در حال بارگذاری ...
  • مهدی صفاری نژاد خبر داد

    «کاش چشم نمی‌دید؛ مضحکه قتل امیرکبیر» به چاپ دوم رسید

    مهدی صفارنژاد نویسندۀ نمایشنامۀ «کاش چشم نمی‌دید؛ مضحکۀ قتل امیرکبیر» از انتشار چاپ دوم این اثر خبر داد.

    مهدی صفاری نژاد در گفت و گو با ایران تئاتر ضمن اعلام خبر انتشار چاپ دوم نمایشنامه اش با عنوان «کاش چشم نمی‌دید؛ مضحکه قتل امیرکبیر» بیان کرد: چاپ دوم این نمایشنامه از سوی نشر سوره تماشا و با حمایت مجموعه فرهنگی اقامتی خانه نقلی کاشان به مدیریت اکبر رضوانیان، همزمان با سالروز قتل امیرکبیر منتشر شد.  

    او در ادامه افزود: این نمایشنامه در قالب مجلس تقلید نوشته شده و از زاویه متفاوتی به واقعه قتل امیرکبیر می پردازد. چندی پیش قصه ای از میثم خیرخواه با عنوان «سندروم زندگی نامعتبر» را خواندم که از زبان تون‌چی (آتش افروز آتشدان حمام) باغ فین روایت می شود. او در حقیقت تنها شاهد قتل امیرکبیر در حمام فین کاشان است و به همین دلیل باید کشته شود. اما از آنجا که او تنها تون‌چی کاشان و مورد نیاز اهالی شهر است به جای کشتنش او را وادار می کنند تا نمایشی را بر علیه امیرکبیر ترتیب دهد تا به این ترتیب وجهۀ او را نزد اهالی شهر تخریب کند. جنبه طنز ماجرا اینجاست که در این نمایش باید تمام خدمات امیرکبیر از جمله تاسیس دارالفنون، انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه و مبارزه با رشوه خواری به عنوان خیانت های او به کشور وانمود و معرفی شود.

    صفاری نژاد در ادامه در خصوص ویژگی های این نمایشنامه بیان کرد: نمایشنامه «کاش چشم نمی‌دید؛ مضحکه قتل امیرکبیر» مبتنی بر هفت شخصیت است که در ترکیبی از تقلیدچی ها روایت را پیش می برند. عنوان این شخصیت ها که شامل 6 مرد و یک زن هستند، « جرقه»، « امین الخزینه»، « مبصر الخزینه»، « رکن الخزینه»، « کاشف الخزینه»، « ماه نساء» و « آقا بالاخان» نام دارند. همه این ها شخصیت هایی ابداعی هستند که که به نوعی با فضای معاصر نیز همانندسازی شده اند؛ به این ترتیب که این ترکیب های شخصیتی با عناوین و اسامی اعضای اولین هیات مدیرۀ خانه تئاتر کاشان همانندی دارند و خواننده در آغاز نمایشنامه و در قالب معرفی شخصیت ها در جریان این همپوشانی ها قرار می گیرد.

    این نمایشنامه نویس در پایان سخنانش همچنین در ارتباط با  نحوۀ انتشار این اثر گفت: نمایشنامه «کاش چشم نمی‌دید؛ مضحکه قتل امیرکبیر» با حمایت خانه نقلی کاشان که یک مجموعه فرهنگی اقامتی است منتشر شده است. آقای اکبر رضوانیان مدیر این مرکز هر سال از انتشار یک کتاب در حوزه فرهنگ و هنر حمایت می کند و سال گذشته نیز اثری دیگر از من را با عنوان « باد اومد و با خود برد دنیای خیالی رو» که مجموعه چهار نمایشنامه در حوزه دفاع مقدس است، به انتشار رساند.

    گفتنی است، پیش از این نیز نمایشنامه « امیر ارسلان نامدار» نوشتۀ مهدی صفاری نژاد در کتاب « بازی نامه 3» انتشارات نمایش به چاپ رسیده است.

    علاقمندان می توانند «کاش چشم نمی‌دید؛ مضحکه قتل امیرکبیر» را از سایت ساربوک تهیه کنند.




    مطالب مرتبط

    بازگشایی موقت تماشاخانه نصر پس از سالها تعطیلی:

هیچ چیز نیست غیر از یک قصه پر غصه
    بازگشایی موقت تماشاخانه نصر پس از سالها تعطیلی:

    هیچ چیز نیست غیر از یک قصه پر غصه

    ایران تئاتر- علی رحیمی: سرمان را که چرخاندیم برق همه را گرفت و لاله زار؛ محله برو بیاهای عاشقانه، محفل سیاه بازی ها و نمایش های عامیانه، پاتوق ساز و آواز و کانون اصلی تئاتر و سینمای ایران در یک خیز و خفت لطیف و ماهرانه، غلام حلقه به گوش صاحب منصبان این دردانه چشم نواز شد.

    |

    تماشاخانه  های ایران در دورۀ معاصر؛ از پیروزی  انقلاب اسلامی تا کنون( بخش سوم)

تجربه های موفق برای مدلسازی
    تماشاخانه های ایران در دورۀ معاصر؛ از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون( بخش سوم)

    تجربه های موفق برای مدلسازی

    ایران تئاتر- ناصر حبیبیان : مبنای مجموعه مقالۀ چهار بخشی که بخش سوم آن در پی می آید برگرفته از پروژۀ پژوهشی بزرگی با نام فرهنگ جامع تماشاخانه های ایران نوشتۀ ناصر حبیبیان و غزال رحمان پور است که از سال 1394 آغاز و تا کنون 22 جلد از آن، تدوین و صفحه آرایی شده و چندی پیش، برای ...

    |

    تماشاخانه  های ایران در دورۀ معاصر؛ از پیروزی  انقلاب اسلامی تا کنون( بخش دوم)

هرصندلی تئاتر به چند نفر می رسد ؟
    تماشاخانه های ایران در دورۀ معاصر؛ از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون( بخش دوم)

    هرصندلی تئاتر به چند نفر می رسد ؟

    ایران تئاتر- ناصر حبیبیان : مبنای مجموعه مقالۀ چهار بخشی که بخش دوم آن در پی می آید برگرفته از پروژۀ پژوهشی بزرگی با نام فرهنگ جامع تماشاخانه های ایران نوشتۀ ناصر حبیبیان و غزال رحمان پور است که از سال 1394 آغاز و تا کنون 22 جلد از آن، تدوین و صفحه آرایی شده و چندی پیش، برای ...

    |

    تماشاخانه­ های ایران در دورۀ معاصر؛ از انقلاب اسلامی تا کنون

غفلت از معماری تئاتر، غفلت از ذات آن است!
    تماشاخانه­ های ایران در دورۀ معاصر؛ از انقلاب اسلامی تا کنون

    غفلت از معماری تئاتر، غفلت از ذات آن است!

    ایران تئاتر - ناصر حبیبیان:مبنای مجموعه مقالۀ چهار بخشی که قسمت نخست آن در پی می آید برگرفته از پروژۀ پژوهشی بزرگی با نام فرهنگ جامع تماشاخانه های ایران نوشتۀ ناصر حبیبیان و غزال رحمان پور است که از سال 1394 آغاز و تا کنون 22 جلد از آن، تدوین و صفحه آرایی شده و چندی پیش، برای ...

    |

    برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر

بلیت فروشی «نام‌بُرده» از پنجشنبه آغاز می‌شود
    برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر

    بلیت فروشی «نام‌بُرده» از پنجشنبه آغاز می‌شود

    «نام‌بُرده» کاری از علی‌اصغر دشتی با حضور آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانته آ پناهی‌ها، علی باقری، اصغر پیران، ایلناز شعبانی و حمید حبیبی‌فر در تماشاخانه ایرانشهر به روی‌ صحنه می‌رود.

    |

    نظرات کاربران