در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

از نگرانی برای تالار وحدت تا بازگشت نسرین نصرتی

ایران تئاتر- رضا آشفته: هفته گذشته ما با خبرهای متنوعی همراه بودیم که در این مرور هفتگی به مهمترین رویدادها می پردازیم

 هفته گذشته ما با خبرهای متنوعی همراه بودیم که در این مرور هفتگی به خرابی سن گردان تالار وحدت، که مهمترین رویداد هفته بوده می پردازیم و همچنین مروری خواهیم کرد به اخباری از یادمان جمشید مشایخی و نقش ارامنه در توسعه تئاتر و به چهره هایی چون رضا کیانیان، کورش نریمانی و نسرین نصرتی خواهیم پرداخت و در پایان دیگر تیترهای مهم هفته را با نظری اجمالی یادآوری می کنیم.

 

رویدادها

خرابی سن گردان تالار وحدت: شاید مهمترین خبر هفته گذشته، خبر خراب شدن سن گردان تالار وحدت به دلیل سنگینی بیش از حد دکور نمایش جنایات و مکافات کار رضا ثروتی بود که در خبرگزاری مهر دنبال شده و به همین خاطر هم روابط عمومی بنیاد رودکی نیز در این باره اطلاعیه ای را منتشر کرد که همه علاقه مندان به هنر تئاتر و تالار وحدت را از نگرانی بیرون بیاورد.

در این شرح رویداد بنیاد رودکی آمده است:« نمایش «جنایات و مکافات» کار آقای رضا ثروتی با توجه به ویژگی‌های داستانی دارای دکوری ویژه بود که بر مبنای قابلیت های خاص تالار وحدت پیش‌بینی و ساخته شد. این دکور پس از ساخت و با وجود پیش‌بینی اولیه، در اجرا با موضوع عدم تناسب از نظر حجم و وزن مواجه شد که طراحی نهایی با ظرفیت سن گردان تالار مناسب نبود. بر همین مبنا و به دلیل مشکل همسان‌سازی، امکان استفاده از سن گردان به منظور جلوگیری از ایراد اشکال و یا بروز خسارت در تالار وحدت فراهم نشد؛ موضوعی که به یک نوبت توقف کار نیز منجر شد.

در نهایت و با هماهنگی انجام شده و توافق با کارگردان محترم نمایش، چرخش سن گردان فعلاً منتفی است و تا برطرف شدن مشکلات فنی، تمهیدات لازم دیگری به جای چرخش دکور جایگزین و اجرا از سر گرفته شد. در فرآیند آماده سازی و اجرای اول، به یکی از قطعات چهار موتور گردان تالار که کار انتقال نیرو به سن را انجام می دهد، آسیبی وارد شد که به فوریت از محل انبار قطعات تالار، قطعه ای که از ابتدای فعالیت تالار وحدت در انبار بوده است جایگزین شد اما متاسفانه به دلیل مدت زمان زیاد نگهداری در انبار، کیفیت خود را از دست داده و نتوانست کار انتقال قدرت را به صحنه گردان انجام دهد. به همین دلیل برای تامین قطعه مورد نظر در داخل کشور سفارش ساخت داده شده و به زودی در محل خود نصب می‌شود. قطعه‌ای که در عکس پیوست قابل مشاهده است و هزینه بسیار بسیار جزئی هم دارد.

بنیاد رودکی به عنوان متولی تالار وحدت وظیفه خود می داند که پاسبان امانت گران‌بهایی باشد که متعلق به هنرمندان این سرزمین و هنردوستان است. بر همین مبنا، به اطلاع می رساند که سن تالار وحدت هیچ‌گونه آسیبی ندیده و نمایش فاخر «جنایات و مکافات» نیز با اصلاحات فنی انجام شده میزبان تماشاگران است و بنیاد رودکی با افتخار پذیرای علاقه‌مندان به نمایش است. دیگر برنامه های تالار نیز طبق جدول پیش‌بینی شده در حال انجام است و اهالی رسانه می توانند از نزدیک شاهد این فعالیت‌ها باشند.»

 

یادمان

در این هفته همچنین دو یادمان برگزار شد؛ یکی دربارۀ نقش ارمنیان در شکل گیری و توسعه و رشد تئاتر در ایران و دومی نیز بزرگداشت شادروان جمشید مشایخی بود.

نقش ارمنیان در تئاتر ایران: در این مراسم که شامگاه شنبه 25 خرداد برگزار شد، فیلمی مستند با عنوان ارمنیان و تئاتر ایران پخش شد و بهزاد فراهانی بازیگر و کارگردان تئاتر در این باره سخنرانی کرد. در پایان نیز از ادنا زینلیان، آندارنیک خچومیان، آلبرت بیگ جانی، آراز بارسقیان، سورن مناساکانیان، مقدی شامیریان و زنده یاد لوون خانکلدیان (هفتوان) تجلیل شد.

جمشید مشایخی: مسعود کیمیایی در آئین نکوداشت جمشید مشایخی گفت: من نمی‌توانم راجع به کسانی که هستند و فقط جسم‌شان رفته است صحبت کنم. تنها می‌توانم بگویم افتخار می‌کنم که سه فیلم با او کار کردم.

آئین نکوداشت جمشید مشایخی عصر دوشنبه ۲۷ خردادماه در فرهنگستان هنر مجموعه فرهنگی هنری آسمان با حضور مسعود کیمیایی، فاطمه معتمدآریا، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت ارشاد، علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سید محمد بهشتی، محمد جواد حق‌شناس و احمد مسجدجامعی اعضای شورای شهر تهران، بهزاد فراهانی، محمدمهدی حیدریان، احترام برومند، ایرج راد، علیرضا قاسمخان، جمشید گرگین، شاهین فرهت، منوچهر طیاب و… برگزار شد.

ایرج راد نیز در سخنانی با بیان اینکه "هرگاه استاد مشایخی روی صحنه می‌آمد خاک صحنه را می‌بوسید و آن را جایی مقدس می‌دانست‌" عنوان کرد: او همیشه با عشق روی صحنه می‌آمد زیرا آنچه روی صحنه اتفاق می‌افتاد با آن چیزی که در بازی زندگی وجود دارد متفاوت است. اگر در زندگی بازی می‌کنیم، می‌خواهیم واقعیتی را مخفی کنیم اما روی صحنه بازی می‌کنیم تا حقیقت را عیان کنیم‌. جمشید مشایخی از تئاتر کارش را شروع کرد و برایش مرارت‌ها و زحمت‌های بی‌شمار کشید. حضورش جذاب بود و تمرکز تماشاگر را به سمت خود می‌کشید. او تجارب خود را از تئاتر به سینما برد و از این جهت همیشه وامدار این چنین هنرمندانی هستیم.

 

چهره ها

رضا کیانیان: نمایش «زیر گنبد طلا»، عصر دوشنبه 27 خرداد میزبان رضا کیانیان و مرضیه محبوب شد و کیانیان در آستانه سالروز تولدش (که روز ۲۹ خرداد ماه است)، شمع تولد خود را در کنار کودکان خاموش و آرزو کرد: مردم ایران روزهای بهتر و شادتری در پیش داشته باشند.

کورش نریمانی: کوروش نریمانی کارگردان و نمایشنامه‌نویسی که سال‌ها از عمر فعالیت هنری خود را صرف خلق تئاترهایی کمدی با درجه بالایی از ارزش هنری کرده است، در گفتگوی با ایلنا می‌گوید: تئاتر کمدی ایران به سوی کمدی‌های نازل رفته است.

او می افزاید:  او می افزاید: احساس می‌کنم داریم راه غلطی در کمدی می‌رویم و نگاه غلطی در حوزه تئاتر کمدی دنبال می‌شود. چاره‌ای نیست جز اینکه در این شرایط، خلاف جریان آب شنا کنم. چون تبعات نگاه غلط به کمدی و فروش صرف نمایش‌ها را خیلی خوب می‌شناسم و می‌دانم در نهایت ضربه مهلک خود را بر بدنه تئاتر ما وارد خواهد کرد.

در واقع نریمانی بر این هست: او خاطرنشان کرد: اگر من که زندگی‌ام را روی تئاتر کمدی گذاشته‌ام، نخواهم حرکتی انجام دهم پس چه کسی باید این کار را بکند؟ بعضی‌ها به من گفتند این کار نوعی شوریدگی و دیوانگی است و برخی گفتند خلاف جریان آب شنا می‌کنی. بله، چاره‌ای نیست جز اینکه در این شرایط، خلاف جریان آب شنا کنم. چون تبعات نگاه غلط به کمدی و فروش صرف نمایش‌ها را خیلی خوب می‌شناسم و می‌دانم در نهایت ضربه مهلک خود را بر بدنه تئاتر ما وارد خواهد کرد. کما اینکه در سینما این اتفاق افتاد و فیلم‌ها به سمت فیلم‌های شانه تخم‌مرغی رفت و تماشاگرش را از دست داد.

نسرین نصرتی: نسرین نصرتی» بازیگر نقش فهیمه در مجموعه تلویزیونی پایتخت پس از شش سال دوری از تئاتر، با نمایش «پدر | مادر» روی صحنه می‌آید.

او بازی در آثاری از قبیل: «مأموریت غیر ممکن»، «محمد رسول‌الله»، «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»، «شهر زیبا» و «در آغاز یک روز» در سینما، «سی‌امین روز»، «تا ثریا»، «رو به آسمان» و مجموعۀ سریال «پایتخت» در تلویزیون، «قهوۀ تلخ»، «تنها راه ممکن»، «کاکتوس»، «خانۀ پدری»، «دو دلقک و نصفی» و «خداحافظی نکن» در تئاتر را در کارنامه هنری‌اش داشته است.

«نسرین نصرتی» آخرین اجرای تئاتر خود را در جشنوارۀ مقاومت در سالن چهارسوی تئاتر شهر سپری کرد. حال، پس از شش سال فاصله از فضای تئاتر ایران، با نمایش «پدر | مادر» به کارگردانی رضا احمدی در تئاتر مستقل تهران به نقش‌آفرینی می‌پردازد. مسعود کرامتی، مهدی پاکدل، آرش تبریزی، سارا امیدوار و ندا اسدی نیز از دیگر بازیگرانِ این نمایش هستند.

 

در میان تیترها

1. فریبا ریسی پس از 12 سال به تئاتر بازمی‌گردد/ اجرا در شهر رشت

2. «به کفشات نگاه کن» ملاحسینی به فستیوال پرو کانترا لهستان می‌رود

3. افشین هاشمی با «هملت، شاهزاده اندوه» به رشت می‌رود

4. بزرگداشت صدرالدین شجره یکم تیرماه برگزار می شود

5. امین میری با "مارلون براندو" روی صحنه می‌آید

 




نظرات کاربران