در حال بارگذاری ...
محمد رضا فهمیزی کارگردان نمایش «مصاحبه»:

سرمایه و ثروت به سراغ تئاتر آمده است

نمایش «مصاحبه» به کارگردانی محمدرضا فهمیزی برای دومین بار از ۲ اردیبهشت در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه رفت. فهمیزی در این گفت وگو درباره انگیزه به صحنه بردن یک اثر نمایشی و مشکلات پیش روی آن سخن گفت.

به گزارش ایران تئاتر محمدرضا فهمیزی کارگردان این اثر،که نزدیک 30 سال سابقه فعالیت مطبوعاتی دارد،در سال‌های اخیر  فعالیت های هنری گوناگونی را در عرصه های،نمایشنامه‌خوانی (کارگردانی و بازی)،دوبله و ساخت فیلم دنبال کرده است؛ اخیرا هم فیلم کوتاه «ساعت شنی» او در بخش رسمی جشنواره «the lift_off sessions » لندن پذیرفته شده است.
فهمیزی درباره اجرای نمایش «مصاحبه» می‌گوید: یکی از سالن‌های خصوصی فراخوانی داده بود و در این فراخوان اعلام شد که علاقه‌مندان متن‌هایشان را ارسال کنند و در صورت  انتخاب، نمایش اجرا می‌شود و همین مسئله باعث شد تا جرقه کارگردانی تئاتر در ذهنم زده شود و با توجه به اینکه نمایشنامه های زیادی خوانده بودم، نمایشنامه «مصاحبه» را انتخاب و ارسال کردم. این نمایشنامه جزو کارهای پذیرفته شده  آن تالار بود و بعد از بازبینی کار توسط شورای انتخاب، کار ما پذیرفته نشد و در نهایت خیلی اتفاقی با سالن ناصرخسرو به توافق رسیدیم و بعد از بازبینی، بدون اینکه اشکال یا ایرادی به‌کار بگیرند، کار برای اجرا آماده شد.
وی در مورد توقف اجرای نمایش در دوره قبلی اجرا گفت: با توجه به اینکه از لحاظ امکانات خیلی فقیر بودیم،کار را اجرا کردیم. صحنه‌ای بسیار ساده داشتیم و تنها مشکل ما نبود امکانات  مالی بود و در این مدت، همه دوستانی که با ما همکاری داشتند، صرفا به دلیل عشق و علاقه به تئاتر همکاری کردند.
وی ضمن ابراز گلایه از شرایط موجود در تئاتر گفت: اتفاق بدی که این روزها برای تئاتر ما می‌افتد این است که تئاتر،در گذشته  تنها سنگری بود که اسیر فشارهای پول و سرمایه نشده بود،ولی در سال های اخیر پ|LW۪wh-55yثروت هم به سراغ تئاتر آمد و تئاتر به یک تجارت سودآور تبدیل شد و از طرفی هم باعث شد تا عرصه برای آدم‌های حرفه‌ای تئاتر، تنگ شود و کسانی جای آنان را بگیرند که پشتوانه‌شان چهره و پولی است که با خود به همراه می‌آورند.این مسئله ، شرایط ناامیدانه و تلخی را در فضای تئاتر حاکم کرده است،به نحوی که نه تنها چهره های جوان و گروه های آماتوری بلکه حتی بسیاری از افراد پیشکسوت هم انگیزه و امیدی برای دیده شدن ندارند، توفیق مالی که دیگر بماند. متأسفانه سالن‌های خصوصی هم به دنبال نمایش‌هایی هستند که بازیگر مطرح و شناخته شده داشته باشند .
وی افزود: چه در اجرای ناکام پیشین و چه در این نوبت اجرا تنها جاهایی که از گروه ما حمایت هایی کردند فرهنگسراهای فناوری اطلاعات و ارسباران بودند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان «استخوان ماهی جادویی»

احسان مجیدی: زنگ خطر آثار کودک به صدا درآمده است
گفت‌وگو با کارگردان «استخوان ماهی جادویی»

احسان مجیدی: زنگ خطر آثار کودک به صدا درآمده است

احسان مجیدی، کارگردان «استخوان ماهی جادویی» با بیان اینکه نبود زیرساخت مناسب از نظر متن و سالن اجرا برای تولید تئاتر نوجوان یکی از مشکلات اساسی این عرصه است، از به صدا درآمدن زنگ خطر برای آثار کودک گفت.  

|

نظرات کاربران