در حال بارگذاری ...
در نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره عنوان شد

ارائۀ 57 اثر در 6 بخش جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

دبیر بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران دردومین نشست خبری این رویداد از ارائه نمایش ۵۷ اثر در ۶ بخش جشنواره خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران صبح امروز -چهارم اردیبهشت ماه-  با حضور امین مختاری دبیر جشنواره، سینا نصراللهی معاون اجرایی و علیرضا سعید مدیر روابط عمومی جشنواره در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

امین مختاری دبیر بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه  با اهمیت ترین رخدادهای امسال جشنواره را در بخش بین‌الملل شاهد خواهیم بود، گفت: در این دوره از جشنواره به دلیل محدود بودن منابع، ارتباط ها را با آکادمی‌ها و سفارتخانه‌های خارجی دنبال کردیم که پیرو این ارتباطات توانستیم آماده سازی ۱۰ اثر در این بخش را تقریباً بدون هزینه پیش ببریم. اجراهای بخش دورنما امسال با هدف تولید مشترک بین کشورها به جشنواره اضافه شده است.

او در همین ارتباط افزود: قبل از آغاز جشنواره دو ورک‌شاپ در شهرهای کرمان و کاشان برگزار شد و در ایام جشنواره مجددا استادان این کارگاه‌ها حضور خواهند داشت و قرار است با حضور افراد برگزیده این ورک‌شاپ‌ها ادامه پیدا کند و در نهایت هم اجراهایی را در جشنواره داشته باشند. این آغاز یک بدعت مناسب برای یک جشنواره دانشگاهی است تا بتواند بُعد آموزشی و پژوهشی را در جشنواره تئاتر دانشگاهی شکل بدهد. در این راستا دو کار مشترک ایران و فرانسه (تمرین ـ اجرا) با بچه‌های کاشان و دیگری هم ایران و ترکیه با بچه‌های کرمان خواهند داشت. گروه‌های دیگر خارجی هم از سوییس،‌ترکیه و سریلانکا و دو کار مشترک با اتریش و سریلانکا خواهیم داشت.

مختاری با اشاره به همکاری‌های مرکز هنرهای نمایشی،‌معاونت زنان ریاست جمهوری، شهرداری تهران و شورای شهر،‌مجموعه خصوصی مهرسان و مجموعه خانه تئاتر و بنیاد رودکی با جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت:‌ جشنواره از فردا، پنجم اردیبهشت ماه آغاز و اختتامیه شانزدهم به کارگردانی حسین پویانی فرد خواهد بود. از جمله برنامه‌های اختتامیه بزرگداشت مسعود دلخواه و کامران سپهران است.

دبیر این دوره جشنواره درباره ترکیب هیئت داوران جشنواره و نحوه انتخاب آنها نیز گفت: ما دو معیار اصلی برای انتخاب این افراد داشتیم. سعی کردیم این افراد در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف تخصص داشته باشند و همچنین در کنار حضور استادان دانشگاهی سراغ کسانی هم رفتیم که در دوره‌های گذشته از برگزیدگان این جشنواره بودند.

مختاری درباره بودجه و کمک‌هزینه گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره اظهار کرد: سعی کردیم افزایش ۵۰ درصدی برای کمک‌هزینه‌ها داشته باشیم اما در حال حاضر بیشتر فعالیت‌های ما به صورت اعتباری انجام شده است و شرایط سخت‌تری نسبت به سال گذشته داشتیم و درواقع بعد از برگزاری اختتامیه وزارت علوم باید این هزینه‌ها را پرداخت کند. آنها می‌گویند ما پول و اعتباری را تخصیص داده‌ایم و تقصیر را گردن خزانه‌داری و سازمان برنامه و بودجه می‌اندازند و قطعا این اتفاق بر کیفیت برگزاری این جشنواره تاثیر مستقیم دارد.

وی درباره نحوه انتخاب هیئت داوران گفت: در این زمینه سعی کردیم از همه رشته‌ها متخصص داشته باشیم و کسانی را انتخاب کنیم که برآمده از تئاتر دانشگاهی هستند.

وی درباره مشکل بودجه جشنواره هم گفت: آنچه دوستان به ما گفته‌اند اینکه هنوز بخش از این بودجه به وزارت علوم تخصیص نیافته هر چند این مشکل تأثیر مستقیم بر کیفیت جشنواره میگذارد اما ما تمام تلاشمان این است که به بدنه جشنواره لطمه‌ای وارد نشود. برای اجرای عموم کارها تلاش داریم تمام آثار بخش مسابقه اجرای عموم بگیرند، رایزنی‌ها با برخی افراد و کمپانی‌ها صورت گرفته تا در ایام جشنواره بیایند و کارها را ببینند و تهیه کنندگی برخی کارها را برای اجرای عموم متقبل شوند.

مختاری درباره بزرگداشت دلخواه و اینکه او در هیئت داوران نیز حضور دارد، گفت: این انتخاب‌ها اتفاقی نبود و به این علت که آقای دلخواه در حال بازنشسته شدن است خواستیم از حضور او در این جشنواره بیشتراستفاده کنیم؛ کما اینکه حوزه‌های کاری او هم با هم غیر مشترک هستند.

سینا نصراللهی معاون اجرایی این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز با ارائه توضیحاتی در خصوص آثار ارائه شده در این رویداد گفتک  در این دوره ۵۷ اثر راشاهد خواهیم بودو از این تعداد ۷ اثر تجربه‌های اجرا در محیط‌های نامتعارف هستند. ۲۷ اثر تولید خود جشنواره تئاتر دانشگاهی و ۴ اثر خارج از مسابقه‌اند. بخشی از کارها از برگزیدگان جشنواره‌های دیگر دانشگاهی چون مونولوگ، سوره،‌تجربه و اردیبهشت دامغان و ۳ کار هم در بخش مدرسان اجرا می‌شود.

نصراللهی همچنین در خصوص مراکزی که میزبانی از اجراهای این دوره از جشنواره را بر عهده خواهند داشت، گفتک مجموعا دوازده سالن مولوی، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، استاد انتظامی خانه هنرمندان، عمارت نوفل لوشاتو، تئاتر شهر و مجموعه ایرانشهر به علاوه سالن تازه تأسیس استاد نصرت جوانمرد در تئاتر شهر که قرار است با افتتاحیه جشنواره ما آن هم افتتاح شود، درگیر کارهای جشنواره هستند.

در بخش پایانی این نشست نیز پوستر بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی با حضور امین مختاری و سینا نصرالهی رونمایی شد.

گفتنی است؛ بر اساس اعلام دبیر بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی، آیین اختتامیه این جشنواره ۱۴ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۶:۳۰ در تالار وحدت برگزار خواهد شد. حسین پویانی‌فر کارگرانی اختتامیه را برعهده دارد و در این آیین دو بزرگداشت برای مسعود دلخواه و کامران سپهران‌ در نظر گرفته شده است.

 




نظرات کاربران