در حال بارگذاری ...
مصیب زارعی عنوان کرد

نمایش صلح اشاره به وضعیت زیست توان‌یابان ذهنی در جامعه است

مصیب زارعی کارگردان نمایش «صلح» گفت: این نمایش که در قالب فرم اجرا می شود، در حقیقت اشاره به وضعیت زیست توان‌یابان ذهنی در جامعه دارد.

مصیب زارعی کارگردان نمایش «صلح» که از امشب روی صحنه می رود، در خصوص درونمایۀ این اثر گفت: این نمایش که در قالب فرم اجرا می شود، در حقیقت اشاره به وضعیت زیست توان‌یابان ذهنی در جامعه دارد که به شکل شایسته مورد توجه قرار نمی گیرند. نمایش "صُلح" قصه‌ یک معلول ذهنی است که تصمیم می‌گیرد خود را بجای خالق قرار داده و مجسمه‌ای از یک انسان سالم خلق کند. او پس از خلق این مجسمه از روح خود در آن می‌دمد. مجسمه که نماد انسان‌های سالم است وارد دنیا می‌شود. در بدو ورودش به او یک اسلحه می‌دهند تا معلولِ خالق را بکُشد، اما معلولان دیگر نجاتش می‌دهند و به دنیای خودشان باز می‌گردند. همانطور که اشاره کردم این نمایش در قالب فرم و حرکت اجرا می شود و در طول اجرا تنها یک جمله بر زبان بازیگران جاری می شود و آن این است که: « من همینطوری به دنیا اومدم».

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: نمایش «صلح» را پیش از این و توسط همین گروه در شهر آباده استان فارس روی صحنه بردیم که بازخوردهای بسیار خوبی را به دنبال داشت و در روحیه و رفتار اجتماعی بازیگران این نمایش هم تاثیرات قابل توجهی را بر جای گذاشت. بر این اساس تصمیم گرفته شد تا این اثر را بار دیگر در پایتخت اجرا کنیم. در این ارتباط با حمایت هایی که از سوی سازمان بهزیستی و در زمینه تامین اسکان و پذیرایی گروه صورت گرفته، امکان اجرا در تهران تحقق پذیرفته است.

زارعی همچنین در ارتباط با تجربۀ همکاری با معلولین توان‌یاب ذهنی بیان کرد: کار کردن با این گروه از هنرمندان برایم تجربه ای عجیب بود و شاید به درستی نتوانم احساسم را از این همراهی ها را بیان کنم. شاید لذت بخش ترین بخش این تجربه هنگامی شکل گرفت که خانواده های این عزیزان پس از اجرای نمایش از اینکه امکان چنین تجربه ای برای فرزندانشان فراهم شده بود از من تشکر می کردند.  تاثیرات هنر نمایش را که حتی در مسائل روزمرۀ هنرمندان کم توان قابل مشاهده است به هیچ وجه نمی‌توان انکار کرد. همین که یک معلول برای تمرین تئاتر از خانه بیرون می‌آید، احساس می‌کند نقش مهمی به او داده‌اند و وظایف تاثیرگزاری دارد، حس خوبی پیدا می‌کند و این احساس و اعتماد به نفس در زندگی شخصی او تأثیر مستقیم دارد.

این هنرمند در پایان سخنانش نیز بیان کرد: نمایش « صلح» از امشب به مدت 4 روز روی صحنه می رود و در شب افتتاحیه نمایش میزبان هنرمندانی چون رضا رویگری، مهدی میامی و وحید رهبانی خواهیم بود. همچنین از مخاطبان علاقه مند به هنرهای نمایشی دعوت می کنیم تا با حضور خود و تماشای تلاش هنرمندان معلول ذهنی از این اثر حمایت کنند. همچنین لازم است اشاره کنم از آنجا که هنرمندان حاضر در این اثر به فعالیت در زمینه دیگر هنرها هم مشغول هستند، همزمان با اجرای این نمایش نمایشگاهی از آثار نقاشی این هنرجویان نیز در لابی تماشاخانه ایران تماشا برپا خواهد شد که علاقه مندان می توانند با خریداری این آثار از هنرمندان توان‌یاب حمایت کنند.

گفتنی است؛ نمایش صُلح با طراحی و کارگردانی مصیب زارعی از ۱۸ لغایت ۲۳ خرداد هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه ایران تماشا به روی صحنه می‌رود.
شکوفه عباسی نیا، زهرا رضایی، سعیده محمد شاهی، افسانه جعفری، فاطمه رمضانی، ملیحه مهدی‌غلامی، زیبا نعیمی منش، سکینه سلمانی، فاطمه رستگار، مریم رمضانی، و لیلا فرخی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. همه بازیگران این نمایش به غیر از شکوفه عباسی نیا دارای معلولیت ذهنی هستند.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده و مدیراجرایی: سیاوش شریفی، دستیار کارگردان: سولماز چوبینه، منشی صحنه: ندا باقری، نقاشی پوستر: فاطمه رحیمی، طراح پوستر: حمیدرضا ایمنی و عکاس: مهدی آزادبخت.

علاقه مندان می توانند بلیط این نمایش را از طریق سایت تیوال به نشانی https://www.tiwall.com/p/solh  تهیه کنند.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با کارگردان کرمانی که با هنرمندان توان‌یاب نمایش کار می‌کند

محسن میرزایی: تئاتر معلولین برای جامعه آگاهی‌بخش است
گفت‌و‌گو با کارگردان کرمانی که با هنرمندان توان‌یاب نمایش کار می‌کند

محسن میرزایی: تئاتر معلولین برای جامعه آگاهی‌بخش است

محسن میرزایی هنرمندی که تجربه کار با معلولین را دارد بر این باور است که تئاتر معلولین برای جامعه آگاهی‌بخش است و در این مسیر، هم مخاطبان در جریان زندگی این افراد قرار می‌گیرند و هم هنرمندان معلول با حضور در اجتماع، مطالبه‌گری را می‌آموزند.

|

نظرات کاربران