در حال بارگذاری ...
آناهیتا درگاهی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

تید را واقعی و رئالیستی بازی کردم

ایران‌تئاتر: آناهیتا درگاهی در سال های اخیر حضور موثری در تئاتر و ایفای نقش های متفاوت داشته است. او در نمایش نفرین قحطی زدگان به خوبی در قالب یک زن میانسال طبقه متوسط و کشاورز آمریکایی که از ملال و کاستی های زندگیش به ستوه آمده است بازی خوبی ارائه می کند. سام شپارد را در ایران اغلب به عنوان بازیگر و یا نویسنده آثاری نظیر پاریس تگزاس که ویم وندرس بر اساس آن فیلم شاخصی در دهه هشتاد ساخت می شناسند.

کودک مدفون، غرب وحشی، پرونده پلیکان و حماقت برای عشق از جمله آثار مهم کارنامه کاری شپارد محسوب می شوند. نمایش نفرین قحطی‌زدگان یک درام خانوادگی – اجتماعی با پایانی غیر قابل حدس زدن است و رویکرد سام شپارد ناتورالیسمی ارزیابی می شود. در این اثر نویسنده هیچ راه نجاتی برای شخصیت ها متصور نیست و آنچه که پرسوناژها آن را راه نجات می‌پندارند، راهی بن‌بست، حتی پرمخاطره‌تر و به مراتب جبرآمیزتر از شرایط قبلی و اساساً ادامه همان وضعیت‌ها است. درگاهی بازیگر، نقاش و تهیه کننده دارای مدرک کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه هنر تهران است. این هنرمند مستعد و جوان تئاتر در سال های اخیر دوران موفقی را در کارش سپری می کند و با بازی در فیلم آخرین بار کی سحر را دیدی؟ به کارگردانی فرزاد موتمن و نمایش سه خواهر به کارگردانی محمد حسن معجونی و نمایش – کنسرت ده سال تنهایی توانمندی های بازیگریش را نشان داد و دو سال قبل هم در نمایش در انتظار آدولف در نقش یک زن طبقه متوسط فرانسوی بازی موثری از خودش ارائه کرد. درگاهی در نمایش سورئال وقتی خروس می خواند هم حضور موثری را تجربه کرد. وی تاکنون سه نمایشگاه انفرادی در کاخ نیاوران و گالری سیحون و فرمانیه برپا کرده است. همچنین درگاهی در سه نمایشگاه گروهی در موزه هنرهای زیبا کاخ سعد آباد، گالری کمال الملک و جم آرت گالری دوبی شرکت داشته است با آناهیتا درگاهی درباره بازیش در نمایش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

در گذشته نقش زنان اروپایی طبقه متوسط را در نمایش هایی مثل در انتظار آدولف بازی کرده بودید؛ ایفای نقش تید که به ظاهر زن معمولی و ساده ای به نظر می رسد برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

به نظرم این زن پیچیدگی شخصیتی دارد؛ تید در این نمایش زنی متعلق به طبقه متوسط رو به پایین جامعه است که فقر را احساس کرده و همانطوری که می بینیم در خانه شان چیزی برای خوردن وجود ندارد. خانواده ای که دختر و پسرش به حرف مادرشان اعتنایی ندارند و مدام به او بی احترامی می کنند و این زن تلاش می کند زندگیش را نجات بدهد و به همین دلیل می رود سراغ وکیلی که تغییر در زندگیش بدهد.

 

وکیلی که بیشتر آدم کلاش و کلاهبرداری به نظر می رسد و کاری برای تید انجام نخواهد داد؟

بله، مرد وکیل برای تامین منفعت شخصی خودش وارد زندگی تید می شود، اما شکنندگی و شلختگی در خانه و شخصیت تید دیده می شود و شرایط متفاوتی را به وجود می آورد. در هر حال معتقدم تید شخصیت پیچیده ای دارد و به لحظ شخصیتی خیلی از من دور بود. در شروع تمرینات با خودم فکر می کردم که نمی توانم این نقش را بازی کنم؛ اما بعد از شروع اجراها با واکنش های خوبی از سوی مردم روبه رو شدم و فکر می کنم درست نقش را بازی کردم.

 

در منش و رفتار تید دوگانگی هم دیده می شود؟

بله در پرده اول خیلی شلخته، آشفته و به هم ریخته است و مدل حرف زدن و غذا خوردنش هم روی این مسئله تاکید دارد و این برای من چالش جدیدی بود.

 

در بخش اول نمایش تید را حتی در قبال مسائل مهمی که درباره دخترش وجود دارد خیلی خونسرد و بی قید رفتار می کند؛ این رفتار او تابع چه تعریفی است؟

تید در واقع تلاش می کند تظاهر کند که زندگی خوبی دارند؛ در اصل کاراکتر شخصیتی تید به گونه ای است که هیچ چیزی برای او مهم نیست.

 

دلیل این بی تفاوتی تید چیست؟

شوهر تید مرد لاابالی است که به او توجهی ندارد و از طرفی بچه ها هم با او رابطه خوبی ندارند و بنابراین به سمت بی خیال بودن رفته است. در بخش دوم نمایش با ورود مرد وکیل تید رنگ و بوی دیگری به خودش می گیرد؛ محکم تر صحبت می کند و به وضع و نوع لباس پوشیدنش می رسد.

 

به نظر، تید و خانواده اش درگیر سرنوشت مختومشان می شوند و در زندگیشان تغییری پیدا نخواهد شد و بیشتر به سمت نابودی و بدبختی می روند؟

بله، موقعی که مرد شر خر برای تاکید به آنها که باید خانه را تخلیه کنند به آنجا می آید زن با توجه به اطمینانش به مرد وکیل حرف او را نمی پذیرد، اما با فهمیدن ادعای دروغین وکیل و جنایتکار بودن مرد شر خر تسلیم شرایط می شود و نوسان روحی این زن را در بخش سوم نمایش به خوبی می بینیم و او می گوید: مانفرین شده ایم و چاره ای به جز تحمل این بدبختی و فلاکت را نداریم. در این موقعیت وضعیت خانواده به نقطه صفر می رسد.

 

در دو بخش نمایش زن و شوهر روی میز آشپزخانه به خواب عمیقی فرومی روند؛ آیا در این حرکت تید باید به سراغ نشانه ای باشیم؟

سام شپارد نویسنده اثر به چرخش موقعیت ها و دیالوگ ها در آثارش و مشخصا همین نمایش تاکید دارد و مدام یک سری از رفتار و عادت های خانوادگی در فضای نمایش تکرار می شود. تک تک دیالوگ های نمایش به نوعی توسط چهار نفر اعضا خانواده تکرار می شوند و این جزو موتیف های کاری شپارد است و با ظرافت خاصی در اثرش مورد استفاده قرار می دهد.

 

برای ایفای نقش زنی که در حدود 10 -15 سال از شما بزرگتر است به سراغ چه شیوه ای رفتید؟

این زن در حدود ده سالی از من بزرگتر است و در روستاها معمولا دختران زود ازدواج می کنند و صاحب فرزند می شوند. کارگردان نمایش تمایل داشت که همه چیز خیلی واقعی به نظر برسد؛ بازی من هم خیلی واقعی و رئالیستی انجام شد.

 

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 

 




نظرات کاربران