در حال بارگذاری ...
گفتگو با فروغ قجابگلی به بهانه دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره الف پکن

خودم را مدیون تئاتر می دانم

ایران‌تئاتر: فروغ قجابگلی بازیگر توانا و درجه یکی در تئاتر است و در سال های اخیر در سینما و تلویزیون هم حضور موثری داشته است و این روزها دو سریال قرعه و علی البدل با بازی او در حال پخش است.قجابگلی جدیداً با بازی درخشانش در فیلم سینمایی تهران، شهر عشق موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره معظم و الف پکن شده است.

فروغ قجابگلی جدا از بازیگری و کارگردانی سالها است که به آموزش جوان‌ها و انتقال تجربیاتش می پردازد و جوایز زیادی هم به دست آورده است. قجابگلی هنرمند جنوبی تئاتر فارغ التحصیل رشته علوم هنری از دانشکده تربیت معلم و در ادامه فارغ التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی است.ناخوانده، خواستگاری، خط، قهوه داغ داغ بنوشید، وزیر خان لنکران، خیال روی خطوط موازی، سیزده، دور گردون، مضحکه شبیه قتل و تکیه ملت از جمله کارهای مهم کارنامه کارگردانی و بازیگریش محسوب می شوند. قجابگلی این روزها با بازی درخشانش در فیلم سینمایی تهران، شهر عشق موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره معظم و الف پکن شده است. به همین مناسب با او گفت وگویی انجام داده ایم.

 

در تئاتر جوایز متعددی به دست آورده اید؛ دریافت جایزه از یک جشنواره مهم جهانی برایتان چه حس و حالی دارد؟

حس عجیب و در عین حال دلچسبی بود و موقعی که نماینده هیات داوران نامم را به عنوان بازیگر برتر جشنواره اعلام کرد؛ فقط فردیت خودم را در قبال دریافت این جایزه ندیدم و خوشحال شدم که توانسته ام نام ایران را در یک جشنواره ارزشمند جهانی مطرح کنم و از این بابت خیلی خوشحال هستم.  من برای بازی در فیلم تهران، شهر عشق به کارگردانی علی جابر انصاری، موفق شدم عنوان بهترین بازیگر زن نهمین جشنواره بین المللی فیلم پکن(جایزه تیان تان یعنی کاخ آسمانی) را کسب کنم. نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم پکن از 24 تا 31 فروردین ماه سال جاری با حضور مجید مجیدی به عنوان داور و فیلم‌های ایرو و تهران، شهر عشق به عنوان نامزد بخش رقابتی این جشنواره برگزار شد. برای حضور در این جشنواره در حدود 775 فیلم از 85 کشور و منطقه جهان درخواست نامزدی جوایز تیان تان (کاخ آسمانی) این جشنواره را کرده بودند. جشنواره بین‌المللی فیلم پکن از سال ۲۰۱۱ کار خود را آغاز کرده و با حمایت دولت چین برگزار می‌شود. من در این فیلم اجتماعی نقش زن میانسالی را به نام مینا بازی کردم.

 

با توجه به نام های کارگردان حاضر در جشنواره یک رقابت بسیار مهیجی بین فیلم‌ها حاکم بود؟

بله، همینطور است و در این جشنواره کارگردان صاحب نام سوئدی بیل آگوست که قبلا نخل طلای جشنواره کن را به دست آورده بود با تعدادی دیگر از کارگردان سرشناس اروپایی و امریکایی در بخش رقابتی حضور داشتند. جشنواره بین‌المللی فیلم پکن در سال‌های اخیر نه تنها در رده برترین جشنواره‌های فیلم آسیا قرار گرفته بلکه جزء سه جشنواره مهم بین‌المللی فیلم دنیا نیز به حساب می‌آید.

 

خاستگاه شما تئاتر است و در سال های اخیر حضورهای موفقی را در بازیگری در سینما و تلویزیون تجربه کرده اید؛ چقدر موفقیتتان را مدیون آموزه های تئاتری خودتان می دانید؟

یک تئاتری اصیل و با سابقه هستم و خودم را مدیون تئاتر می دانم. تئاتر یک هنر اصیل، ناب و متعالی است و در خیلی از هنرها اثر گذار بوده است و سال‌ها است که منبع تغدیه خوبی برای سینما و تلویزیون است و به نظرم جدا از ارزش های هنری تئاتر انسان ساز است. من جز بازیگرانی هستم که  متد استحاله در نقش را تجربه می کنم و با نقش یکی می شوم.

 

بردن جایزه از جشنواره ای که مجید مجیدی فیلمساز نامدار ایرانی در هیات داوری آن حضور دارد برایتان چه ویژگی دارد؟

قبل از حضور در این جشنواره تا به حال از نزدیک با مجید مجیدی ملاقاتی نداشتم و البته فیلم های ایشان به خصوص رنگ خدا را به خاطر نگاه هنرمندانه ایشان بسیار دوست دارم و ایشان یکی از فیلمسازان بین المللی سینمای ایران است که کاندیدای اسکار فیلم خارجی زبان هم برای فیلم زیبای بچه های آسمان بوده است. ما در این جشنواره ملاقات چند دقیقه ای، درست قبل از شروع مراسم اختتامیه داشتیم و ایشان عنوان کردند فیلم را دوست دارند و تا به حال بازی های من را ندیده بودند و البته به خاطر بازیم در این فیلم به من تبریک گفتند. معتقدم حضور درخشان و مستمر و موفقیت آمیز سینمای ایران در جشنواره های خارجی مدیون بزرگان سینما منجمله مجید مجیدی است که راه را برای حضور نسل بعدی و درخشش در این نوع جشنواره ها باز کردند.

 

واکنش سایر داوران جشنواره فیلم پکن در باره بازیتان چگونه بود؟

سیستم برگزاری این جشنواره تقریبا شبیه مراسم اسکار است و در طول برگزاری جشنواره اصلا داوران را ندیدیم و مدیران جشنواره برای ما دو برنامه، یکی ملاقات با خبرنگاران و منتقدان و دیگری دیدن فیلم در کنار مردم را طراحی کردند و بعد از خاتمه نمایش فیلم، مخاطبان چینی از فیلم و مضمون و فضایش خوششان آمد و با فیلم ارتباط برقرار کردند. بعد از مراسم اختتامیه هم داوران واکنش خوبی نسبت به من و فیلم داشتند.

 

 حرف پایانی ؟

حضور در این جشنواره معتبر برایم یک تجربه خوشایند و دوست داشتنی بود و در ضمن وظیفه من را در ادامه راه و حضور موثرتر در سینما سخت تر کرد و امیدوارم بتوانم نقش های متفاوت و خوبی بازی کنم و معتقدم تئاتر همچنان به عنوان هنر مادر و اصیل بتواند سینما و تلویزیون ما را تغذیه کند و سایر بازیگران جوان و شایسته تئاتر مجال و فرصتی برای حضور در قاب نقره ای سینما به دست بیاورند.

 

گفتنی است فیلم سینمایی تهران شهر عشق طنز تلخ اجتماعی در مورد سه شخصیت است که با وجود هیاهوی بی حد و حصر، احساس تنهایی می‌کنند و در راه پر کردن این تنهایی به شناخت عمیق تری از ابرشهر تهران و وجود خودشان می‌رسند. داستان‌های این سه شخصیت به طور موازی پیش می‌رود و در نهایت هر سه نفر مصمم‌تر و با درک عمیق تری از خود در هیاهوی تهران به راهشان ادامه می‌دهند. یش از این نیز فیلم سینمایی تهران شهر عشق اولین فیلم سینمایی علی جابر انصاری جایزه ویژه هیأت داوران جوان جشنواره صوفیه بلغارستان را کسب کرده بود.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




نظرات کاربران