در حال بارگذاری ...
فریبا متخصص در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد

هر مخاطبی‌به دیدن شاپرک خانوم می آید با خاله سوسکه ارتباط برقرار می کند

ایران تئاتر: نمایش های کودکانه در سال های اخیر با توجه به داشتن سالن های اختصاصی اى که دارد، از رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه ای برخوردار می باشد و حسن انصاریان در شاپرک خانوم دنیای جذابی را در پیش چشم مخاطب قرار میدهد و در تیم بازیگریش از بازیگران محبوب و صاحب نامی همچون فریبا متخصص بهره برده است.

فریبا متخصص از جمله بازیگران محجوب و کار بلد تئاتر و تلویزیون ایران است که با هوشمندی توانسته انواع نقش ها را بازی کند و بر خلاف خیلی از همنسلانش که این روزها خانه نشین هستند؛ همچنان در قاب نقره ای، قاب کوچک و پرده نمایش پر کار و اثر گذار است. فریبا متخصص  فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۶۰ با تئاتر آغاز کرد. او فعالیت خود را در تلویزیون و رادیو به ترتیب از سال های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۸ آغاز و در سال ۱۳۷۰ به عرصه سینما راه یافت. وی در سال ۱۳۷۰ موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته جامعه شناسی شد. سایه تنهایی، به کجا چنین شتابان، بوی غریب پاییز، سیب سرخ حوا، روزی که خواستگار آمد، ماه پیشونی، شنگول و منگول، سایه تنهایی، باغ گیلاس، تولدی دیگر، آوای فاخته، زمانه، ملکوت، ایران برگر و شهرزاد از جمله کارهای مهم کارنامه بایگری متخصص هستند. وی بازیگر حرفه ای رادیو است و علاوه بر دریافت جوایز متعدد بازیگری، در زمینه های گوناگون، تاکنون بیش از 9 جایزه داخلی و بین المللی را نیز از رادیو دریافت کرده است. فریبا متخصص دو سال قبل به خاطربازی در نمایش های طپانچه خانم و هیچ کس نبود بیدارمان کند برنده جوایزی از جشنواره تئاتر فجر و تولیدات رادیویی شده است. نمایش موزیکال شاپرک خانوم پر از اشعار زیبا و آهنگین با حضور بازیگران صاحب نام تئاتری استداستان این نمایش درباره گرفتار شدن یک شاپرک در دام عنکبوت و تلاشش برای رهایی از این دام و مهلکه استاین تئاتر نوشته بیژن مفید و به روایت و کارگردانی حسن انصاریان از ابتدای اردیبهشت به روی صحنه رفته است. سیاوش طهمورث، فریبا متخصص، بهرام سروری نژاد، قربان نجفی، محمد آقامحمدی، آذین فولادوند و سبا قاسمی بازیگران بزرگ‌سال آن هستنددر این تئاتر که رویکردی با مخاطب کودکان و نوجوانان نیز دارد، بازیگران کودک و نوجوانی چون پارسا رضوی، نرگس اله وکیلی و حسام صیادی نیز ایفای نقش می‌کنندکاوه آهنگرانی، حمیدرضا احسانی و میلاد شکری نوازندگان این نمایش موزیکال‌ به تهیه کنندگی کامران قدکچیان و منوچهر مصیری هستندنمایش موزیکال شاپرک خانوم تا خرداد ماه سال جاری هر شب به جز شنبه‌ها راس ساعت ۲۰ روی صحنه سالن سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان ورزا به اجراهای خود ادامه می‌دهدعلاقه‌مندان می‌توانند از طریق وب‌سایت تیوال به نشانی و یا گیشه بلیط فروشی سالن کانون پرورش فکری در خیابان خالد اسلامبولی اقدام کنند. با فریبا متخصص در باره بازیش در این نمایش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

همچنان در تئاتر علی رغم حضورهای موثرتان در تلویزیون حضور دارید. چقدر این حضور برایتان مهم است؟

تقریبا هر ساله یک و یا دو نمایش بازی می کنم و سال قبل هم در نمایش گربه روی شیروانی بازی داشتم و تئاتر همیشه برایم جذابیت دارد و اولویت اصلی انتخاب در میان پیشنهادات کاری است.

 

بر اساس چه ویژگی هایی در نمایش کودکانه شاپرک خانوم بازی کردید؟

همیشه به کارهای کودک علاقه خاصی داشته ام؛ در دهه شصت هم در کارهای کودکانه ای مثل ماهی سیاه کوچولو، آفتاب و مهتاب، علاالدین و چراغ جادو و چند تئاتر عروسکی که در بوستان لاله اجرا شد بازی داشتم. متن این نمایش نامه برای همه ما دارای نوستالوژی است و متعلق به یکی از بزرگترین نویسندگان معاصر است؛ متنی که منحصر به مخاطب کودک نیست و برای بزرگترها هم جذاب است و پر از مفاهیم مهم و جدی است و فضای شاد نمایش برای کودکان بسیار جلب توجه کننده است. حیوانات و حشرات مختلف در این نمایش به شکل هنرمندانه ای توسط نویسنده مورد استفاده در خلق درام داستان قرار گرفته اند.

 

آیا جدا از بازیگری در حوزه های دیگر مرتبط با کودکان فعالیت دارید؟

بله، چندی قبل با همراهی دوستانی نظیر رضا بابک، احترام برومند و حمید جبلی نمایش صوتی کدو قلقلی را با موسیقی سامان احتشامی آماده پخش کرده ایم.

 

به نظر می رسد کودک درون قوی هم داشته باشید؟

عاشق کودکی و بچه ها هستم و هنورهم خودم را یک کودک بزرگسال جدا از سن و سال می دانم؛ به همین دلیل پیشنهادت خوب تئاتر کودک را قبول می کنم.

 

به نظر می رسد کودکان دهه نود تفاوت زیادی با کودکان دهه قبل دارند. در اجرای این نمایش چقدر به این تفاوت ها فکر شد؟

تامین خواسته و ذائقه کودکان این دوره و زمانه کار سختی است؛ الان بچه ها به واسطه رشد تکنولوژی با دسترسی به رایانه و تب لت ها اطلاعات وسیعی دارند و باید به این مسائل توجه داشت و باید در نمایش ها به این نکات در قالبی نو پرداخت. در نمایش شاپرک خانوم علی رغم وفاداری به متن اصلی به استفاده از فضا، نور و موسیقی فکر شد.

 

شما در تئاتر نقش های جذاب و چند لایه ای مثل طچانچه خانم را بازی کردید؛ آیا بازی برای کودکان تفاوت های زیادی با این نوع بازی دارد؟

هر کدام از این جنس بازی ها شرایط خاص خودشان را دارند و به همین دلیل تمرینات زیادی انجام دادم و زمان زیادی صرف کردم تا نقش  را پیدا کنم. به همان میزان انرژی و دقتی که صرف بازی در نمایش طپانچه خانم کردم به همان اندازه هم در بازی این نمایش بهره بردم.

 

نقش خاله سوسکه که در این نمایش بازی می کنید؛ برای کودکان نام شناخته شده ای است. چقدر این مسئله برای کودکان جذابیت دارد؟

خاله سوسکه یکی از نام های آشنا برای کودکان ایرانی در نسل های مختلف است و این برایم خیلی جذابیت داشت و جالب است هر مخاطبی که به دیدن نمایش می آید با شخصیت خاله سوسکه ارتباط برقرار می کند.

 

برای ارتباط بهتر مخاطب با این نقش، در بازیتان از چه ویژگی هایی بهره بردید؟

تلاش کردم ضمن تحرک بیشتر نقش روی صحنه، شیرین بازیش کنم. البته در اوایل شروع تمرینات این نقش را خشن و جدی دیده بودم.

 

به چه دلیل چنین تحلیلی از نقش خاله سوسکه رسیدید؟

من در ذهنم این نکته را مد نظر داشتم که خاله سوسکه یک زن کمی جدی، عصبانی و جنوب شهری است که رفتارهایش عامیانه است. در ادامه تمرینات احساس کردم الصاق خشونت به این شخصیت باعث می شود مخاطب کودک نمایش از من فاصله بگیرد. معتقدم ممکن است مخاطب بزرگسال بهتر با این خصلت خاله سوسکه ارتباط برقرار می کرد؛ اما مخاطب اصلی نمایش کودکان است و باید برای خواسته شان احترام قائل بود. دیدن تلخی و خشونت برای کودک مضر و زیان بار است و باید از آن دوری کرد. در این پروسه غرغر کردن های خاله سوسکه برای بچه ها و کودکان شیرین و با مزه شده است.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران