در حال بارگذاری ...
گردهمایی بزرگ فعالان تئاتری آذربایجان شرقی برگزار شد

همه برای اردیبهشت تئاتر آمدند

گردهمایی بزرگ تئاتری های آذربایجان شرقی عصر روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت در سالن استاد صیامی مجتمع سینمایی ۲۲ بهمن تبریز برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر از آذربایجان شرقی، گردهمایی بزرگ تئاتری های آذربایجان شرقی عصر روز چهارشنبه 4 اردیبهشت در سالن استاد صیامی مجتمع سینمایی 22 بهمن تبریز برگزار شد.

اعضای هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی از اولین روز های سال جدید در صدد بودند تا گردهمایی بزرگی را برای تئاتری های این استان تدارک ببینند. این برنامه ریزی ها از طرف انجمن هنرهای نمایشی در نهایت به تنظیم پروپوزالی مدون و منظم انجامید و مقرر شد تا چهارمین روز اردیبهشت ماه سال میزبان هنرمندان تئاتر آذربایجان باشد. بزرگداشت روز جهانی تئاتر، بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی، اردیبهشت تئاتر ایران و اعیاد شعبانیه از جمله بهانه هایی بودند که هر یک حتی به تنهایی توانایی دور هم نشاندن خانواده بزرگ تئاتر استان را داشتند.

آغاز سال جدید همزمان بود با برگزاری جشنواره ایی سراسری برای آذربایجان شرقی و چاپ و نشر سه کتاب در روز های آغازین بهار نوید دهنده سال پرباری برای هنر استان بود.

تقدیر از پیشکسوتانی که در سال 98 اثری را بر روی صحنه برده اند، تقدیر از فعالین و حاضرین در جشنواره های خارجی و داخلی، تجلیل از راه یافتگان به سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و تقدیر از فعالان تئاتر شهرستان ها در کنار تجلیل از مدیران برتر تئاتری از جمله برنامه هایی بود که انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی برای اعضای خود در نظر گرفته بود.

در ابتدای این مراسم احمد رجب پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی با ارائه گزارشی از عملکرد انجمن هنرهای نمایشی در شش ماه نخست فعالیت خود، ضمن اشاره به وضعیت نا مطلوب ساختمان تئاتر شهر، این بنا را حائظ جایگاهی معنوی برای هنرمندان استان دانست و گفت: متاسفانه وضعیت امروز ساختمان تئاتر شهر بسیار نا مطلوب است و انتقادات فراوان و به حقی هم از جانب هنرمندان و دلسوزان تئاتر استان متوجه این امر است که اکثر این انتقادات وارد و صحیح است. وی با بیان خاطره ایی از اولین سال های فعالیت خود، تماشای تئاتر در تئاتر شهر تبریز را هیجان انگیز تر از محتوای برخی نمایش ها دانست و گفت: سی سال قبل که برای تماشای تئاتر به تبریز می آمدیم، دیدن تئاتر در تئاتر شهر تبریز جذابیت خود را داشت و الان هم اینگونه است ولی تئاتر شهر تبریز نیازمند توجه بیشتری از جانب مسئولان امر است.

در ادامه محمد محمد پور، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گزارشی از تعداد مخاطبان، میزان گردش مالی ناشی از فروش بلیط برای نمایش های استان و از میزان استقبال مخاطبان از تئاتر های تبریز گزارشی ارائه داد (این گرزارش قبلا به صورت تفصیلی با عنوان "تئاتر آذربایجان در سالی که گذشت" در ایران تئاتر منتشر شده است) و عنوان کرد: وضعیت استقبال مخاطبان از تئاتر در استان بسیار رو به رشد و امیدوار کننده است و ما متوجه این موضو هستیم که سخت افزار و سالن های موجود پاسخگوی رفع نیاز های تئاتر استان نیست. وی ادامه داد: طبق تفاهم نامه ایی که زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بین انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی و کمسیون فرهنگی هنری شورای کلانشهر تبریز منعقد شد مقرر شد تا سالن های تحت تملک شهرداری در اختیار این انجمن قرار گیرد. همچنین وضعیت عملیات ترمیم و تعمیر فضای بیرونی و داخلی ساختمان تئاتر شهر تبریز نیز رو به رشد است و قرار است با نظر سازمان برنامه و بودجه عملیات اجرایی آن از ماه جاری آغاز شود تا تئاتر شهر تبریز تا آغاز جشنواره های استانی و ملی جان بگیرد. وی همچنین ضمن اشاره به وضعیت محل جدید ساختمان تئاتر شهر تبریز پیشرفت این پروژه را 13 درصد ارزیابی نموده و تصریح کرد: با همت نمایندگان محترم مجلس و با تعریف ردیف بودجه در سال جدید برای این پروژه، امیدواریم ساخت آن تا اواخر سال 1400 به اتمام رسیده و در اختیار بخش خصوصی و هنرمندان استان قرار گیرد.

عباس شاه محمدزاده، به نمایندگی از اداره کل هنرهای نمایشی کشور ضمن اشاره به فعالیت های این اداره در خصوص تئاتر استان ها، جریان تئاتر در آذربایجان را جریانی زنده دانست و گفت: من به عنوان فردی بومی و دانش آموخته این استان از روند پیشرفت نمایش و تئاتر در آذربایجان شرقی طی سال های اخیر آگاهی داشته و بر این باورم که تئاتر آذربایجان پیشگام تئاتر در ایران است و هنوز جای پیشرفت دارد. وی در ادامه به اهمیت درج اطلاعات اجرا ها و گروه ها در سایت ایران تئاتر اشاره کرد و گفت: گروها باید به این نکته توجه داشته باشند که تنها درج اخبار اجرای آن ها در سایت ایران تئاتر است که به عنوان رزومه و پیشینه برای گروه ها محسوب خواهد شد.

تقدیر از پیشکسوتانی که در سال 98 اثری را بر روی صحنه برده بودند، تقدیر از فعالین و حاضرین در جشنواره های خارجی و داخلی، تجلیل از راه یافتگان به سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و تقدیر از فعالان تئاتر شهرستان ها در کنار تجلیل از مدیران برتر تئاتری از دیگر برنامه هایی بود که برگزار کنندگان جشن اردیبهشت تئاتر برای این مراسم تدارک دیده بودند.

تارا میرک، بازیگر مطرح تئاتر آذربایجان، در ادامه این مراسم پیام روز جهانی تئاتر را که توسط کارلوس سلدران، کارگردان و نمایشنامه نویس مطرح کوبایی منتشر شده بود را در سالن قرائت کرد تا با تشویق حاضران روبرو شود.

محمد نیک مرام، از تحصیل کردگان تئاتر و از اعضای فعال تئاتر شهرستان عجب شیر، به نمایندگی از تئاتری های شهرستان های آذربایجان شرقی، به بیان نقطه نظرات اکثریت فعالان این حرفه در شهرستان ها پرداخت.

اجرای موسیقی آذربایجانی توسط انجمن موسیقی آذربایجان شرقی و اجرای رقص اصیل آذربایجانی توسط  گروه فرهنگی هنری ملی ایران به سرپرستی پدرام ناظر، از جمله بخش هایی بود که با استقبال حضار روبرو شد و در نهایت تشویق بی امان آنها را در بر داشت.

در این مراسم فعالان تئاتر استان در حضور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، به بیان انتقادات و دغدغه های خود پرداختند.

 

گزارش از مهرداد خردمند




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است
الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است

الهام حیدریان کارگردان نمایش «کافه سایه» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند می‌گوید در استان‌ها همچنان مشکلاتی مانند کم بودن لاین‌های نورپردازی یا نبود بلک باکس استاندارد از جمله کاستی‌های مشترک سالن‌های تئاتر در کشور است.

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

سی‌وپنجمین دوره جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در تبریز با حضور هنرمندان آذربایجان شرقی، در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی آغاز شد و ۳۲ جشنواره استانی با حضور ۴۰۰ نمایش و هزاران هنرمند از سراسر کشور از ۶ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران