در حال بارگذاری ...
  • هادی حجازی‌فر در نشست رسانه‌ای تئاتر هامون:

    رویکردمان ارائه کیفی و احترام به مخاطب است

    نشست رسانه‌ای تشریح فعالیت های تئاتر هامون صبح امروز سه شنبه چهارم تیرماه با حضور هادی حجازی‌فر مدیر این مجموعه و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

    به گزارش ایران تئاتر، هادی حجازی‌فر مدیر «تئاتر هامون» در این نشست ابتدا در خصوص انگیزه هایش از راه اندازی مجموعه گفت: از هنگامی که مشغول تحصیل در دانشگاه بودم همیشه رویای یک کمپانی و گروه تئاتر خصوصی را در سر می پروراندم و مترصد فرصتی بودم تا این دغدغه را تحقق ببخشم. در همین سال ها بود که فرصتی برای بازیگری در سینما پیش رویم  قرار گرفت و به مدت دو سال و نیم به صورت فشرده درگیر بازی در چند اثر سینمایی شدم. در حقیقت اندوخته های مالی از همین تجربه های سینمایی بود که موجب شد تا بار دیگر و به صورت جدی تر به راه اندازی سالن و گروه تئاتر خصوصی مان فکر کنم و به این ترتیب بود که شرایط استقرار در این مجموعه که پیش از این با نام «تئاتر باران» فعالیت می کرد محقق شد.

    او در ادامه در ارتباط با چگونگی آماده سازی و تجهیز مجموعه برای آغاز فعالیت ها بیان کرد: ملک این مجموعه برای مدت زمان چهار و نیم سال رهن شده است و در اختیار تئاتر هامون قرار دارد. کار پروسۀ بازسازی و تجهیز مجموعه هم که پیش بینی شده یک ماه طول بکشد به شش ماه کشیده شد که بخشی از این مرحله به ایمن سازی فضا اختصاص داشت. رار بود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کنیم ولی الان هزینه‌ها از ۸۰۰ میلیون تومان هم گذشته است و شاید اگر این دو سال و نیم فعالیت من در سینما نبود این اتفاقات رخ نمی‌داد. من نه خانه دارم نه ماشین و نه هیچ سندی به نامم است اما ترجیح می‌دهم در کاری که دوست دارم هزینه کنم. همچنین باید بگویم اگر تغییر اسم تماشاخانه از باران به هامون اتفاق افتاد به دلیل مجوز فعالیت است و ما مجبور شدیم نام سالن را تغییر دهیم و اگر این مشکل وجود نداشت نام سالن باران را تغییر نمی‌دادیم.وقتی در ابتدای کار بازسازی مجموعه بودیم به یکباره بهای مصالح ساختمانی افزایش شدیدی پیدا کرد که این امر هزینه های پیش بینی نشده بسیاری را به پروژه تحمیل کرد؛ اما در نهایت به هر شکل ممکن این مرحله را پشت سر گذاشتیم و اکنون مجموعه آماده میزبانی از اجراها و مخاطبان تئاتری است. در این ارتباط لازم می دانم از مرکز هنرهای نمایشی و خانه عروسک به دلیل حمایت معنوی از راه اندازی این مجموعه، همچنین از شهرداری منطقه 11 که در روند بازسازی و تجهیز این مجموعه از ما حمایت کردند قدردانی کنم.

    حجازی فر همچنین در ارتباط با نحوه میزبانی این مجموعه از اجراها و گروه های نمایشی اظهار کرد: رویکرد اصلی ما در میزبانی از اجراها احترام به مخاطب و گروه های نمایش است. نمی خواهیم مخاطبان ما فکر کنند که در این مجموعه تنها انگیزه های مالی حاکم است. چرا که به طور مشخص رویکرد حمایتی از گروه های نمایش به ویژه گروه های تئاتری جوان را در تئاتر هامون دنبال می کنیم و در این ارتباط در کنار آن ها می ایستیم. بر اساس این رویکرد روزانه تنها دو نوبت اجرا  در تئاتر هامون پیش بینی شده تا با فواصل منطقی میان اجراها گروه ها بتوانند با فراغت و آرامش بیشتری روی صحنه ظاهر شوند. همچنین یک سانس ویژه را برای ارائه آثار تجربی هنرمندان جوان پیش بینی کرده ایم که با شرایط حمایتی خاصی در این مجموعه روی صحنه خواهند رفت. سعی داریم تا با قرارداهایی که بیشتر منافع این دست گروه ها را در اولویت قرار می دهد به معرفی و حمایت از آثار تجربی هم بپردازیم.

    این بازیگر تئالتر و سینما در ادامه با اشاره به دیگر رویکردهای این مجموعه در میزبانی از نمایش ها گفت: آثار تمامی گروه های متقاضی  اجرا در این مجموعه بازبینی می شوند و تلاش داریم تا با ارجح دانستن جنبه های کیفی تولیدات تئاتری اعتماد مخاطبان را به تئاتر هامون جلب کنیم. همچنین به لحاظ مخاطب شناسی پروسه ای را در نظر گرفته ایم که با شناسایی تماشاگران حرفه ای تئاتر و فعالان در این عرصه چون نویسندگان و منتقدان تئاتر در ارزیابی و کیفیت بخشی بیشتر به اجراها در این مجموعه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. در همین ارتباط باشگاهی را برای مجموعه پیش بینی کرده ایم که متشکل از تمامی مخاطبان و فعالان عرصه هنرهای نمایشی خواهد بود. رویکرد دیگری که با جدیت در این مجموعه دنبال خواهیم کرد از بین بردن بخشی انحصارها در حوزه اطلاع رسانی در حوزه فعالیت های بین المللی تئاتری است. به این ترتیب که قصد داریم در رایزنی با مراکز و رویدادهای بین المللی عرصه تئاتر و معرفی آن ها در وبسایت تئاتر هامون زمینۀ حضور گروه های تئاتری در فضای بین المللی را بیش از پیش مهیا کنیم. رویکرد دیگری که در این مجموعه دنبال می کنیم آموزش در حوزه تئاتر است. این دوره ها در شکل کوتاه مدت که در قالب کارگاه های یک یا دو روزه پیش بینی شده به صورت رایگان ارائه خواهد شد اما در دوره های بلندمدت کارگاه هایی با حضور اساتید سینما و تئاتر در نظر گرفته ایم که شامل شهریه خواهد بود. هر چند باید تاکید کنم در مجموع رویکرد تئاتر هامون به هیچ وجه رویکرد مدرسه ای و آموزشگاهی به معنای متعارف آن نیست.

    حجازی فر در خصوص برنامه اجراهای نمایش در این مجموعه بیان کرد: اجراهای عمومی تئاتر هامون با نمایش «پروانه الجزایری» آغاز شد که امروز آخرین اجرای خود را خواهد داشت. نمایش بعدی این تماشاخانه یعنی « تایم لپس» هم از فردا اجراهایش را در این مجموعه آغاز خواهد کرد.

    مدیر تئاتر هامون در بخش پایانی سخنانش نیز در خصوص فعالیت های این مرکز به عنوان یک کمپانی تئاتری گفت: همانطور که اشاره کردم ایده اصلی راه اندازی این مجموعه فعالیت در قالب یک کمپانی تولید و ارائه تئاتر بوده که در آیندۀ نزدیک با اجراهای گروه تئاتری مان که «گسست» نام دارد محقق خواهد شد. در حقیقت هدف نهایی ما این خواهد بود که تئاتر هامون را به کمپانی تئاتر هامون تبدیل کنیم. در این ارتباط چندی پیش تمرین های نمایش «مکبث» را در گروه تئاتر گسست آغاز کردیم و این تمرین ها تا مرحله ای هم پیش رفت اما به دلیل نقش های تازه ای که برای بازی در چند فیلم سینمایی داشتم در حال حاضر روند این تمرین ها کمی کند شده است. اما در هر حال آماده سازی این اثر را دنبال خواهیم کرد و پیش بینی ها این است که بتوانیم در مهر یا آبان امسال این اثر گروه را روی صحنه ببریم.

    مدیر مجموعه تئاتر هامون در ادامه این نشست نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص حضور چهره ها در این مجموعه گفت: حجازی‌فر درباره حضور چهره‌های سینمایی در این سالن با توجه به سابقه سینمایی‌اش گفت: این روزها تضمین موفقیت یک تئاتر بستگی به حضور چهره‌های سینمایی ندارد اما معتقدم باید از حضور هر فردی که به فروش و جذب مخاطب کمک می‌کند تشکر کرد. بنابراین مشکلی با حضور چهره‌های سینمایی ندارم اما رویکردمان هم مبنی بر این نیست که حتماً نمایش‌ها با حضور این نوع از بازیگران اجرا شود. بلکه تاکید بر اجرای کار خوب داریم. البته برنامه‌های آموزشی و ورک شاپ‌های کوتاه مدت و رایگان برای افرادی که دنبال یادگیری هستند برگزار می‌کنیم و از حضور همین چهره‌های شناخته شده بهره خواهیم برد اما دوره‌های طولانی مدت نخواهیم داشت. 

     




    مطالب مرتبط

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با علی بابایی کارگردان نمایش «داشتی عاشقونه باهام حرف می‌زدی»

هنر باید تاثیر قابل توجه‌ای بر باورهای مخاطب داشته باشد
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با علی بابایی کارگردان نمایش «داشتی عاشقونه باهام حرف می‌زدی»

    هنر باید تاثیر قابل توجه‌ای بر باورهای مخاطب داشته باشد

    ایران تئاتر: جهان انسان‌ها مملو از داشته‌ها و نداشته‌ها است که گاهی آنها را به مرز تباهی و گاهی دچار اشتباهات مشخصی می‌کند. البته در این میان تصمیم‌های زودهنگام همچون ویروسی در کل جامعه سیال است تا درون و بیرون هر فرد را بنابر اتفاق اکنون آن شخص تغییر بدهد.

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با آریو راقب کیانی کارگردان نمایش «هتل کوهستانی»

انسان گاهی تعیین‌کننده و گاهی تحت تاثیر است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با آریو راقب کیانی کارگردان نمایش «هتل کوهستانی»

    انسان گاهی تعیین‌کننده و گاهی تحت تاثیر است

    ایران تئاتر: شناخت و کشف کردن از لازمه‌هایی است که آدمی را در زمان معاصر به شکل عیانی دغدغه‌مند معرفی می‌کند. البته کشف کردن به اندازه مشاهده کردن نیز قابل تامل است زیرا گاهی آدمی از نقطه الف به نقطه ب و نیز در مواقعی آن مسیر را برعکس تجربه می‌کند تا کنش و واکنش هر استدلال ...

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با نیلوفر شهفری بازیگر نمایش «ریل»

جهان من در اتاقی جا گرفته است که کلید آن را گم کرده‌ام
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با نیلوفر شهفری بازیگر نمایش «ریل»

    جهان من در اتاقی جا گرفته است که کلید آن را گم کرده‌ام

    ایران تئاتر: تمایز بین جهان درون بیرون هر انسان انباشته از داشته‌هایی است که می‌توان با هر یک از آنها جهانی دیگر را به تصویر کشیده و در آنها شخصیت‌هایی را به وجود آورد که هر کدامشان آینه‌ای از آن انسان هستند. دلیل توجه به رویکردهای روانشناسانه و البته اجتماعی دقیقا برگرفته ...

    |

    نگاهی به نمایش «ریل» به کارگردانی حمیدرضا خسروی لرگانی

گزارش اغمای درونی کُلفت‌هایی که دوست داشتند یک خانم باشند
    نگاهی به نمایش «ریل» به کارگردانی حمیدرضا خسروی لرگانی

    گزارش اغمای درونی کُلفت‌هایی که دوست داشتند یک خانم باشند

    ایران تئاتر_کیارش وفایی: لازمه‌هایی که می‌تواند جهان را با تمام داشته‌هایش دگرگون و متغیر نشان بدهد برگرفته از امیالی است که انسان زمان‌های زیادی از آن استفاده می‌کند. حال این حس متناوب در روح و جسم هر انسانی به شکل‌های مختلف نمایان می‌شود. کارکردی که بیشتر شبیه شعبده است ...

    |

    نظرات کاربران