهان و همین طور بررسی مقوله اجرا در انواع نمایش ایرانی و گفتمان فرهنگ نمایشی ایران متمرکز است. به دلیل تعامل مطالعات اجرا با حوزه‌های دیگر در زمینه‌های عملی و نظری، این سمینار پذیرای پژوهش‌های تخصصی در سایر رشته‌ها با در نظر گرفتن موضوعات سمینار نیز خواهد بود.
چکیده‌های دریافتی پس از تائید هیئت علمی سمینار به این رویداد راه می‌یابند و در قالب سخنرانی توسط پژوهشگر ارائه می‌شوند. همچنین به شرکت‌کنندگان در سمینار گواهی‌نامه معتبر پژوهش دانشگاهی اعطا می‌شود. مقالات مورد تائید هیئت علمی سمینار در کتاب کانون تئاتر دانشگاهی منتشر خواهد شد.
متقاضیان می‌بایست تا ۲۷ اردیبهشت چکیده خود را به همراه مشخصات فردی، نشانی ایمیل و شماره تلفن در دو فرمت pdf و Word به نشانی ایمیل‏ universitycenter@theater.ir ارسال کنند. اعلام نتایج چکیده‌های پذیرفته شده نیز اول خرداد صورت می‌گیرد.
زمان و مکان برگزاری سمینار ۵، ۶ و ۷ مرداد سال جاری در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر  خواهد بود. 

علاقمندان می‌توانند متن فراخوان را از قسمت فایل های ضمیمه دریافت نمایند.




مطالب مرتبط

در قالب بخش سمینار جشنواره آیینی و سنتی

چهره‌های مطرح تئاتر جهان از خاستگاه نمایش آیینی و چالش هوش مصنوعی گفتند
در قالب بخش سمینار جشنواره آیینی و سنتی

چهره‌های مطرح تئاتر جهان از خاستگاه نمایش آیینی و چالش هوش مصنوعی گفتند

ریچارد شکنر و ماروین کارلسن دو چهره مطرح تئاتر جهان در قالب بخش سمینار بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به ارائه نقطه نظرات خود درباره خاستگاه تئاتر و نمایش آیینی پرداختند.

|

نظرات کاربران