در حال بارگذاری ...
ریحانه جمالی هنجنی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

تلاش داریم حوزه‌های تئاتر و گردشگری را به هم نزدیک کنیم

مدرس و فعال حوزه گردشگری می‌گوید: کارگاه‌ کاربرد تکنیک های تئاتر در گردشگری می‌تواند بهانه و شروع خوبی باشد تا حوزه‌های تئاتر و گردشگری به هم نزدیک‌تر شوند.

ریحانه جمالی هنجنی مدرس و فعال حوزه گردشگری در گفت‌وگو با ایران تئاتر ضمن اعلام خبر برگزاری کارگاه کاربرد تکنیک های تئاتر در گردشگری، در ارتباط با ایدۀ برگزاری این کارگاه ها اظهار کرد: از آنجا که گردشگری عرصه ای بینارشته ای محسوب می شود، نیازمند آن هستیم که فعالان این حوزه توانمندی های دیگر عرصه ها را نیز داشته باشند و کلاس های تمرین تئاتر یکی از مباحثی است که در این ارتباط همیشه به شاگردانم توصیه می کنم. مخاطبان این کارگاه ها راهنمایان و مدرسان تورهای گردشگری هستند و پیشنهاد ما این است که توانمندی های حوزه تئاتر همچون فن بیان و زبان بدن را به داشته های خود بیفزایند. این ها مهارت هایی هستند که کسب آن ها برای افرادی که قصد دارند در زمینه راهنمایی تور های گردشگری همچنین راهنمایان موزه ها فعالیت داشته باشند یک ضرورت محسوب می شود. به عقیده من انسان مدرن اصول سه گانۀ همزیستی با خود، دیگران و محیط را فراموش کرده، در صورتی که اگر بتواند خود را از درون بسازد ارتباط با خود را نیز ارتقا خواهد داد. این امری است که در میان آموزه های حوزه تئاتر تا اندازه زیادی مورد توجه قرار می گیرد و به همین دلیل ارتباط ها و  انتقال مفاهیم از طریق این هنر به آسانی صورت می گیرد. بر این اساس معتقد هستم فعالان حوزه گردشگری هم لازم است چنین مهارت هایی را کسب کنند.

او در ادامه در معرفی این کارگاه آموزشی ویژه بیان کرد: این کارگاه با همکاری با خانم صبا ایزدپناه بازیگر تئاتر به عنوان تسهیل‌گر، همچنین  آقای سعید شرف دوست معاون اجتماعی شهرداری منطقه 10 تهران برگزار می شود و در نظر داریم تا با دریافت بازخوردهای اولین کارگاه، دوره های تکمیلی را نیز در ادامه برنامه ریزی کنیم.  اولین کارگاه یک روزه در روز جمعه 14 تیرماه برگزار می شود. همانطور که اشاره کردم این کارگاه به بخش های مختلفی تقسیم شده که از جمله آن ها تمرین هایی در زمینه فن بیان، زبان بدن، نقش پذیری و برون ریزی احساسات خواهد بود. ممکن است به نظر برسد در این کارگاه یک روزه مخاطبان نتوانند به مهارت خاصی دست پیدا کنند ولی مطمئنا دریچه هایی را به روی آن ها باز خواهد کرد تا مهارت های تکمیلی را به شکلی جدی تر دنبال کنند. از سوی دیگر بازخوردهای حاصل از برگزاری این کارگاه موجب خواهد شد تا ما هم به عنوان برگزارکننده و ایده پرداز نیازسنجی متناسب تری در این ارتباط داشته باشیم.

این مدرس حوزه گردشگری و طراح دوره راهنمای تخصصی گردشگری کودک در خصوص محتوای این دوره آموزش گفت: استفاده از تکنیک تئاتر برای تنش زدایی، فن بیان و زبان بدن، همچنین آماده سازی بدن و روان برای حضور در جمع بدون خودسانسوری، تمرین برون گرایی، برقراری ارتباط و تعامل سنجیده و با کیفیت با خود، محیط و دیگران و تقویت اعتماد به نفس از جمله سرفصل هایی است که در این کارگاه ها مورد توجه قرار گرفته اند. این سرفصل ها با در نظر گرفتن مشاهدات رفتار فعالان حوزه گردشگری و پیش بینی شده و همانطور که اشاره کردم کسب این مهارت ها می تواند در ارتقای سطح کیفی این فعالیت ها بسیار تاثیرگذار باشد.

این فعال حوزه گردشگری در بخش پایانی سخنانش نیز در ارتباط با کارکردهای ویژه هنر تئاتر در حوزه گردشگری بیان کرد: معتقدم این کارگاه ها می تواند بهانه و شروع خوبی باشد تا این حوزه ها یعنی تئاتر و گردشگری به هم نزدیک تر شوند. امکان های متعددی را می توان در این زمینه شناسایی کرد که شاید از جمله مهم ترین آن ها ارائه مفاهیم فرهنگی و اجتماعی با بهره گیری از هنر تئاتر و از طریق راهنمایان تورهای گردشگری در تمامی نقاط کشور است. به عبارت دیگر هنر نمایش در امر آموزش های غیر مسقیم و کارکردهای اجتماعی نقش بی بدیلی را می تواند بازی کند و از این جهت ضرورت دارد میان این دو حوزه ارتباط نزدیک تری برقرار شود. 




مطالب مرتبط

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت‌فروشی موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی که در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، آغاز شد. 

|

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های مهر و ماه خود را در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به‌منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته‌ برای اجرا در سال 1403 از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت کرد.

|

نظرات کاربران