در حال بارگذاری ...
طی نشستی در خانه تئاتر اعلام شد

اسامی نامزدهای جایزه جشن سال بازیگر و جزئیات تقدیر از چهار پیشکسوت

نشست خبری جشن «شب بازیگر» صبح امروز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه در خانه تئاتر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری جشن «شب بازیگر» با حضور بهزاد فراهانی دبیر و مسعود رحیم‌پور مدیر اجرایی، محمودرضا رحیمی دبیر هفته تئاتر، سروش طاهری، مسئول هیأت انتخاب آثار، امیر نیک رویان از بانک گردشگری و اصحاب رسانه ساعتی پیش،دهم اردیبهشت ماه در خانه تئاتر برگزار شد.

بهزاد فراهانی در ابتدای نشست اشاره ای به سیل اخیر در کشور گفت: آنچه من در پلدختر دیدم چیزی فراتر از تراژدی است، من مردمی را دیدم که دیگر عشق نداشتند و گذشته، یادگاری‌ها و غرورشان را آب برده است اینها ارزش های انسانی است.

وی در ادامه افزود: به نظرم باید دست به دامن خودمان شویم تا گوشه ای از مشکلات را رفع کنیم. خیلی از این خانه ها پابرجا نمی ماند، بازسازی آنها کار دشواری است. ما هنرمندان وظیفه سنگینی داریم امیدوارم از پس آن بربیایم.

فراهانی اظهار داشت: از سه ماه پیش درخواست تالار وحدت را دادیم اما متاسفانه شدنی نبود. تئاتر شهر سالن در اختیار ما گذاشتید و از یک روز قبل نمایش آنجا دکور را جمع می‌کند، امیدوارم کاری که امسال تدارک دیدیم و خیلی هم سنگین است و حجم محتوایی دارد، خوب از آب در بیاید.

وی افزود: ما دلمان می‌خواست امسال این مراسم را برگزار نکنیم حتی اسم آن را هم جشن نگذاشتیم و دوست داشتیم مخارجش را در اختیار سیل زدگان قرار دهیم اما اسپانسرهای این را برنتافتند.

دبیر شب بازیگر عنوان کرد: شب بازیگر ما هیچ شباهتی به دیگر مراسم‌های خانه تئاتر ندارد، هنرمندان پرقدرتی در آن کار میکنند و به نوعی ما این قول را می‌دهیم که از سال های ۱۳۲۰,تا الان را دقیق روی صحنه بیاوریم. مراسم شب بازیگر شنبه چهاردهم اردیبهشت، ساعت هجده در سالن اصلی تئاتر شهر با حمایت بانک گردشگری برگزار می شود.

 

تقدیر از چهار پیشکسوت تئاتری

مسعود رحیم پور نیز در ادامه گفت: ما طبق سنت هر سال یک پیشکسوت خانم و آقا از تهران و دیگر شهرها انتخاب می‌کنیم. امسال انتخاب ما رضا بابک و سوسن مقصودلو از تهران و علی آزاد نیا از مشهد و مهناز شریفی از ارومیه هستند.

در ادامه مجید اکبری، طراح پوستر شب بازیگر با حضور رسانه ها از پوستر رونمایی کرد.

فراهانی با ابراز امیدواری از داشتن اتحادیه هنرمندان تئاتر گفت: امیدوارم ما هم با هنرمندان متفاوت اتحاد داشته باشیم و مبادله اندیشه کرده و از منافع هم دفاع کنیم.

فراهانی اظهار داشت: ما در طول سال یک سری کارهای روی صحنه رفته را انتخاب و کاندید میکنیم. البته ما قدرت دیدن همه کارها را نداریم لذا امسال تئاترهای حرفه ای عضو را داوری کردیم، داوری دو گروه آغازین و پایانی دارد, پنج داور برای این انتخاب که مسئول داوری سروش طاهری است.

 

کاندیداهای شب بازیگر

در نهایت سروش طاهری مسئول هیأت داوران نیز گفت: بر طبق آیین نامه کارهایی که قبلاً اجرا شده نمی‌تواند کاندیدا شود و تنها بازیگرانی که عضو انجمن بازیگران باشد مورد قضاوت قرار می‌گیرند. ناصر آقایی، منصور خلج، خسرو شهراز، بیژن افشار و پرستو کرمی داوران بودند.

وی در ادامه افزود: امسال در داوری اولیه ۲۱۱ نمایش قضاوت و از بینشان ۷۵ اثر انتخاب شد که در نهایت ۸کاندیدای زن داشتیم: مانلی حسین پور، نسرین درخشان زاده، سارا رسول زاده، آوا شریفی، یلدا عباسی، مونا فرجاد، الهام کُردا، پرستو گلستانی.

در بخش بازیگری مرد ۱۰ کاندیدا شامل وحید آقاپور، میکائیل شهرستانی، سروش طاهری، علی عمرانی، ناصر عاشوری، فربد فرهنگ، حامد کمیلی، حسین کشفی، فرزین محدث و مجید نوروزی هستند.

۷ جایزه کلی این مراسم شامل سه بازیگر مرد و سه زن و یک جایزه ویژه خواهد بود‌.

فراهانی اضافه کرد: ما امسال قرار بود پدر سروش طاهری را که در مشهد فعال است، تقدیر کنیم که انجمن به دلیل حضور سروش طاهری این گزینه را حذف کرد امیدوارم در شرایط دیگری بتوانیم از او تقدیر کنیم.

امیر نیک رویان مدیر روابط عمومی بانک گردشگری نیز که خود از هنرمندان تئاتر بوده گفت: شاید قدری غفلت از تئاتر بخاطر کم کاری مسئولان باشد اما هر مسئولی در این عرصه موظف است وظیفه خود را انجام دهد. بنظرم بنگاه ها باید بتوانند خلأهای عرصه فرهنگ را پر کنند و تلاش بانک گردشگری هم به این دلیل بوده است.

ما نمی‌توانیم پیشکسوتانمان را به مناطق دور افتاده یا مثلا پردیس تئاتر تهران ببریم!

فراهانی درباره حمایت مرکز هنرهای نمایشی گفت: شهرام کرمی از دوستان خود ماست، هر ساله مرکز به ما کمک کرده امسال هم قرار شده جوایز ما را آنها برعهده بگیرند اما بهرحال شرایط اقتصادی آنها هم خوب نیست. ما جنبه مادی کلان در جایزه نداریم لذا اجازه دهید آن بخشش پنهان بماند منتها مدالیوم ما قدمتش بیش از ۳ هزار سال است برگرفته از سکه‌ای که در آمریکا وجود دارد ما کپی آن را از جنس برنز کار کردیم. این مدالیوم به برگزیدگان بازیگر داده می شود و پیشکسوتان هم صورتک قلعه فلک الافلاک را دریافت می‌کنند. ممکن است در آینده جوایز نقدی هم از جشنواره کاسته شود و فقط مدالیوم را تقدیم برگزیدگان کنیم.

سروش طاهری در پاسخ به سوال فارس مبنی بر حذف کاندیدای هشتم گفت: متاسفانه امسال برای رعایت عدالت در این بخش برگزیده نداریم، چون بر خلاف آیین نامه بود.

رحیمی هم در پایان گفت: تصمیم داریم در این دوره شانزدهم یک کتابی منتشر کنیم که قابلیت بولتن کتاب باشد که انعکاس دهنده نشست های تاریخ شفاهی و سایر نشست ها باشد.

فراهانی درباره سالن مراسم نیز گفت: ما سالنی می‌خواهیم که ۲ هزار نفر در آن جا شوند، اینطور نمی‌شود که شرایط بماند، وضعیت تالار وحدت معلوم نیست چیست، اگر نمی‌توانند زمین بدهند ما در مرکز شهر برای خودمان سالن بسازیم، ما نمی‌توانیم پیشکسوتانمان را به مناطق دور افتاده یا مثلا پردیس تئاتر تهران ببریم!

 




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»
انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار می‌کند.

|

با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد
با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد

بیش از دو سال از درگذشت صادق صفایی، هنرمند تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه می‌گذرد و روز گذشته، هم‌زمان با سالروز تولد او، کتابخانه شخصی‌اش به خانه تئاتر اهدا شد.

|

نظرات کاربران