در حال بارگذاری ...
دبیر‌ جشنواره خوانش داستان های کوتاه ملل در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر بیان کرد

با برگزاری منظم این جشنواره نویسندگان خوبی را تربیت می‌کنیم

ایران‌تئاتر: فروغ قجابگلی جدا از تبحرش در بازیگری یک مدرس توانا و دلسوز است که سالها در منطقه زادگاهش در جنوب به شناسایی نیروهای جوان مستعد و برگزاری جشنواره وکلاس متعدد آموزشی برای آنها اقدام می کند.

فروغ قجابگلی کارنامه پرباری در تمامی حوزه های تئاتر دارد.او با بزرگانی نظیر دکتر علی رفیعی، کوروش نریمانی و دکتر قطب الدین صادقی هم همکاری کرده است.  وی در سال‌های 83 تا 85 کاندیدای دریافت بهترین بازیگر زن از کانون ملی منتقدان‏ و در سال 84-83 کاندیدای جشن بازیگر ‏بوده است. از فروغ قجابگلی در جشنواره‌های متعددی تقدیر  شده است که می‌توان به دیپلم افتخار بازیگری یک ستاره بیرون در جشنواره تئاتر استانی تهران، دریافت بازیگری آپارتمان در ششمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس‏، دریافت بازیگری آخرین مروارید در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دیپلم افتخار بازیگری خط در هشتمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس، دریافت بازیگری دور گردون در سیزدهمین جشنواره تئاتر منطقه 3 کشور و ‏دیپلم افتخار بازیگری در نهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس و دریافت بازیگری مضحکه شبیه قتل در نخستین جشن بازیگر اشاره کرد. از فعالیت‌های دیگر او می‌توان به آموزش و پژوهش، آموزش بازیگری تئاتر در تهران، آموزش خلاقیت در هنرهای تجسمی و نمایشی شهرستان و تهران،‏ کارشناس تئاتر در دبیرخانه شورای هنر تلویزیون‏، پژوهش در زمینه مراسم لطمه زنی زنان عرب و پژوهش در زمینه تاثیر هنر بر زندگی کودک اشاره کرد.او اخیراً به عنوان دبیر علمی جشنواره  خوانش داستان های کوتاه ملل معرفی شده بود.با قجابگلی درباره جزئیات این جشنواره گفت وگویی انجام داده ایم.

 

مدت‌ها است که در جنوب و زادگاه خودتان مشغول تدریس به جوانها هستید؛ در حال حاضر در این حوره چه برنامه هایی انجام داده اید؟

مدتی است که نسبت به آموزش و برگزاری جشنواره ای درباره ادبیات داستانی، نمایشی و داستان های کوتاه اقدام کرده ایم. این جشنواره با عنوان جشنواره خوانش داستان های کوتاه ملل در شهرستان امیدیه برگزار شود.

 

برگزاری این جشنواره‌ها  وکلاس‌ها چه ضرورتی داشت؟

پایه اصلی موفقیت در فعالیت های هنری و تئاتری شناخت درست از ادبیات داستانی است. این طرح از سال قبل مورد بررسی قرار گرفت و دوره اول این جشنواره در بخش عملی با موفقیت به پایان رسید. در برگزاری این دوره آموزشی دوستان زیادی منجمله خواهرم فرحناز قجابگلی به عنوان دبیر اجرایی به من کمک کردند. البته فرمت برگزاری این جشنواره با سایر جشنواره ها تفاوت دارد و جشنواره رویکرد علمی دارد و تا زمان برگزاری دوره بعدی جشنواره با منتخبان در ارتباط و تعامل هستیم و برایشان کتاب ارسال می کنیم.

 

هدف از ارسال کتاب ها برای برگزیدگان جشنواره چیست؟

در واقع قصد داریم نه تنها فرهنگ مطالعه، بلکه تمرکزمان روی کودک، خانواده و خلاقیت باشد. در این فرآیند ترویج مطالعه تلاش می کنیم نویسندگان و نمایش نامه نویسان خوبی را تربیت کنیم.

 

برای شرکت در جشنواره چه تعداد آثار به دبیر خانه جشنواره ارسال شد؟

 در حدود 56 اثر به دبیرخانه ارسال شد.

 

آیا این آثار فقط از سوی علاقمندان در استان خوزستان به جشنوره ارسال شد؟

نه، از شهرهایی نظیر تهران ، بجنورد ، اصفهان و تبریز آثار به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.

 

آیا برای برگزاری جشنواره فراخوانی هم ارائه داده بودید؟

بله، فراخوان در سال قبل اعلام شد و به دلیل استقبال خوب علاقمندان بخش جدیدی با عنوان فاصله ها را به جشنواره اضافه کردیم؛ در این بخش از آثار سایر استان های  دور دست کشور استفاده شد. اغلب شرکت کنندگان این بخش به واسطه دوری استانشان امکان حضور در جشنواره را نداشتند و  فایل های ارسالی این شرکت کنندگان را مورد داوری قرار دادیم.

 

 

 آثار برگزیده در چه بخش هایی انتخاب شدند؟

آثار برگزیده در چهار بخش انتخاب شدند؛ بخش کودک، نوجوان، بزرگسال و بخش خانواده. در سه بخش اول شرکت کننده به صورت انفرادی حضور داشت و در بخش خانواده کل خانواده در این خوانش حضور داشتند.

 

آیا باید شرکت کنندگان موضوع خاصی را انتخاب می کردند؟

نه، موضوع جشنواره آزاد بود و بسته به سلیقه و زاویه دید شرکت کنندگان داشت؛ البته ترجیح و اولویت ما استفاده از آثار نویسندگان ایرانی بود.

 

اگر شرکت کننده ای کتاب پر شخصیتی را برای خوانش انتخاب کند؛ آیا باید تمام شخصیت های کتاب را خودش گویش می کرد؟

بله، به جز در بخش خانواده شرایط اینگونه بود. در بخش خانواده تنوع زیاد بود و مادرانی را داشتیم که با فرزندانشان کتابی را برای خوانش انتخاب کرده بودند و یا به همراه همسرشان این کار را انجام می دادند و بسته به شخصیت های کتاب از اعضا خانواده خودشان استفاده کردند.

 

داوری در این جشنواره بر اساس چه ملاک هایی انجام شد؟

مهم ترین بخش در این بحث اشاره درست و قابل فهم شرکت کننده به موضوع قصه است و اینکه من داور و یا مخاطب بعد از خوانش اثر توسط شرکت کننده بتوانم  فضای قصه و معماری شخصیت ها را توضیح بدهم. بحث مهم بعدی نحوه لحن و بیان شرکت کننده است؛ تفاوت خوانش داستان با خوانش نمایش نامه این است که در نمایش نامه خوانی خواننده به سمت احساسات و بازی کردن می رود، در داستان خوانی قابل فهم و روان خواندن و انتقال درست مفهوم کلمات خیلی مهم است. ما در این جشنواره چارت سازمانی داریم که اهداف کوتاه مدت و بلند مدت در آن ترسیم شده است.

 

در این جشنواره چه داورانی با شما همکاری کردند؟

فرزانه سکوتی، فرحناز قجابگلی، لیلا قناواتی و خودم در بخش های انتخاب و داوری در کنار دو داور کودک و نوجوان به نام های لنا نظارات و امیر عباس یوسفی حضور داشتیم.

 

تعداد برگزیدگان جشنواره چند نفر است؟

در هر بخش سه برگزیده و سه تقدیر انتخاب شد و با توجه به استقبال خوب یک بخش جدید با عنوان سپاس به برگزیدگان اضافه کردیم.

 

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران