در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در مشهد:

برگزاری نخستین جشنواره اقتباسی سبب تقویت درام‌نویسی شده است

سومین نشست خبری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، روز گذشته در مشهد برگزار شد.

سومین نشست خبری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور و مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی، روز گذشته در مشهد برگزار شد. این جشنواره شامل 7 محور «ادبیات پایداری و مقاومت»، «تاریخ نهضت اسلامی ایران»، «خانواده و سبک زندگی ایرانی، اسلامی و فرهنگ شهروندی»، «نظام سلطه و نهضت‌های آزادی‌بخش جهان»، «دستاوردهای انقلاب»، «تاریخ اسلام» و «کودک و نوجوان» است.

 در این نشست از پوستر جشنواره نمایشنامه نویسی «گام دوم» رونمایی شد.

- توجه به حوزه درام‌نویسی و حمایت از جریان نمایشنامه‌نویسی

به گزارش روابط عمومی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی؛ شهرام کرمی در ابتدا در این نشست که در هتل فرهنگ و هنر مشهد برگزار شد، گفت: در سال جاری در بخش تئاتر کشور ۸۲ رویداد نمایشی برگزار می‌شود که عمده این رویدادها جشنواره تئاتر هستند و بیشتر به مفاهیم اجرای (تولید و اجرا) می‌پردازند.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور خلأ حوزه پژوهش در عرصه تئاتر را یکی از ضعف‌های عمده  تئاتر دانست و افزود: خراسان رضوی با شناسایی این ضعف و ضرورت پرداختن به این امر، آغازگر یک رویداد خوب شد و نخستین جشنواره اقتباسی را برگزار کرد.

وی افزود: در 10 سال اخیر یکی از ضعف‌های عمده در نمایش داشتیم، درام‌نویسی بوده که بنیادی‌ترین اصل هنرهای نمایشی است، در حالی که در بخش‌های مختلف تئاتر از جمله بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس رشد خوبی داشته‌ایم، اما در بخش نمایش‌نامه‌نویسی ضعف داریم، چراکه کمتر به بحث نمایش‌نامه‌نویسی و درام‌نویسی ایرانی توجه شده است.

کرمی با بیان اینکه ما درام‌نویس ایرانی نداریم، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی به‌خصوص در دهه 60 یکی از نکاتی که مطرح شد، نبود درام‌نویس ایرانی بود، چراکه جریان نمایش‌نامه‌نویسی در تئاتر کشور یک جریان ترجمه‌ای بود که می‌توان یک اثر اقتباسی تلقی کنیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه در دهه 70 شاهد ظهور درام‌نویسان ایرانی بودیم، گفت: در این دهه نمایش‌نامه‌نویسی ایرانی رونق گرفت، این موج خیلی خوب رشد پیدا می‌کرد، اما توسعه تئاتر و ظهور مترجمان آثار مطرح جهانی سبب افت درام‌نویسی ایرانی شد.

وی اضافه کرد: 10 سال است برخلاف طراحی صحنه، حوزه فنی، بازیگری و کارگردانی آن رشدی که باید داشته باشند را ندارند و نمایش‌نامه‌نویسان مطرح کشور دیگر انگیزه‌ برای نوشتن ندارند.

کرمی رونق بازخوانی تئاترهای خارجی را آفت درام‌نویسی ایرانی دانست و گفت: این موضوع سبب شد تا نمایش‌نامه‌های که می‌توانست دغدغه جامعه باشد تئاتر کشور تقریبا از این نمایش‌نامه‌ها تهی شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور بیان کرد با توجه به وضعیت درام‌نویسی کشور یکی از وظایفی که اداره کل هنرهای نمایشی کشور دارد توجه به حوزه درام‌نویسی و حمایت از جریان نمایشنامه‌نویسی با اصالت ایرانی و توجه به هویت موضوعی در عرصه‌ای درام‌نویسی است.

وی با بیان اینکه باید درام‌نویسی را به یک جریان پویا و موثر تبدیل کنیم، گفت: در حوزه‌های مختلف درام‌نویسی ایرانی از جمله حمایت ویژه از درام‌نویسان ایرانی و برگزاری و هدایت یک‌سری از جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی در حوزه درام نویسی ایرانی با یک راهبرد و چشم‌انداز روشن درام نویسان می‌توان فعالیت کرد.

کرمی با اشاره به اینکه خراسان یکی از قطب‌های مهم تئاتر کشور است، بیان کرد: خراسان رضوی تاثیرگذاری در تئاتر کشور دارد، همچنین، این جشنواره می‌تواند نقش موثری در نمایشنامه‌نویسی داشته باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور عنوان کرد: جشنواره اقتباسی کار خوبی است که باید تداوم داشته باشد تا تاثیرگذار باشد و در کنار ۸۲ برنامه نمایشی قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: در این جشنواره ملی و جهانی به درام‌نویسی باید توأمان مورد توجه قرار بگیرد که کتاب‌های تولستوی و دیگر کتاب‌های ادبی جهان در این جشنواره این موضوع را مورد توجه قرار داد.

کرمی ادامه داد: اقتباس کپی‌برداری از یک اثر نیست، بلکه برداشت یا اهمیت یک اثر جهانی یا ملی است که سبب می‌شود آن متن تبدیل به نمایشنامه شود.

مدیرکل  هنرهای نمایشی کشور گفت: هنوز نتوانسته‌ایم در عرصه ادبیات نمایشی تاثیر جدی داشته باشیم که به نظر من می‌توان با چنین اتفاقاتی این موضوع را شکل بدهیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما به فراتر از مرزها توجه نکرده‌ایم، افزود: ما در حال حاضر، ۱۸ هزار هنرمند فعال در عرصه تئاتر کشور داریم و 150 هزار دانش‌آموخته فعال 40 سال انقلاب به جمعیت تئاتری کشور افزوده شده است.

کرمی اظهار کرد: جمعیت مخاطب تئاتر کشور که البته با استاندارد جهانی فاصله داریم، ولی در مقایسه با قاره آسیا بسیار شاخص است، حدود 3.5 میلیون نفر مخاطب تئاتر در کشور هستند که این ظرفیت جریان رو به رشد داشته است.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور عنوان کرد: وقتی در یک شهر ۶۴۰ اجرای تا روی صحنه می‌رود، در حالی که نقش حمایتی دولت ۲۰ درصد است نشان از رشد و تعالی هنرهای نمایشی در کشور را دارد.

وی اظهار کرد: امیدوارم جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی آغازی برای درام نویسی و معرفی آثار به جهانیان باشد.

کرمی گفت: آثار برتر این جشنواره برای تولید و اجرای عمومی از طرف اداره کل هنرهای نمایشی کشور حمایت می‌شوند.

نمایشنامه آیینه وضعیت جامعه است

در ادامه این جلسه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی گام دوم اولین قدم فرهنگی‌هنری برای تبدیل کردن این بیانیه برای مردم است تا بتوان مضامین یک اثر جهان شمول معرفی کند.

جعفر مروارید، نمایشنامه را ابزاری مهم در معرفی معارف اسلامی و ابزاری برای ارزیابی منتقدانه اوضاع جامعه دانست و افزود: توجه به زیبایی‌های کلام اهل بیت(ع) نیازمند ابزاری دارای قابلیت انتقال حس زیباشناسانه است تا بتوانیم مجموعه این معارف را به شکلی سیستماتیک معرفی کنیم. همچنین در هردوره با رجوع به نمایشنامه‌های آن زمان می‌توانیم چکیده‌ای از وضعیت جامعه به‌دست آوریم؛ انتظار داریم در این جشنواره بتوانیم خرد ایرانی و اسلامی را مشاهده و جریانی نو در نمایشنامه‌نویسی ایجاد کنیم.

اقتباس از آثاری که فرهنگ ایرانی و اسلامی را انتقال دهد

در ادامه نشست، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره «گام دوم» خراسان رضوی و مشهد را پایگاهی تأثیرگذار در فرهنگ و هنر کشور خواند.

محمدعلی چمی‌گو در بخشی دیگر از سخنانش متن را اصل و پایه تولید یک اثر فاخر نمایشی دانست و یادآور شد: این موضوع تاکنون چندان جدی گرفته نشده و این بی‌توجهی تئاتر را با خلأ جدی در تولید متون نمایشی مواجه کرده است. همین خلأ اهالی تئاتر را به نمایشنامه‌ها و متون خارجی سوق داده است. گرچه ما ارزش آن متون را می‌دانیم و منکر آن نیستیم، هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌تواند فرهنگ ایرانی و اسلامی ما را منتقل کند؛ بنابراین با اقتباس صحیح از آثار مربوط می‌توانیم تا حدی این نقیصه را جبران کنیم.

به گفته او، تبدیل کردن آثار مهم ادبی به نمایشنامه، متون نمایشی ارزشمندی را در اختیار اهالی تئاتر قرار خواهد داد.

چمی‌گو اظهار کرد: این جشنواره با همکاری بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی و هنری در استان برگزار می شود و امیدواریم بتوانیم شاهد آثار فاخر باشیم.

-تمدید مهلت ارسال آثار تا 12 مرداد

دبیر نخستین جشنواره ملی‌ نمایش نامه‌‌نویسی اقتباسی«گام دوم» نیز گفت: شورای سیاست گذاری جشنواره، با توجه به استقبال و درخواست بسیاری از نمایش نامه‌نویسان مطرح کشور، مهلت ارسال آثار و طرح‌های مرحله اول جشنواره را تا ۱۲ مرداد ۹۸ تمدید کرد. پس از این تاریخ، آثار رسیده توسط هیئت علمی انتخاب ‌و نتایج مرحله اول جشنواره در تاریخ ۳۱مرداد امسال اعلام خواهد شد. طرح و ایده‌های برتر مرحله اول تا اول آبان ماه فرصت دارند نمایشنامه خود را به دبیرخانه ارسال کند.

مرتضی ملتجی افزود: ۸۰ طرح و ایده به جشنواره ارسال شده و ۱۵منبع جدید برای شرکت در جشنواره از سوی شرکت‌کننده معرفی و مورد تایید قرار گرفته است.

این هنرمند مطرح تئاتر مشهد ادامه داد: کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان از ۳ اثر برتر در بخش کودک از تولید تا اجرا حمایت می‌کند.

وی افزود: خانه هنرمندان مشهد از آثار برتر خیابانی از تولید تا اجرا حمایت می‌کنند و موسسه فرهنگی شهرآرا ۵ نمایش‌نامه در هر بخش را چاپ خواهد کرد.

نتایج مرحله اول، یکم شهریورماه اعلام می‌شود

در ادامه این جلسه، دبیر علمی نخستین جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم نیز گفت: اقتباس یعنی انتخاب از یک نقطه تاریک کتاب و تبدیل آن به دارم است باید دانست اقتباس کپی‌برداری از یک اثر نیست.

سعید تشکری افزود: متاسفانه سال‌ها است که نمایش‌نامه‌نویسی به تکس‌نویسی تبدیل شده و ما در این جشنواره تلاش کرده‌ایم، ۲ نسل را یعنی نسل جوان و نسلی که نمایش‌نویسی اکنون در دست آنها بوده، در کنار هم قرار دهیم.

وی با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها تأکید کرد: ضروری است در حوزه اطلاع‌رسانی بیش از گذشته کار شود و خانواده تئاتری‌ها از این رویداد آگاه شوند.

این نویسنده مطرح کشور در پایان گفت: هیئت علمی و داوران چند صدایی تشکیل شده و پشتیبانان جشنواره با نگاه‌های مختلف این جشنواره را هدایت می‌کنند.

- راه‌اندازی دبیرخانه جشنواره

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی نیز از همکاری این انجمن و فراهم‌آوردن زمینه‌ای مناسب برای برگزاری هرچه بهتر و کامل‌تر جشنواره سخن گفت.

 آرش خیرآبادی در‌این‌باره به اقداماتی چون واگذاری فضایی مجزا به عنوان دبیرخانه جشنواره و در اختیار قرار دادن نیروهای انسانی ویژه برگزاری جشنواره اشاره کرد.

گفتنی است؛ نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» شامل 7 محور «ادبیات پایداری و مقاومت»، «تاریخ نهضت اسلامی ایران»، «خانواده و سبک زندگی ایرانی، اسلامی و فرهنگ شهروندی»، «نظام سلطه و نهضت‌های آزادی‌بخش جهان»، «دستاوردهای انقلاب»، «تاریخ اسلام» و «کودک و نوجوان» است.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران