در حال بارگذاری ...
یادداشت بر نمایش «کمیته نان»

تئاتری از جنس مردم

ایران تئاتر: نمایش «کمیته نان» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج با موضوعِ زندگی کارگری با تمرکز بر معیشت کول‌بران از امروز در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. توماج دانش بهزادی به بهانه این نمایش یادداشتی را منتشر کرده است.

به گزارش ایران تئاتر در متن یادداشت توماج دانش بهزادی آمده است: نمایش «کمیته نان» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج با موضوعِ زندگی کارگری با تمرکز بر معیشت کول‌بران از امروز در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. این نمایش که دومین اثر عاج درباره مشکلات صنفی و معیشتی، اجتماعی و سیاسی کارگران است، در فضایی پرتنش به مسئله کول‌بَرها پرداخته و وضعیت زندگی‌های سخت طبقه کارگر را اجرا کرده است.
نمایشنامه کمیته نان از جنس تئاتر است. تئاتری جدی و با دغدغه که از جنس مردم است. از عمق جامعه جان می‌گیرد و روح و جان جامعه را هدف قرار می‌دهد. لیلی عاج مثل همیشه مقاومت می‌کند در برابر ابتذال در برابر هیاهوی پرزرق‌وبرق تهی رسمی؛ او مؤمنانه به تئاتر و کارکرد والای تئاتر ایمان دارد. این بار هم به سراغ موضوعی کاملاً انسانی رفته و با ترس از تیغ سانسور و توقیف کارش که سال پیش اثرش را بر روح او گذاشت پا در این مسیر گذاشت و به سراغ انسان‌هایی رفت که ما با فراغ بال آن‌ها را کولبر می‌نامیم بدون اینکه به خود نهیب بزنیم چگونه به این اسم قانع کردیم خودمان را! آن‌ها نه کارگرند نه کارمند آن‌ها مجبورند به این... .
 انسان‌هایی شریف که تشنه کار هستند و اگر باشد باکم ترینش جهانی را آباد می‌کنند و اگر شک دارید به دیدن این نمایش بیایید. لیلی عاج با وسواس بدور از شعار و درشت نمایی ما را به خانه کارگرانی می‌برد که درگیر بحرانی می‌شوند که ریشه در ترس از بی‌عدالتی دارد. نمایشنامه با ضرب‌آهنگی نفس‌گیر خود را به مخاطب تحمیل می‌کند. کاراکترها به‌دقت طراحی‌شده‌اند. با لایه‌های گوناگون که رنگین‌کمانی از عواطف را درصحنه به تماشا می‌گذارند. ای‌کاش این نمایش‌ها از جانب مسؤولین امر در زمان تولید ازنظر مادی به بهترین شکل حمایت شود تا اضطراب و نگرانی از نبود منابع مالی تأثیر در اجرا نگذارد. گروه اجرایی از بازیگران خوب و ازخودگذشته تا طراحان درجه‌یک و همه عوامل با آگاهی از موانع بسیار عاشقانه در کنار کار ایستاده‌اند. منتظر دیدار شما مخاطبان واقعی تئاتر هستیم.




نظرات کاربران