در حال بارگذاری ...
در نشست خبری خانه تئاتر

ویژه برنامه‌های شانزدهمین جشن هفته تئاتر معرفی شد

نشست رسانه‌ای شانزدهمین دوره جشن های خانه تئاتر امروز دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸ در تالار استاد شاهین سرکیسیان عمارت خانه تئاتر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، در این نشست محمود رضا رحیمی و احسان حاجیان معاون اجرایی جشن هفته تئاتر، مریم معترف عضو شورای هنری شانزدهمین جشن هفته تئاتر، همچنین رضا آقابابایی نماینده برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات بانک گردشگری حضور داشتند.

محمود رضا رحیمی دبیر این دوره از جشن هفته تئاتر گفت: این جشن برنامه‌های مختلفی را به قصد معرفی اصل کرامت توسط هنرمندان پیش بینی کرده است؛ در واقع ۱۶ سال است که این رسم به دلیل هم افزایی انجمن‌ها تشکیل می‌شود. در این دوره هر روز این جشن را به نام یکی از اساتید تئاتر یعنی عباس جوانمرد، بهرام بیضایی، ژاله علو، علی نصیریان، پری صابری، محمود دولت آبادی و ایرج راد نامگذاری کرده ایم. اعضای شورای هنری این دوره را هم مریم معترف، اصغر همت، مهدی قلعه، مجید گیاهی و بهزاد مرتضوی تشکیل می دهند.

دبیر شانزدهمین دوره جشن های خانه تئاتر در ادامه سخنانش در ارتباط با نحوه حضور انجمن های وابسته به خانه تئاتر در این رویداد بیان کرد: امسال سعی کردیم این جشن با چشم انداز‌های خانه تئاتر مقارن باشد. در این جشن ۱۵ انجمن خانه تئاتر یعنی انجمن نمایش نامه نویسان، کانون کارگردانان که برای شناخت کارگردانان متولد بالای دهه ۶۰ که اولین کارشان را ارائه می‌دهند و با مشارکت سالن سپند و استاد انتظامی به اجرا خواهد رفت، انجمن بازیگران، انجمن طراحان صحنه و لباس، انجمن منتقدان و پژوهشگران، انجمن نمایش‌های خیابانی که به آسیب‌های اجتماعی و جنبه‌های تفکری می‌پردازد، انجمن نمایش‌های عروسکی، کانون تئاتر کودکان و نوجوان که مشارکت با کودکان و ارائۀ تئاتر خلاق را در برنامه دارد، همچنین انجمن طراحان پوستر‌ با نمایشگاه‌ با ۶۰ پوستر تئاتر در این رویداد حضور خواهند داشت. از انجمن مدرسین خانه تئاتر هم که از انجمن های تازه تاسیس این مجموعه است نماینده ای را در بخش پژوهشی هفته تئاتر خواهیم داشت. امسال یک شورای علمی برای پژوهش‌های ما تشکیل شده است که از بین ۳۰ مقاله ارسالی، ۸ مقاله را انتخاب کردند.انجمن موسیقی هم ویژه برنامه هایی را برای این هفته تدارک دیده است.

رحیمی با اشاره به اینکه پوستر جشن‌ نیز توسط ابراهیم حقیقی طراحی شده گفت: انجمن طراحان پوستر ۶۰ پوستر را برای نمایشگاه عصر جمعه افتتاح خواهد کرد. همچنین نمایشگاه عکس نیز توسط انجمن عکاسان به علاوه سه ورک‌شاپ با حضور بابک حقی،‌ هادی نوید و حمید شاهرخ برپا می‌شود.

او درباره برنامه آغازین هفته تئاتر نیز گفت: روز افتتاحیه برنامه تئاترپیمایی از سه مسیر به سمت خانه هنرمندان به همراه پرفورمنس گروه حرفه‌ای خواهیم داشت. 

رحیمی با اشاره به اینکه سیاست اجرایی ما بحث مشارکت بوده که بانک گردشگری بر عهده گرفته است، درباره رویکرد رسانه‌ای این رویداد گفت: ۸ گروه زنده رادیویی و ۸ گروه تلویزیونی خواهیم داشت. فضای مجازی و تبلیغات پارتیزانی را هم خواهیم داشت. همچنین در فضای مجازی استفاده از اینفلوئنسرها و اشخاص با نفوذ را نیز داریم.

وی افزود: همزمانی جشنواره تئاتر دانشگاهی ما را به فکر مشارکت انداخت و ما ۳ سالن در اختیار دانشجویان قرار دادیم تا فاصله اندک تئاتر دانشگاهی را با حرفه‌ای کمتر کنیم و البته امسال یک رویداد تخصصی سبب تشکیل شورای علمی شد. قرار است در این جشن از احمد داود پدر بازیگری  یادی کنیم و از زحمات حسین علی طباطبایی تقدیر شود.

دبیر هفته بزرگداشت تئاتر درباره بودجه و هزینه برگزاری این رویداد و همچنین حضور اسپانسر مالی توضیح داد: شرایط سختی را از نظر مالی پشت سر گذاشته‌ایم. اینکه می‌گوییم اختتامیه در برج میلاد برگزار خواهد شد به این معنی است که یک شب اجاره این مکان ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برده است و حدود ۱۵۰ میلیون تومان هم هزینه‌های چاپ کتاب‌ها شده است که بدون داشتن اسپانسر انجام این کارها به سختی صورت می‌گرفت. امسال ۳۰ منطقه تهران برای شرکت در این رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند و شهرداری به درستی این نکته را بیان کرده که ما فقط یک مرکز و در یک نقطه تهران نداریم بلکه باید در دیگر نقاط هم فعالیت داشته باشیم.

سپس احسان حاجی‌پور معاون اجرایی هفته بزرگداشت تئاتر درباره اجراهای این جشنواره بیان کرد: به طور کلی امسال برنامه‌های ما در دو فضای بیرونی و فضاهای داخلی و سالن‌های تئاتری تقسیم می‌شود. اختتامیه در برج میلاد برگزار خواهد شد و برای ۳۰ هنرمند پیشکسوت بزرگداشتی برگزار خواهد شد. افتتاحیه امسال با یک حرکت نمادین و تئاتر پیمایی از چهارراه ولیعصر، میدان ولیعصر و میدان هفت تیر به سمت خانه هنرمندان انجام خواهد شد. نمادی را هم با خودمان خواهیم داشت که به مدالیوم‌ تمام جشن‌های خانه تئاتر تبدیل خواهد شد.

او افزود: تماشاخانه سنگلج اجراهایی را که از ۷ تا ۱۵ اردیبهشت ماه روی صحنه دارد جزو برنامه‌های این هفته قرار داده و برای عموم رایگان است. نکته دیگر این است که بخش‌گالری‌های ما از روز جمعه ۶ اردیبهشت افتتاح خواهد شد.

رحیمی درباره حمایت مالی بانک گردشگری از این جشن گفت: ما برنامه‌های بسیاری را در شرایط سخت مالی به اجرا می‌بریم و برگزاری جشن اختتامیه در برج میلاد شبی ۱۰۰ میلیون هزینه داشت و از طرفی ما کتابی نیز به چاپ رساندیم که ۱۵۰ میلیون هزینه کردیم و امیدوارم حمایت‌ها از فرهنگ و هنر روز به روز بیشتر شود.

رضا آقابابایی به نمایندگی از بانک گردشگری نیز گفت: این بانک دارای ۱۰۰ شعبه و سهم دو درصدی از منابع بانکی کشور است و در راستای حمایت از تئاتر گامی برای نخستین بار برداشته است. امیدواریم این حرکت بتواند در راستای ترویج هنر و آداب و رسوم این مملکت اثرگذار باشد. همه ما کنار کار اقتصادی مدیون فرهنگ و هنر تئاتر هستیم.

همچنین مرتضوی با اشاره به دو مهمان خارجی جشنواره از آلمان (ادل لاراکی ـ معاون سندیکای آلمان و دیگری عضو سندیکای بازیگری تئاتر آلمان) گفت: قرار است حضورشان یک برنامه آموزشی از سوی قدیمی‌ترین کشوری که صنف تئاتر دارد، برایمان محسوب شود.

وی در پاسخ به این سؤال که همکاری بانک حامی از چه  نوعی در جشن‌های خانه تئاتر بوده، گفت:‌ به هر حال گستردگی مالی ما امسال خیلی بیشتر بوده و این را شرایط و وضعیت جشنواره نشان می‌دهد. البته خیلی راجع به ارقام نمی‌توانم صحبت کنم!

آقابابایی هم در این زمینه گفت: توافقی در این راستا انجام دادیم که البته ارزش گذاری آن سخت است و نمی‌توان راحت درباره‌اش صحبت کرد؛ چرا که نقش و ارزش تئاتر خیلی بیش از اینهاست.

مجددا رحیمی در این باره توضیح داد: مسائل اقتصادی امروز در تئاتر و کشور سخت است. در این وضعیت تلاش داریم کارهایی انجام دهیم،‌ کتاب منتشر کنیم و در برج میلاد با آن همه هزینه اختتامیه برگزار کنیم. همیشه که نباید هنرمندان تئاتر بی‌پول جلوه کنند. امسال ۳۰ منطقه تهران پای کار جشن هستند و حال ما باید حرکت تئاتری کنیم تا پاسخگوی اینها باشیم.

گفتنی است شانزدهمین دوره جشن‌های خانه تئاتر با شعار تئاتر_ببینیم از هفتم تا پانزدهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

 




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»
انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار می‌کند.

|

با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد
با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد

بیش از دو سال از درگذشت صادق صفایی، هنرمند تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه می‌گذرد و روز گذشته، هم‌زمان با سالروز تولد او، کتابخانه شخصی‌اش به خانه تئاتر اهدا شد.

|

نظرات کاربران