در حال بارگذاری ...
  • گفت‌وگو با مهتا پناهی، بازیگر نمایش «ادامه دارد...» به کارگردانی فرهاد خوشه

    قضاوت‌کردن راحت نیست!

    ایران تئاتر:یکی از همین شب‌ها اگر حوصله بکنید و به تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان سر بزنید، می‌توانید به تماشای نمایش جذاب وحرفه‌ای «ادامه دارد...» به نویسندگی مهدیه حسینی و کارگردانی فرهاد خوشه بنشینید. این نمایش یک رئالیسم اجتماعی درباره یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه امروز و بخصوص زوج‌های جوان است؛ طلاق عاطفی.

    در «ادامه دارد...»، علاوه بر میلاد اکبرنژاد ـ کارگردان معتبری که نخستین تجربه بازیگری‌اش را پشت سر می‌گذارد ـ و رازگل معتمدی، مهتا پناهی در نقش اصلی یعنی «بهناز» ظاهر شده است. 

    مهتا پناهی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و رشته ادبیات نمایشی تحصیل کرده،گرچه پیش از آن، در موسسه کارنامه دوره شش‌ماهه بازیگری نیز گذرانده است. او در آثار بسیاری به عنوان منشی صحنه، دستیار طراح صحنه، مدیر صحنه و دستیار کارگردان فعال بوده‌. پناهی اولین‌بار با نمایش «ویران» به کارگردانی یوسف باپیری تئاتر را تجربه کرده که سال90 در جشنواره فجر و سال91 در تالار مولوی اجرا رفته است. این بازیگر جوان، سال92 در نمایش «تو با همه فرق داری» بازی کرده و دو نمایش «سقوط» و «دیگری» نمایش‌های بعدی او بوده‌اند. به بهانه حضور مهتا پناهی در نمایش «ادامه دارد...» با او گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم.

    ***

    در آغاز از همکاری با پروژه «ادامه دارد...» بگویید. وقتی متن را خواندید، تحلیل‌تان از نقش چه بود و کدام ویژگی‌ها شما را به بازی در نقش «بهناز» ترغیب کرد؟

    از آنجا که خودم در رشته ادبیات نمایشی درس خوانده‌ام، در مواجهه با متن، آن موقعیت خیلی برایم هیجان‌انگیز بود. من معتقدم ما با ایفای هر نقشی، انگار یک زندگی جدید را تجربه می‌کنیم. دوست داشتم حس‌وحال زنی در این موقعیت را تجربه بکنم. آقای خوشه را از زمان بازی در نمایش «ویران» می‌شناختم. با توجه به شناختی که از ایشان داشتم، دعوت‌شان به بازی در این نقش را قبول کردم. شخصیت بهناز به نظرم لایه‌های روانی جالبی دارد که در طول تمرین‌ها بخشی از وجودش را پیدا کردم و حتا بخشی از آن ویژگی‌ها را در خود می‌دیدم. با یکسری از ویژگی‌های او هم، اگر در کسی باشد، خیلی مشکل دارم. حالا می‌توانم در جایگاه کسی باشم که از بیرون او را قضاوت و سرزنش می‌کنم اما می‌بینم که قضاوت‌کردن به این راحتی نیست.

     

    فکر می‌کنید این شخصیت در جامعه امروز کشورمان چه‌قدر مابه‌ازای حقیقی دارد و تا چه حد بر تماشاگر تاثیرگذار است؟

    خیلی زیاد، بخصوص که شخصیت‌های اصلی از هم جدا شده‌اند و تظاهر می‌کنند جدا نشده‌اند. ما الان در جامعه، خیلی زیاد داریم خانواده‌هایی را که دچار طلاق عاطفی‌اند! آن هم نوعی تظاهر است. فقط خطبه طلاق بین‌شان جاری نشده، ولی طلاق اتفاق افتاده و آدم‌ها دارند تظاهر می‌کنند. خوش‌بختانه زوج این نمایش، بچه ندارند اما قسمت تلخ ماجرا آن‌ست که برخی زوج‌ها بچه هم دارند و تنها کسانی که می‌دانند این زندگی، تظاهر است و لطمه‌اش را می‌خورند، همان بچه‌ها هستند. به نظرم داستان «ادامه دارد...»، موضوعی است که این روزها خیلی از خانواده‌ها دچارش هستند.

     

    معمولاً وقتی وارد همکاری با یک گروه نمایشی می‌شوید، چه چیزهایی غیر از متن و راهنمایی‌هایی کارگردان برای ساخت و پرورش نقش به کمک‌تان می‌آیند؟

    یکی از ابزارهای کار مهم بازیگر، تجربه‌ها و مشاهده‌های اوست. من برمی‌گردم مرور می‌کنم در زندگی و روابطم با آدم‌های مختلف چه کسانی را دیده‌ام که به بهناز شبیه بوده‌اند. مدلِ زندگی و معاشرت‌شان را به یاد می‌آورم و قطعاً می‌توان از هر کدام آنها چیزی را برداشت و به بهناز اضافه کرد.

     

    اتفاق جالب نمایش اینست که شما از طرفی با آقای خوشه به عنوان کارگردان طرفید و از دیگرسو، آقای اکبرنژاد،که خودش کارگردان کاربلدی است و برای نخستین‌بار بازیگری را تجربه می‌کند، بازیگرِ مقابل شماست. به نظرم این موضوع کارتان را حساس‌تر و سخت‌تر کرده. در چنین موقعیتی، حضور هر کدام از این دو کارگردان چه تاثیری بر بازی‌تان داشت و شما چه متدهایی برای مقابله با این وضعیت به کار بردید؟

    آقای اکبرنژاد آن‌قدر حرفه‌یی هستند که بدانند روی صحنه و در مقام بازیگر باید چه رفتاری داشته باشند. ما اگر با آقای خوشه حرفی در مورد کارگردانی بزنیم، جایی‌ست که از ما پیشنهادی برای نقش می‌خواهند و ما هم پیشنهادات‌مان را مطرح می‌کنیم. همه می‌دانیم دو پادشاه در یک مُلک نگنجند! برخی لحظه‌ها آقای خوشه از آقای اکبرنژاد کمک می‌خواستند و ایشان لطف می‌کرد و تجربه‌های خود را در اختیار ما می‌گذاشت.کسی که خودش کارگردان است، وقتی مقابل یک بازیگر قرار می‌گیرد، حضورش تاثیرگذار است و من از این امتیاز نهایت استفاده را می‌بَرم.

     

    در پایان به سبک خودتان، تماشای نمایش «ادامه دارد...» را به علاقه‌‌مندانِ تئاتر پیشنهاد بدهید.

    همه ما یک «بهناز» و «حسام» درون خودمان داریم که نمی‌دانند از زندگی چه می‌خواهند و میان تصمیم‌های ناگهانی و تصمیم‌های جدیدی که در آینده می‌گیرند، در رفت و برگشتند. بد نیست مردم به دیدن این نمایش بیایند تا بدانند بلاتکلیفی و مدام فرارکردن از تصمیم قطعی برای زندگی، ممکن است چه بلایی سرمان بیاورد!

     

    گفتگو از احمدرضا حجارزاده




    مطالب مرتبط

    در نشست تئاتر کاغذی «در کوه‌های کابل زنی است» مطرح شد:

نویسنده در یک موقعیت مردانه، روایت زنانه‌ای ارائه می‌دهد
    در نشست تئاتر کاغذی «در کوه‌های کابل زنی است» مطرح شد:

    نویسنده در یک موقعیت مردانه، روایت زنانه‌ای ارائه می‌دهد

    شانزدهمین نشست تئاتر کاغذی با موضوع نمایش‌نامه «در کوه‌های کابل زنی است» با حضور میلاد اکبرنژاد، علی‌رضا نراقی و بهزاد صدیقی توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران و با همکاری مؤسسه افرامانا عصر روز شنبه 12 آبان‌ماه 97 در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

    |

    مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره فجر بیان کرد

با کمی جست‌وجو در نمایشنامه‌های خوب ایرانی آثار قابل‌توجهی برای اجرا خواهیم یافت
    مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره فجر بیان کرد

    با کمی جست‌وجو در نمایشنامه‌های خوب ایرانی آثار قابل‌توجهی برای اجرا خواهیم یافت

    میلاد اکبر نژاد  مدیر بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر گفت: سعی ما بر این است تعاملی بین گروه‌های نمایشی و منتخبان نمایشنامه‌نویسی ایجاد کنیم تا کمکی به پیشرفت و دیده شدن این بخش شود و به نظرم کارگردانانی که می‌گویند نمایشنامه خوب نداریم، این‌یک نوع شانه‌ ...

    |

    همزمان با دومین روز از خوانش نمایش نامه های برگزیده فجر

نگران نباش، آدامس بجو  مورد استقبال قرار گرفت
    همزمان با دومین روز از خوانش نمایش نامه های برگزیده فجر

    "نگران نباش، آدامس بجو" مورد استقبال قرار گرفت

    در دومین روز از خوانش نمایش نامه های برگزیده فجر ساعت شش بعد از ظهر به سالن مشاهیر تئاتر شهر رفتیم تا از نزدیک خوانش نمایش نامه ای از امیر لشگری را به تماشا بنشینیم.

    |

    در حاشیه برگزاری خوانش نمایش نامه های برگزیده، نوید ایزدیار مطرح کرد:

دوست دارم آروند دشت آرای خوابگرد را بخواند
    در حاشیه برگزاری خوانش نمایش نامه های برگزیده، نوید ایزدیار مطرح کرد:

    دوست دارم آروند دشت آرای خوابگرد را بخواند

    سالن اجرا ، طبقه سوم ساختمان نوستالژیک تئاتر شهر است که هنردوستان آن را با نام سالن مشاهیر می شناسند. با وجود آلودگی هوا از ترافیک همیشگی خیابان ها خبری نبود و به سادگی راس ساعت مقرر در محل نمایش نامه خوانی "خوابگرد" حاضر شدیم.

    |

    نقد نمایش فاوست پلاس پلاس  به کارگردانی میلاد اکبرنژاد

فاوست ومفیستوی درون که  ما را می بلعند
    نقد نمایش فاوست پلاس پلاس به کارگردانی میلاد اکبرنژاد

    فاوست ومفیستوی درون که ما را می بلعند

    ایران تئاتر_سیدعلی تدین صدوقی:ماجرای نمایشنامه فاوست را کم‌وبیش میدانیم. فاوست مرد اهل علم و دانش و اندیشه‌ای است که برای رسیدن به خواسته‌هایش روح خویش را به شیطان می‌فروشد. او ازا آنچه می‌خواهد برآورده شود با شیطان معامله کرده و زیر قراردادش با خون خود امضا می‌نماید این ...

    |

    در صورت تامین بودجه

«شکسپیر عشق 2001» به  فستیوال بین‌المللی تئاتر بلاروس می‌رود
    در صورت تامین بودجه

    «شکسپیر عشق 2001» به فستیوال بین‌المللی تئاتر بلاروس می‌رود

     نمایش «شکسپیر عشق ۲۰۰۱» نوشته میلاد اکبر‌نژاد و کارگردانی عباس اقسامی به بخش اصلی فستیوال بین‌المللی تئاتر بلاروس راه یافته است و اگر هزینه ایاب و ذهاب گروه فراهم شود، این اثر در بلاروس اجرا می‌شود.

    |

    نظرات کاربران