در حال بارگذاری ...
سید مجتبی حسینی در مراسم ده سالگی تماشاخانه ایرانشهر:

تئاتر امروز از مصادیق توسعه و تعالی جامعه شهری است

سید مجتبی حسینی در مراسم ده سالگی تماشاخانه ایرانشهر گفت: تئاتر امروز مصداق موثر از مصادیق توسعه و تعالی جامعه شهری است؛ و این فرصت مغتنم می تواند مستوره ای باشد از امتزاج ابواب و اذهان گوناگون بر صحنه که خود شکل و شمایلی از شهر و شهروندان است.

به گزارش ایران تئاتر، آیین بزرگداشت ده سالگی تماشاخانه ایرانشهر عصر شنبه 25 خرداد 98 با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان و مدیر تماشاخانه ایرانشهر، حسین مسافر آستانه دبیر شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر و جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر چون فرهاد آییش، مائده طهماسبی، اتابک نادری و محمد حاتمی،  در این تماشاخانه برگزار شد.

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم طی سخنانی گفت: هنر خالق گفت و گو است و گفت و گو خالق جامعه. این امر با معنی بخشی به شهر و اصول شهروندی در اصلاح و استقرار هنجارهای فردی و گروه نقشی چشمگیر دارد و مسئولانه به بهبود کیفیت زندگی اجتماعی مخاطبان خود می اندیشد. شهرداری از آن رو که متولی شهر و مروج فرهنگ شهروندی است، از توان ارتباطی هنر و نیروهای ارتباطی آن در جهت تحکیم و تثبیت هنجارهای اجتماعی و تعالی زیست شهری بهره ببرد و جدی ترین کارکردهای خود را در توسعه مصادیق فرهنگ و هنر و مشارکت خواهی از آن یافت کند. تئاتر از مهم ترین جلوه های هنری روزگار ما است که که در کنار پیشینه اثرگذاری آن در تعالی شهر و شهروندی همواره مورد توجه ساختارهای اجتماعی بوده . چرا که تئاتر نمایش نشاط و نشان فرهیختگی جامعه و امکان ارجمند انسانی برای ساختن شهر و تعالی شهروندی است؛ و جهان امروز بیش از هر چیز به شهروند آگاه و مسئول احتیاج دارد.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: تئاتر می تواند مربی و مدرس مردمانی باشد که خود را و آرزوها و آرمان های خود را در این حوزه دنبال می کند. تئاتر امروز مصداق موثر از مصادیق توسعه و تعالی جامعه شهری است؛ و این فرصت مغتنم می تواند مستوره ای باشد از امتزاج ابواب و اذهان گوناگون بر صحنه که خود شکل و شمایلی از شهر و شهروندان است. تئاتر امروز متعهدانه به میدان آمده است؛ مشارکتی خردمندانه که علاوه بر ارتقاء فرهنگ شهروندی و نشاط بخشی شهروندان می تواند زمینه الگوآفرینی و تصحیح ناهنجاری ها و علاج آسیب ها را فراهم کند؛ مدرسه ای بی مزد که فروتنانه در جامعه شکل می گیرد. تماشاخانه ایرانشهر که امروز در طلیعه تابستان دهمین بهارش از راه رسیده، فرجام همدلی و هم نظری مدیریت شهری و هنرمندان است. امکان فرخنده ای که به شایستگی به صحن و سرای اهالی ارجمند تئاتر بدل شده است. به گمان من آمار و جمعیت مخاطب طی یک دهه ساده‌ترین محاسبه ای است که استحقاق شادمانی ما را  در این شهر گواه باشد. امیدوارم این طرف توجه نه فقط ارزانی تهران، که به عنوان الگویی فراگیر و تحول آفرین در کارنامه همه شهرداری ها مورد تاکید و توجه باشد. مایه مباهات است که تقویت بدنه عمومی تئاتر و  حمایت از بخش غیر دولتی در عرصه تماشاخانه های موجود و تاسیس نوسازه های نمایشی از اولویت های سازمان مردم نهادی چون شهرداری قرار گرفته است و امیدوارم تئاتر بتواند در توانبخشی و تعالی فرهنگی بیش از پیش موثر باشد.

مجید رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران نیز در در بخشی دیگر از این نشست طی سخنانی گفت: بوستان هنرمندان در گذشته یک پادگان نظامی بود که تبدیل به پارک و خانه هنرمندان و سپس ایجاد تماشاخانه ایرانشهر شد. من از آقای قالیباف تشکر مى‌کنم که در دوره او خیلی فضاهای فرهنگی از جمله همین تماشاخانه ایرانشهر ایجاد شد. افتتاح این مکان در زمان مدیریت دکتر جوزانی صورت گرفت و بعد از آن هم دکتر سرسنگی چهار سال مسئولیت تماشاخانه را داشتند. الان حدود چهار سال هم هست که بدلیل قحط الرجالی این مسئولیت را به بنده دادند و ما هم شورای سیاست گذاری ایجاد کردیم که امیدوارم کاری از پیش برده باشد. 

رجبی معمار در ادامه سخنانش بیان کرد: نتیجه خرد جمعی این بوده که ما با افزایش کیفیت آثار و تعداد مخاطبان مواجه بودیم. در این ۱۰ سال ۹۸۶ هزار نفر اینجا تئاتر دیدند که اگر تقسیم کنیم هر سال ۹۸هزار نفر در اینجا تئاتر دیدند. در این چهار سال حتی یک مورد تئاتری از صحنه ایرانشهر پایین نیامده، فقط براى دو سه مورد از تئاترها در اجرا اختلالاتی ایجاد شده که توسط دوستان تدبیر و تذکری داده شد که مشکلات حل شود.چند حسرت به دل ما مانده است، یکی از آن‌ها راه‌اندازی پردیس تئاتر صبا در خیابان شریعتی است. چهار سالن که چندین سال است توسط شهرداری ایجاد و فقط قدری تجهیز نور و امکانات این چنینی می خواهد. امیدواریم این پردیس هم به ناوگان تئاتر ما اضافه شود. الان فضای نامطلوب حاشیه تئاتر شهر، افسوس و اندوه برای جامعه تئاتری ایجاد کرده است. امیدوارم تجربه خوب ایجاد تماشاخانه‌های خصوصی در تهران که توسط شهردار تهران ایجاد شد، الگویی برای همه شهرهای تهران شود.

حسین مسافر آستانه، دبیر شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر در بخشی دیگر از این نشست طی سخنانی به پیشینه تاسیس این مجموعه اشاره کرد و گفت: سالن ایرانشهر دو سوله خرابه به معنای واقعی بود‌ که به مرور گودبرداری شد و در زمان مدیریت دکتر سلیمی براى اداره هنرهای نمایشی بودجه گرفتیم و با پنجاه میلیون تومان بخشی از دیوارکشی‌ها انجام شد و ما سعی کردیم آن سوله را تبدیل به فضایی برای کار کنیم. اگر فرهنگ درست تئاتر اجرا کردن و درست نمایش دیدن نباشد، تئاتر جایگاهی ندارد و خوشبختانه در این ده سال ایرانشهر اعتبار خود را حفظ کرد.

ایرج راد عضو شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر بعد از پخش موسیقی زنده به روی صحنه آمد و خطاب به مجری برنامه که اصلیت او را بروجردی اعلام کرد، گفت: من بروجردی نیستم اما خوشحالم که به اشتباه در یکی از سایت‌ها نوشته شده که بروجردی‌ام چون بروجردی‌ها را بیشتر دوستم دارند.

او افزود: من انتظار داشتم این سالن مملو از دوستان تئاتری باشد، ما برای غم و اندوه زیاد دور هم جمع می‌شویم و به مراسم‌ها می‌آییم اما برای جشن و شادی نه. متأسفانه همیشه وقتی به جایی می‌آییم، فکر می‌کنیم از ابتدا همین گونه بوده اما اینجا فقط دو سوله خرابه بود و جریان طولانی را طی کرده تابه شکل کنونی رسیده است.

راد در ادامه به روند تأسیس و راه‌اندازی تماشاخانه ایرانشهر اشاره کرد و گفت: در اوایل ساخت این تماشاخانه که هنوز تکمیل نشده بود، با صندلی‌های کرایه‌ای برای هنرمندانی بزرگداشتی گرفته شد، از جمله این هنرمندان مهین اسکویی، حسن فتحی و عزت‌الله انتظامی بودند. برای جمیله شیخی هم بزرگداشتی ترتیب داده شد اما چند روز قبلش او از میان ما رفت.

این هنرمند در پایان گفت: حالا خوشحالم که این سالن‌ها در راه تئاتر و برای تئاتر به مدت ده سال است به کار خود ادامه داده است و امروز جز سالن‌های خوب تهران است و خوشحالم که اینجا به همت دوستان و مدیران، درست و پاک و منظم باقی مانده است و خرابه نشد و جایگاه و اعتبار خودش را حفظ کرد، چراکه تئاتر جایگاه اعتباری دارد و اگر در جایگاه خود نباشد ارزش‌های خود را از دست می‌دهد. اگر فرهنگ واقعی تئاتر از بین رود در حقیقت تئاتر جایگاهی ندارد و آن چیزی که مهم است این است که تئاتر در این تماشاخانه و در این ده سال جایگاه خود را حفظ کرده است و امیدوارم این تماشاخانه به همت اهالی تئاتر و افرادی که در نگهداری این تماشاخانه کوشا هستند، همچنان پایدار باشد.

در بخش بعدی شهرام گیل آبادی با بیان اینکه "در این سالن تاریخ شفاهی شکل‌گیری تماشاخانه ایرانشهر گفته شد اما این بیانات، تاریخ تئاتر ایران است و باید ثبت شود" گفت: در تمام ادیان خداوند اشاره به این دارد که انسان را برای خودش آفریده نه کس دیگری، اما انسان نیاز به توسعه فکری اجتماعی و … دارد. اگر برنامه‌ریزی درست اجتماعی برای او تعریف نشود، شاهد انسدادهای اجتماعی در بخش‌هایی از جامعه می‌شویم.

او افزود: متأسفم که از ظرفیت جدی تئاتر در ایران بهره گرفته نشده است. متأسفم که بسیار از ظرفیت‌های آموزشی که بسیاری از کشورها از آن‌ها استفاده می‌کنند در کشور ما دیده نمی‌شود. اگر بخواهیم ظرفیت‌های آموزشی اجتماعی و سیاسی و تربیتی تئاتر را بازشناسی کنیم، متوجه خواهیم شد که تئاتر می‌تواند جامعه را به یک نظم اجتماعی برساند.

گیل آبادی اضافه کرد: آقایانی که در زمینه تئاتر زحمت می‌کشند خوب است که مطلع باشند در شهرهای توسعه یافته دنیا ١٨٠٠ سالن تئاتر وجود دارد. در شهرهای پیش‌رو مناطقی به عنوان مناطق خلاق نمایشی معرفی شده‌اند که بچه‌ها در آنجا آموزش می‌بینند. افتخارمان این نباشد که دو سالن به سالن‌های فرهنگی شهر اضافه کردیم در قیاس با خودمان خیلی عقب هستیم، باید ببینیم ما نسبت به فضای فرهنگی‌مان کجا هستیم و باید چقدر تلاش کنیم که هدف مورد نظر برسیم.

او بیان کرد: من به تک تک دوستانی که اینجا زحمت می‌کشند و در اوج آرامش و متانت اجراها را ترتیب می‌دهند و مردم را تکریم می‌کنند، این روز را تبریک و به مدیریت این مجموعه دست مریزاد می‌گویم اما به این موضوع هم اشاره می‌کنم که نباید تعهد خود را فراموش کنیم، ما نسبت به اهداف و بناهای فرهنگی خود عقب هستیم.

در بخش پایانی مونا رحمانی از وب سایت این تماشاخانه رونمایی کرد و گفت: این وب سایت علاوه بر اینکه مشخصاتی از سالن‌ها و اجراها دارد، یک سامانه فروش مستقیم هم دارد که مخاطبان می‌توانند به صورت مستقیم از این سایت، بلیت‌های نمایشی را تهیه کنند.

در پایان این مراسم هم مدیران و هنرمندان کیک ده سالگی تماشاخانه ایرانشهر را بریدند و در یک قاب عکس دسته جمعی گرفتند.

مجید جوزانی مدیر سابق ایرانشهر نیز در پایان مراسم در جملاتی کوتاه از دوران مدیریت خود و تأسیس تماشاخانه ایرانشهر یاد کرد.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی
گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی

احسان ملکی، کارگردان نمایش «ماهم مردمی بودیم» که پس از جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است، می‌گوید دکور ما در فضایی هندسی شکل گرفته است و با توجه به اینکه طراح صحنه، دکور را هندسی دیده بود، من نیز به عنوان کارگردان در کنار متن رئالیستی و حتی ...

|

نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن

علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن به‌مثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را در ظهور یک اجرا از دست داد، بلکه تئاتر ...

|

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست

در عرصه تئاتر، ‎ابراهیم پشت‌کوهی نامی شناخته‌شده و کنجکاوی‌برانگیز است؛ کارگردانی از دیار جنوب که علاوه بر هواداران نمایش‌های بومی و جنوبی، موفق شده با خلق سبک خاص خود در تئاتر خیل گسترده‌ای از تماشاگران پایتخت‌نشین را به نمایش‌های خود علاقه‌مند کند. او پس از ...

|

نظرات کاربران