در حال بارگذاری ...
با نگاهی اجتماعی به درام های ایوب آقاخانی

جشنواره میرزا آقا تبریزی با سخنرانی امیرعطا جولایی آغاز به کار کرد

روز اول جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی، جایزه ایوب آقاخانی با برگزاری نشست رد پای نگرش اجتماعی در درام های ایوب آقاخانی، از سری نشست های این جشنواره آغاز شد.

به گزارش ایران تئاتر از آذربایجان شرقی، روز اول جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی، جایزه ایوب آقاخانی با برگزاری اولین نشست از سری نشست های این جشنواره آغاز شد.

عصر روز چهارشنبه، 12 تیر ماه اولین دوره جشنواره سراسری میرزا آقا تبریزی در محل کاخ این جشنواره واقع در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز ، موسسه الف آغاز به کار کرد. روز اول این جشنواره به نشستی در رابطه با آثار ایوب آقاخانی، نویسنده و کارگردان مطرح تبریزی اختصاص یافت. موضوع این نشست رد پای نگرش اجتماعی در درام های ایوب آقاخانی بود که با سخنرانی دکتر امیر عطا جولایی، مدرس دانشگاه آغاز شد. در ادامه این نشست به میرزا آقا تبریزی، ااولین درام نویس فارسی کشور پرداخت شد و اهمیت درام نویسی و سابقه آن در طول تاریخ مورد بررسی قرار گرفت.

وی در رابطه با درام نویسی در تبریز، اولین درام نویس فارسی ایران ، تحلیل و بررسی محتوایی و ساختاری نمایشنامه های ایوب آقاخانی، تنوع آثار، نویسندگی و زبان نمایشنامه های وی و نگرش های احتماعی که در آثار عمده آقاخانی مشهود است برای شرکت کنندگان  مباحثی ارائه کرد.

امیر عطا جولایی برگزاری  نخستین جشنواره ملی میرزاآقا تبریزی در تبریز را اتفاقی مبارک دانست و افزود: این رویداد برای حوزه هنرهای نمایشی تبریز به ویژه تئاتر یک نیاز ضروری بود که به همت انجمن دانش آموختگان تئاتر تبریز به مرحله اجرا رسید.

وی در خصوص اهمیت برگزاری این رویداد توضیح داد: برگزاری جشنواره میرزا آقا تبریزی در ارجاع به تاریخ درام ایرانی است به طور عام و آغاز درام در عصر مشروطه در تبریز به طور خاص، همچنین دانشجویان تئاتر این شهر به این واسطه تلاش می کنند با زمانه خود و فضای عمومی تئاتر ایران ارتباط برقرار کنند.

جولایی افزود:بار آموزشی در کنار هیجان طبیعی برگزاری یک مسابقه و داوری شدن می تواند خروجی چند منظوره‌ای داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی می تواند ابزار موثری برای احیای تئاتر بومی در آذربایجان شرقی باشد و شاید هم بالعکس، در هر صورت برگزاری این رویداد بسیار مفید است و ضرری به تئاتر تبریز نمی رساند.

اولین دوره جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی از 12 الی 14 تیر ماه به دبیری سیروس مصطفی در دو بخش فارسی و ترکی برگزار می شود.




نظرات کاربران