در حال بارگذاری ...
میلاد رحیمی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر بیان کرد

با نقشی که بازی می کنم زندگی نمی کنم

ایران‌تئاتر: بدون شک بازی در یک نمایش سه ساعته پر از فضاهای لابیرنتی، تو درتو و برزخ گونه است که محوریت اصلی آن روایت زندگی شخصیتی پیچیده و شوریده کار بسیار سخت و چالش برانگیزی است که میلاد رحیمی با توانمندی از عهده آن برمی آید و مخاطب را هم درگیر فضای ذهنی این آدم متفاوت، درون گرا و به شدت ذهنیت گرا می کند. او سال قبل هم چنین چالش موفقی را در نمایش فعل در قالب نقش فرهاد کاتب تجربه کرد.

میلاد رحیمی در عرصه بازی در سینما و تلویزیون نیز فعالیت می کند و فیلم هجوم به کارگردانی شهرام مکری با بازی او سال قبل اکران شد و دو سال قبل هم در سریال گاهی به پشت سرت نگاه کن هم به بازی پرداخت. رحیمی سال ها است که در گروه تئاتری خانه فعالیت می کند. او در نمایش هایی نظیر براساس دوشس ملفی، هشتمین خوان، گفتگوهای پس از یک خاکسپاری، مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین، بازگشت به خوان نخست، بازرس هاند واقعی و چند نمایش دانشجویی و چند نمایش غیر رسمی ایفای نقش کرده استمحمد رضایی‌راد در نمایشنامه فرشته تاریخ که تجربه متفاوت در میان آثار اوست، با رویکردی آزاد به روایت آخرین شب از زندگی والتر بنیامین فیلسوف شناخته شده آلمانی پرداخته و به سیری در زندگی و اندیشه‌های او و واکاوی جایگاه انسان در برابر تاریخ می‌پردازد. فرشته تاریخ به نویسندگی و کارگردانی محمد رضایی‌راد با بازی میلاد رحیمی، رضا بهبودی، باران کوثری، میلاد شجره، سینا کرمی، سینا بالاهنگ، رزیتا علیزاده، داود پژمان‌فر، فرنوش نیک‌اندیش، جاوید قائم‌مقامی، ستاره بذرافشان، سعیده فاضلی و ابوالفضل ابهر تیر ماه در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته است. همچنین در اجرای این نمایش سمانه حسینی طراح لباس، شایلان عشایری طراح صحنه، کسرا پاشایی طراح صدا و موسیقی، علی شیرخدایی طراح ویدئو، علیرضا کی‌منش مشاور حرکت، لادن مهران‌زاده طراح عروسک و رضا خضرایی طراح نور در مقام گروه طراحان نمایش رضایی راد را همراهی می‌کنند. از دیگر هنرمندانی که در اجرای نمایش فرشته تاریخ محمد رضایی راد را همراهی می‌کنند، می‌توان به نوشین جعفری، مجتبی جمشیدی، مریم مظفری و فرامرز اسدی گروه کارگردانی، آرین حقانی و امید رضایی مدیران صحنه، سید مصطفی طباطبایی اجرای دکور، نوشین جعفری عکاس و دستیار کارگردان، آزاده ملک‌زاده روابط عمومی و ساسان پیروز مجری طرح اشاره داشت. با میلاد رحیمی در باره بازیش در نقش والتر بنیامین گفت وگویی انجام داده ایم.

آیا فرهاد کاتب نمایش فعل و والتر بنیامین نمایش فرشته تاریخ را به لحاظ داشتن حس شوریدگی، مالیخولیایی و تردید دارای مختصات یکسانی هستند؟

این دو کاراکتر به لحاظ خصلت های فردی آدم های شوریده و دارای تردیدی هستند که گاها در لابیرنت های تودرتویی ذهنیشان غرق می شوند؛ اما بنیامین یک فیلسوف متفکر و دارای صاحب سبک است و فرهاد کاتب معلم یک دبیرستان دخترانه و به این لحظ شغل و تفکر خیلی ازهم دور هستند.

نکته قابل اشاره در تئاتر و سینما استفاده از بازیگران قد بلند و ترکه ای برای ایفای این نوع شخصیت‌های تا حدی درون گرا، دارای تردید و سرگشتگی مثل شما و نمونه های خارجیش از قبیل آنتونی پرکینز، آلن ریکمن و هنری فوندا است. چقدر به این مسئله اعتقاد دارید؟

این مسئله و دیدگاه نه براساس یک قانون مدون فیزیکال، بلکه بر مبنای دیده ها و نظرها شکل گرفته است و چون تماشاگر بیشتر بازیگران قد بلند را در قالب چنین شخصیت‌هایی دیده است؛ به این وضعیت خو کرده و در ذهنش جا افتاده است. در سینما و تئاتر این نوع مسائل زیاد وجود دارد و تماشاگر آنها را پذیرفته است.

آیا موقعی که حضورتان در نمایش و بازی در قالب شخصیتی بسیار متغیر به لحاظ رفتار و تفکرات در یک زمان سه ساعته که در تمام لحظاتش حضور دارید قطعی شد؛ احساس تردید و دو دلی برای قبول این نقش سنگین و دشوار در ذهنتان به وجود نیامد؟

بله، بازی در قالب این نقش بسیار ترسناک بود. روز اولی که قرار شد این متن برای اجرا آماده شود مشخص نبود که تایم نمایش سه ساعته است.

آیا محمد رضایی با توجه به همکاری های موثر با شما در نمایش های قبلی این نقش را از همان ابتدا بر اساس جنس و مختصات بازیگریتان نوشته بود؟

در فعل چنین جریانی وجود داشت، اما در این نمایش به عنوان گزینه اصلی مطرح نبودم و به هیچ کس دیگری هم فکر نکرده بود. بعد از قطعی شدنم متوجه شدم این شخصیت در تمام لحظات نمایش روی صحنه حضور دارد و نمایش کار پر فشار و سنگینی است.

مخاطبی که این اجرا را می بیند تحت تاثیر چنین فضای پرفشار و پر تعلیقی است؟

به هرحال لحظات آخر عمر بنیامین ، لحظات پر فشاری است و به خوبی در نمایش نمایش چنین فضایی درست درآمده است .

نحو تکمیل شدن پازل شخصیت بنیامین چگونه شکل گرفت؟

اولین بار که از ابتدا نمایش را بررسی و خوانش کردیم متوجه تایم سه ساعته نمایش شدیم و تکه تکه نمایش را تمرین و حس و حال هر بخش به وجود آمد و بعد کلیت نمایش شکل گرفت و در نهایت زمان نمایش با کم و زیاد کردن های مکرر سه ساعته شد و برای رسیدن به نقش هم در یک پروسه هفت ماهه تمرینات این نقش رنگ آمیزی و کامل شد و چون نقش بنیامین ابعاد گوناگونی دارد حتما باید این پروسه طی می شد و این خطر وجود داشت که اگر بخواهیم تک بعدی نگاهش کنیم او یک فیلسوف به نظر برسد و یا یک حشیشی که در اوهامش گرفتار شده است و یا یک آدم شکسته خورده و ناموفق جلوه کند.

آیا در شروع تمرینات تصاویر و فیلم‌های آرشیوی از شخصیت والتر بنیامین دیدید؟

فقط چند عکسی از بنیامین دیدم، اما فیلمی از او وجود نداشت.

به لحظ چهره شباهت زیادی با والتر بنیامین پیدا کردید؟

از لحاظ چهره شباهت زیادی به وجود آمد، اما والتر بنیامین مرد کوتاه قامتی بود.

آیا به لحاظ حسی در این زمان طولانی مدت هفت ماهه تمرین درگیر ذهنی با این کاراکتر پیدا نکردید که روی رفتار و منش شما اثر گذار بشود؟

برای رسیدن به نقش با آن زندگی نمی کنم؛ زیرا می تواند باعث بروز اشتباهاتی در بازی بازیگر بشود. به طور مثال اگر روزی حس و حال بازیگر خوب نباشد در بازیش تاثیر گذار خواهد بود. من و همه بچه های گروه تلاش می کنیم بر اساس ژست به نقش نزدیک بشویم.

در جنس و نوع بازیتان حرکات فرمی و فگوراتیو دیده می شود؟

سالها است که با گروه تئاتری خانه همکاری دارم و در کارهای اخیر گروه با تاکید بر همین مفهوم ژست و فیگور بازی ها انجام می شود. در دو کار قبلی گروه دوشس ملفی و فعل هم همین رویکرد را دنبال کردیم؛ بنابراین می دانستیم که باید بازیمان منطبق بر ژست باشد و این شیوه بخشی از ایدئولوژی کارگردانی نمایش است.

در جاهایی در بازیتان مکثی هم دیده می شود؛ دلیل این مکث چیست؟

در جهت فاصله گذاری با نقش است. در ادامه بحث قبلی هر نقشی که بازیگر بازیش می کند، تاثیر روحی و روانی دارد. اینکه بخواهد ایفای نقش تاثیری در ماهیت من، رفتارم با سایرین و معاشرتم داشته باشد تلاش می کنم از آن دور شوم. اگر اینگونه باشد نقش پرفشاری مثل همین نقش والتر بنیامین و یا فرهاد کاتب می تواند در وجودم باقی بماند و باعث بشود نتوانم به درستی نقش های متفاوت دیگری بازی کنم.

بحث عشق و رابطه بنیامین با آسیه آیا می تواند سایر وجوهات شخصیتی او را نشان بدهد؟

بنیامین ازدواج ناموفقی داشته است و عاشق بازیگر تئاتری به نام آسیه می شود. آسیه در بروز افکار کمونیستی بنیامین خیلی نقش و سهم داشته است؛ اما این تاثیر نمی تواند باعث ورود بنیامین به حزب کمونیست بشود.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران