در حال بارگذاری ...
با حضور اصحاب رسانه، شهردار و رئیس شورای شهر

پوستر اولین جشنواره استانی تئاتر خیابانی سردرود رونمایی شد

در نشست خبری اولین جشنواره تئاتر خیابانی سردرود که ظهر روز شنبه در محل سالن کنفرانس شهرداری سردرود برگذار شد، پوستر اولین جشنواره استانی تئاتر خیابانی سردرود رونمایی شد.

به گزارش آذربایجان شرقی، در این نشست که با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران آذربایجان شرقی همراه بود، آرزو مبصر، رئیس شورای شهر سردرود ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه، حضور آنان را مایه رونق جشنواره تئاتر سردرود دانست

وی در رابطه با چرایی برگذاری چنین جشنواره ای در شهر سردرود گفت: سال گذشته  پیشنهاد برگذاری یک جشنواره در فرمت خیابانی و در مقیاس استانی توسط گروه تئاتری بیر باخیش به شهرداری سردرود ارائه شد؛ وقتی چنین پیشنهادی را از هنرمندان شهر دریافت کردیم با دیده منت با آن موافقت کردیم و موافقت کتبی را به بعد از مهندسی این رویداد موکول کردیم.

بزرگترین دلیل ما برای موافقت با چنین جشنواره ای توجه و اعتقاد به اصل مهم پرداخت شهری به فرهنگ و هنر بود. اعتقاد ما در شورای شهر و شهرداری این است که پرداخت به فرهنگ و هنر لازمه ساخت یک شهر زنده و پویا است. مبصر ادامه داد:ایده آل هایی که برای ساخت شهر آرمانی خود در نظر گرفته ایم در گرو پرداخت به فرهنگ و هنر است و از آنجایی که تئاتر خیابانی نزدیک ترین و قابل دسترس ترین گونه هنر است و تاثیر گذاری فراوانی بر اذهان عموم دارد تصمیم گرفتیم از این جشنواره حمایت کرده و صفر تا صد برگذاری جشنواره را بر عهده بگیریم.

رئیس شورای شهر سردرود در رابطه با حمایت های دیگر ارگان ها و ادارات از این جشنواره گفت: انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی از اولین روزهای پیش از برگذاری جشنواره در کنار ما بودند اما متاسفانه در زمینه تبلیغات شهری که عهده دار آن شده بودند کم لطفی هایی صورت گرفت که انشالله در زمینه تعهدات و حمایت های بعدی در کنار دبیرخانه جشنواره باشند.

آرزو مبصر ضمن اشاره به سبقه هنری مردم شهر سردرود، این شهر را دارای مردمانی هنرمند عنوان کرد و گفت: سردرود به عنوان پایتخت تابلو و فرش جهان شهرت یافته است و اکثر مردم این شهر ارتباط مستقیمی با هنر دارند.

مبصر در پاسخ به خبرنگار ایران تئاتر در خصوص چگونگی الگوسازی این اقدام تحسین برانگیز شورای شهر و شهرداری سردرود، برای دیگر شهرستان ها گفت: کار شهرداری ها صرفا عمران و شهرسازی نیست. تمام خواست ما بر این بود که با  حضور در کنار هنرمندان، الگویی را به شهرداری ها معرفی کنیم تا در راستای فرهنگ شهروندی و پرداخت به هنر دوشادوش هنرمندان و مردم حرکت کنیم.

در ادامه این نشست امیر مهروند، دبیر اجرایی جشنواره در خصوص آثار راه یافته به این جشنواره گفت: ۵۴ اثر به اولین جشنواره استانی تئاتر خیابانی سردرود ارسال شد که از این تعداد ١٠ نمایش در بخش اصلی و ٣ نمایش در بخش جنبی توسط هیئت بازبین انتخاب شدند. مهروند ادامه داد: تبریز، بناب، سردرود، مرند، اهر، خسرو شهر، شبستر و بستان آباد شهرهایی هستند که آثاری از آن ها در جشنواره تئاتر خیابانی سردرود حضور خواهند داشت.

وی در رابطه با حمایت های ارگان های مرتبط تئاتر از این جشنواره گفت: حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استا فقط در حد معنوی بوده است ولی انجمن هنرهای نمایشی استان قول هایی داده است که امیدواریم کمک های این انجمن از جشنواره سردرود دریغ نشود؛ تنها شهرداری و شورای شهر سردرود تماما هزینه های این جشنواره را تا این لحظه متقبل شده اند.

این کارگردان تئاتر در خصوص کیفیت تئاتر در سردرود نیز گفت: در سردرود فقط یک گروه ثبت شده تئاتری وجود دارد و در جشن اردیبهشت هم که به همت انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی برگذار شد، از گروه تئاتر بیر باخیش به دلیل فعالیت های متعدد هنری اش تقدیر شد. در تئاتر سردرود گذشته امیدوار کننده و فعالی داشته است و امیدواریم شرایط برای فعالان تئاتری در سردرود رو به بهبودی باشد

مهدی صالحیار، مسئول دفتر تئاتر خیابانی آذربایجان شرقی و یکی از داوران جشنواره تئاتر خیابانی سردرود، تئاتر خیابانی را در همه جای دنیا دست یافتنی ترین نوع هنر دانست و گفت: تئاتر خیابانی به نوعی ویترین تئاتر است و حتی در خود جشنواره بزرگی مثل جشنواره تئاتر فجر نیز این فرمت از تئاتر دارای جایگاه ویژه ای است. ویادامه داد: در طی ١٠ سال گذشته، سرمایه گذاری عظیمی در تئاتر خیابانی صورت گرفته است و جشنواره ها در قالب خیابانی رو به افزایش است. صالحیار دلیل اهمیت تئاتر خیابانی را دسترسی راحت مردم به این هنر دانست و افزود: در بقیه گونه های هنری، این مردم هستند که به سراغ آن می روند اما تئاتر خیابانی خودبه میان مردم می رود و از همین رو تاثیر گذاری بالایی نیز دارد.

در پایان این نشست از پوستر اولین جشنواره استانی تئاتر خیابانی سردرود نیز رونمایی شد.

پژمان شاهوردی، رامین راستی و مهدی صالحیار داوران اولین دوره جشنواره تئاتر خیابانی سردرود هستند.

گفتنی است اولین دوره جشنواره تئاتر خیابانی سردرود ٢٧ لغایت ٣٠ خرداد در پایتخت تابلو فرش جهان سردرود برگذار خواهد شد.




مطالب مرتبط

عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود
عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود

کریم خاوری، عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی می‌گوید اجراهای این دوره از جشنواره سطح کیفی بالایی داشتند که همین مورد ارزیابی آثار را برای ما دشوار کرده بود.

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»

صادق حسین‌زاده، کارگردان نمایش خیابانی «روز تولد من»، این اثر را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای فردی و اجتماعی معلولان دانست.

|

گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است
گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است

عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر درباره اهمیت این رویداد گفت این جشنواره از ابتدای شکل‌گیری، ویترین تئاتر کشور بوده و همواره جریان‌سازی کرده است.

|

نظرات کاربران