در حال بارگذاری ...
معصومه رحمانی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

قرار نیست با دیدن لانه خرگوش اشک تماشاگر دربیاید

ایران‌تئاتر: بعد از درخشش معصومه رحمانی در نقش کیت در نمایش آنا کارینا و همکاری با حمید امجد در نمایش سه خواهر و دیگران، این بار هم او در نمایش لانه خرگوش در نقش مادری به نام به کا که می کوشد سوگ فرزند خردسالش را از دیگران مخفی کند؛ بازی اثر گذاری از خودش ارائه می کند.

 معصومه رحمانی جز نسل بازیگرانی است که درعین جوانی سالها است که تجربه بازیگری در صحنه نمایش دارند و بیش از یک دهه است که درسطح اول تئاتر با بزرگانی نظیر محمد یعقوبی، حمید امجد، محمد رحمانیان، نیما نادری و سایرین همکاری کرده است. بازی درنقش یک دختر پایین شهری در نمایش یوبیتسومه، زن رومانتیک و پر احساس قیطریه، زن کارگر نمایش سینمای من، زن روشنفکر نوشتن درتاریکی و یک دقیقه سکوت از کارهای شاخص بازیگری رحمانی محسوب می شود. معصومه رحمانی در فیلم تحسین شده ابد و یک روز در نقش لیلا دختر خاص و متفاوت خانواده پر جمعیت پایین شهری بازی رئالیستی از خودش ارائه کرده است. متن لانه خرگوش نوشته دیوید لیندزی ابر، نویسنده معاصر امریکایی است و با پرداختی روان شناسانه به فقدان فرزند در خانواده ای می پردازد. نمایشی که حالت تراپی دارد برای مادران و پدرانی که فرزندی را از دست داده اند طبق روالی راهکاری برای بازگشت به زندگی عادی را توصیه می کند و با آنکه یاد و خاطر عزیز هرگز پاک نمی شود اما در این مواجهه با فایل بندی کردن خاطرات در ذهن و آلبوم کردن عکس ها و نگهداری برخی از یادگاری ها مسیر برای عادی شدن زندگی هموار خواهد شد. در خلاصه داستان نمایش لانه خرگوش آمده است: اون کل زندگیت رو گرفته، می تونی ببخشی؟ نمایش لانه خرگوش به دراماتورژی و کارگردانی مهدی صباغی در سالن سایه اردیبهشت و خرداد ماه ساعت 20:45 به صحنه می‌رود. نمایش لانه خرگوش با نگاهی به ترجمه مرجان موسوی کوشا اجرا می‌شود و معصومه رحمانی، شیرین اسماعیلی، مهدی صباغی، مهدیه کوهستانی و مانی رحمانی در آن بازی می‌کنندماریا حاجیها طراح گریم، رضا خضرایی طراح نور، مسعود شامی مدیر اجرا، آرمان اسماعیلی دستیار کارگردان، الهه انصاری منشی صحنه، امید جمشید پور مدیر صحنه، مهدی عمادی عکاس، امین میری ساخت تیزر و سمیرامیس محمدی روابط عمومی و مشاور امور رسانه این نمایش هستند. با معصومه رحمانی در باره بازیش در نمایش لانه خرگوش و مختصات نقش به کا گفت وگویی انجام داده ایم.

 

آیا علی رغم حضور موثر در سینما و تلویزیون به خصوص با بازی در کارهایی نظیر ابد و یک روز و شرایط خاص همچنان تئاتر برایتان دغدغه جدی است؟

برای من همه مسائل هنری و بازیگری به تئاتر ختم می شود. در سینما هم حضور متفاوتی داشتم و جذابیت خاص خودش را دارد و در این رسانه با مخاطب زیادی مواجه هستم. نزدیک به یک دهه حضور مستمر در تئاتر دارم و این پیشرفتی که اشاره کردید ماحصل این حضور تداوم دار است. هیچ وقت نخواسته ام در یک قالب ظاهر شوم و در کارم درجا بزنم. دوست ندارم به هر قیمتی بازیگر باشم و نقش های خنثی و تکراری بازی کنم و حتی اگر یک زمان طولانی هم بیکار باشم، برایم مهم نیست و منتظر پیشنهادات خوب کاری می مانم.

 

متن نمایش نامه لانه خرگوش به علت ویژگی های شخصیت محور بودنش، این امکان را به بازیگرانش می دهد تا با تحلیل درست از نقش هایشان بازی خوبی ارائه کنند. برای شما این متن چه ویژگی هایی داشت؟

این متن در سال های دورتر برنده جایزه پولیتزر شده است و این جنس متن ها که پولیتزر می برند از یک الگوی واحد تبعیت می کنند و ساختارشان رئالیستی و شخصیت محور است و برای بازیگر مجال بازی خوبی ارائه می کند و در فضای کلی آنها تم روانکاوانه هم وجود دارد.

 

آیا فیلمی که بر اساس این نمایش نامه با بازی نیکول کیدمن ساخته شده بود را دیده بودید؟

شش – هفت سال پیش قصد اجرای این نمایش نامه را داشتم و در این پروسه که متن نمایش نامه را خوانده بودم، فیلم را هم دیدم و امکان اجرایش فراهم نشد تا امسال که مهدی صباغی آن را روی صحنه اجرا کرد.

 

آیا از بازی نیکول کیدمن تاثیری هم گرفتید؟

نویسنده در پیش گفتار اثرش به یک سری از جزئیات در باره بازی در این اثر اشاره دارد و اینکه متن چه حس و حال و مختصاتی دارد و فضای فیلم از متن نمایش نامه و کار ما خیلی متفاوت است و فوکوس کارگردان در فیلم روی شخصیت نیکول کیدمن معطوف است. کارگردان فیلم خیلی به سمت احساسات گرایی می رود و می خواهد تراژدی را برای مخاطب خلق کند، نویسنده اثر هم اشاره کرده که موضوع اثرش در باره سوگواری است، اما قرار نیست اشک تماشاگر در بیاید.

 

به کا در وهله اول یک زن عادی طبقه متوسط شهری به نظر می رسد. شما بعد از اولین باری که متن را خواندید چه تحلیلی از شخصیتش داشتید؟

درصحنه یک نمایش مختصاتی از به کا ارائه می شود که با تحلیل شخصیتی شما از او همخوانی دارد .به کا تا قبل از حادثه مرگ فرزندش زندگی روال و عادی داشته و زن خانه داری بوده که طبق مختصات همه زنان خانه دار رفتار می کرده است. در ادامه نمایش و با مرگ فرزندش حرف هایی که مطرح می کند متوجه می شویم زن متفکر و تحصیل کرده ای است که برای حرف هایش تحلیل دارد و قبل از ازدواجش یک زن شاغل بوده است؛ بنابراین به کا زن منطقی است که تلاش می کند تا با وضعیت موجودش کنار بیاید و اوضاع را مدیریت کند.

 

به کا تا حدی منطق است که حتی بی توجهی دوست نزدیکش را که در قبال مرگ فرزندش ببا او همدردی نکرده را می بخشد و دوباره با او ارتباط برقرار می کند؟

بله، این موضوع را با عقلانیت حل می کند.

 

آیا قبول دارید نوع رفتار به کا با خواهرش و خرید هدیه ای بیهوده و تا حدی مسخره برای او در سالروز تولدش تا حدی منطقی بودن او را زیر سوال می برد؛ چقدر به این مسئله اعتقاد دارید؟

خرید این هدیه یک جور نشانه شناسی برای وضعیت به کا است، به کا در خانه اش به نظم و ترتیب و آن که هر چیزی سر جای خودش باشد اعتقاد دارد. هویی همسرش مدام درخانه مشغول تماشای فیلم هایی است که از دنی پسرشان در مناسب های مختلف فیلمبرداری کرده اند و خودش را مدام آزار می دهد و مدام مشغول سوگواری است. به کا در مقابل معتقد است باید از این بحران عبور کنند.

 

اما به نظر می رسد این رفتار به کا و کنترل اندوهش بیشتر جنبه لفظی دارد و در صحنه ای که پسر همسایه و مسبب مرگ دنی به خانه شان می آید بغضش می ترکد و گریه می کند؟

اندوه درونی در به کا وجود دارد، اما به کا خیلی منطقی با این موقعیت برخورد می کند و در نظر بگیرد مدت زمان زیادی از مرگ دنی نگذشته و او هم مادر است و جاهایی احساساتش غلیان می کند. او در کمال صلابت تمام یادگارهای دنی را از اطراف خانه جمع آوری می کند تا بتواند به زندگی ادامه بدهد.

 

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 

 

 

 

 

 

 




نظرات کاربران