در حال بارگذاری ...
شب گذشته صورت گرفت

اجرای مجلس فضل و فتاح در «شب تعزیه سنگلج»

مجلس فضل و فتاح اولین اجرای هنرمندان تعزیه در ویژه برنامه «شب تعزیه سنگلج» میزبان علاقه‌مندان به تعزیه شد.

به گزارش ایران تئاتر، شب گذشته شنبه ۴ خرداد مصادف با ۱۹ رمضان و روز ضربت خوردن حضرت علی (ع)، اولین مجلس از ویژه برنامه «شب تعزیه سنگلج» با حضور پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج در محوطه مقابل تماشاخانه سنگلج اجرا شد.

مجلس فضل و فتاح عنوان این مجلس بود که توسط گروه تعزیه حضرت سیدالشهداء (ع) به کارگردانی علاءالدین قاسمی اجرا شد روایت فتاح است که عاشق دختر عمویش اشکبوس می‌شود و موقعی که به خواستگاری او می‌رود، دختر شروطی دارد که مهم‌ترین آن کشتن علی (ع) است. 

مهدی قاسمی یکی از بازیگران این مجلس پیش از آغاز اجرا ضمن خوشآمدگویی به علاقه مندانی که آماده دیدن این نمایش می شدند، گفت: اینجا یکی از مکان های قدیمی در عرصه شبیه خوانی و تعزیه است و اساتید بزرگی در این تالار سنگلج ایفای نقش کرده و برنامه اجرا کرده اند.

وی افزود: به مدت سه شب در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. بنده افتخار دارم که در گروه تعزیه حضرت سیدالشهداء (ع) به سرپرستی استاد معظم تعزیه ، استاد والامقام دکتر علاءالدین قاسمی حضور دارم. قطعاً اغلب دوستان ایشان را می شناسند، چرا که در تلویزیون و در عرصه شبیه خوانی بسیار بسیار ید بیضایی دارند. این بزرگوار در فستیوال های خارج از کشور در آلمان، ایتالیا، انگلستان، فرانسه، آمریکا و بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس به اجرای برنامه پرداخته اند.

این بازیگر در پایان سخنانش گفت: امیدوارم  بتوانیم ادای مطلب کنیم و حق مولا را ادا کنیم.

در ادامه این برنامه بازیگران این مجلس متشکل از مهدی قاسمی، حسین عقیقی، حسن عقیقی، قهرمان یوسفی، امیر حسن‌نژاد، جلال علیخانی و حسین صاحبدل بر روی سن موقتی که در خیابان بهشت و مقابل تماشاخانه سنگلج تهیه شده بود رفتند و به اجرای این روایت پرداختند.

این مجلس روایت فتاح همان قنبر غلام امام علی (ع) است که  وقتی به سن جوانی می رسد از دختر عمویش اشکبوس خواستگاری می کنند. اشکبوس با شرطی جواب مثبت می دهد. آن هم کشتن امام علی (ع) و آوردن سر او برایش بود. فتاح هم قبول می کند و راه مدینه را در پیش می گیرد.در راه به نزد علی (ع)می رسد و از او سراغ امام علی (ع) را می گیرد. امام علی (ع)در جواب به ایشان می گوید علی هم یک کسی همانند من است.با او چه کار دارید؟ در همین دیدار وقتی کرامات آن امام را می بیند از کردارش پشیمان می شود و به دین اسلام وارد می شود.

بخشی از گفت و گوهای بازیگران در این مجلس که به زبان نظم سروده شده به این شرح است:

صد شکر باد بت اعظم بزرگوار
بر اشکبوس داده چنین عزت و وقار
در زنگبار صاحب اجلال و دولتم
بگرفته است کل جهان مال و مکنتم
اندر زمانه هیچ غمی نیست در دلم
جز بغض مصطفی که بسرشته شد گلم
کی می‌شود بمن بت اعظم نظر شود
جسم علی به خاک و به خون غوطه‌ور شود

فتاح:
«داد از دست تو ای چرخ دنی
تا به کی داری به فتاح دشمنی»
عاشق دختر عموی خود شدم
از خودی رفتم ز خود بی‌خود شدم
سوزم از عشق رخ دختر عمو»
«عقل و عشقم هر دو گشته روبرو»

اشکبوس:
ای بخت واژگون شده‌ای دهر سند روس
«در خواب مرگ رفته مگر بخت اشکبوس»
چون هندوانه بغض علی در دلم بود
کی می‌شود که رفع چنین مشکلم شود
«خوابم حرام گشته و عیشم شده زبون
ای بخت همتی که علی را کشم بخون»

فتاح:
«عقل گوید با من شوریده حال
هان تو ای فتاح بگذر زین خیال
عشق گوید کی توانی بگذری
کار عشق است این نه کار سرسری»
عشق دریایی بود در هر طریق
چاره‌ای نبود به دریا جز غریق

 

 گفتنی است؛ در هنگام اجرای این مجلس از سوی تماشاخانه سنگلج که برگزارکننده این ویژه برنامه است، بسته های افطار میان حاضرین توزیع شد.

«شب تعزیه سنگلج» دوشنبه ۶ خرداد مصادف با ۲۱ رمضان و شهادت حضرت علی (ع) و چهارشنبه ۸ خرداد مصادف با ۲۳ رمضان از ساعت ۲۱ به ترتیب با اجرای مجالس «جوانمرد قصاب» و مجلس شهادت مولای متقیان علی (ع) اجرا خواهد شد میزبان علاقه‌مندان به تماشای تعزیه می‌شود.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد
با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد

در جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج که با حضور علی نصیریان و جمعی دیگر از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، خریداری ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج، بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر و تصویب تشکیل بنیاد تئاتر ملی ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

|

نظرات کاربران