در حال بارگذاری ...
رویدادهای هفته به روایت ایران تئاتر

از دردسرهای منم آرش تا حسن ختام رویای یک شب نیمه تابستان

ایران تئاتر- رضا آشفته: در هفته گذشته بازهم انتشار فیلم تمرین یک نمایش به نام «منم آرش» بدون داشتن مجوز دردسر آفرین شد و در این هفته چهره های تئاتر خبرساز شدند که در این میان غریب پور، دلخواه، خاکی، ادبی، ابراهیم زاده، دادگر، رهبانی، معصومی، بیگجانی و کوشکی دربارۀ آثارشان و اتفاق های پیش روی خبررسانی کرده اند.

رویدادها

انتشار فیلم تمرین و دردسر تازه: در پی انتشار خبری با عنوان «تمرین رقص و اختلاط به بهانه نمایش آرش کمانگیر» در فضای مجازی و برخی پایگاه‌های خبری، روابط عمومی پردیس تئاتر تهران توضیحاتی را در این زمینه ارائه داد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در پی انتشار خبری با عنوان «تمرین رقص و اختلاط به بهانه نمایش آرش کمانگیر» در تاریخ نهم تیرماه ۹۸ در فضای مجازی و برخی پایگاه‌های خبری، روابط عمومی پردیس تئاتر تهران توضیحاتی جهت تنویر افکار عمومی ارائه داد.

در این توضیحات آمده است:

نمایش «منم آرش» به کارگردانی نیما خسروی هنوز مجوز اجرای عمومی را از شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی دریافت نکرده است. این نمایش در بازبینی اولیه که توسط مجموعه پردیس تئاتر تهران اتفاق افتاد تمامی تذکرات لازم مبنی بر حرکات نمایشی غیر مرتبط، رعایت شئونات اسلامی، عدم استفاده از موسیقی غیر مرتبط، استفاده از آرایه‌های کامل لباس و چهره را دریافت کرده بود. قرار بر این بود که بازبینی نهایی نیز با حضور شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی طی روزهای آتی و با رفع موارد تذکر داده شده صورت گیرد.

متن نمایش «منم آرش» از نهاد رسمی مرتبط دارای مجوز است و تا زمان تایید نهایی اجرا توسط شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی با مجموعه پردیس تئاتر تهران فقط به عنوان محل تمرین قرارداد ثبت شده دارد. مبتنی بر مفاد این قرارداد و آنچه در بند قبل اشاره شد کارگردان این نمایش می‌بایست از مفاد این قرارداد مبنی بر رعایت ضوابط و شئون اخلاقی به عنوان یکی از ضوابط حین تمرین رعایت‌های لازم را اجرایی می‌کرد که متاسفانه با وجود دریافت تذکرهای لازم در این مورد در انجام آن مرتکب قصور و بی‌اخلاقی شده است. مدیریت مجموعه پردیس تئاتر تهران هم در اقدامی توقف و ادامه همکاری با این نمایش را در دستور کار قرار داده است.

همچنین لازم به ذکر است فیلمی که از تمرین این نمایش منتشر شد در روز تعطیل گرفته شده است؛ به استناد فیلمی که منتشر شده آنچه که مشهود و واضح است؛ این فیلم نیز به شکل غیرقانونی توسط گروه نمایشی تهیه شده است. طبق قواعد اجرایی پردیس تئاتر تهران که گروه نمایشی ملزم به رعایت آن بوده است اجازه هر گونه فیلمبرداری از تمرین و اجرای نمایش باید با هماهنگی مجموعه صورت پذیرد که در این مورد هیچ گونه هماهنگی اتفاق نیفتاده و به شکلی واضح فیلم منتشر شده توسط گروه نمایشی تهیه شده است.پردیس تئاتر تهران به جهت تخطی گروه نمایشی «منم آرش» از مفاد قرارداد منعقده ضمن انعکاس موارد تخلف به اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری حقوقی و طرح شکایات در مراجع ذی‌صلاح قانونی به جهت صدمه به هویت فرهنگی هنری این مجموعه را در دستور کار قرار داده است.

یادمان ها

این هفته یادمانی برگزار نشده است.

 

چهره ها

بهروز غریب پور: سرپرست گروه تئاتر «آران» ضمن اشاره به فعال شدن یک جریان دلالی در اداره‌کل هنرهای نمایشی برای اجرای نمایش‌های ایرانی در خارج از کشور، نسبت به گسترده شدن دامنه نفوذ این جریان هشدار داد.

بهروز غریب‌پور سرپرست گروه تئاتر «آران» درباره وضعیت اجراهای داخلی و خارجی اپراهای عروسکی این گروه تئاتری در سال جاری، به مهر گفت: ما همچون هر سال یک برنامه مدون داریم که متاسفانه در سال جاری ۲ برنامه پیش بینی شده به دلیل عدم پایبندی طرف‌های مقابل به وعده‌هایشان انجام نشد. اولین پروژه پیشنهادی از سوی استانداری استان کرمان بود و طی آن از من با واسطه مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی خواسته شده بود که اپرای خواجوی کرمانی را تولید بکنم.

وی ادامه داد: قطعاً این حرکت، طلیعه یک حرکت فراگیرتر می‌شد و پیشنهاد چنان جذاب و غرورانگیز بود که من بلافاصله پژوهش‌های لازم برای نوشتن لیبره‌تو را شروع کردم و در درون گروه هر مسئولی کارهای تحقیقاتی خود را شروع کرد؛ ما هر چه بیشتر مشتاق می‌شدیم طرف مقابل بی خیالی را پیشه کرده و بدون در نظر گرفتن اینکه یک گروه غیر دولتی را متعهد کرده است، ناگهان و حداقل از نظر من از صفحه روزگار محو شد و تنها امتیاز این وعده توخالی کشف دوباره خواجوی کرمانی بود که به ضررش می‌ارزید.

غریب‌پور درباره دومین پروژه برنامه‌ریزی شده گروه تئاتر «آران» برای سال ۹۸ که به سرانجام نرسید، یادآور شد: پروژه دیگرمان سفر به جشنواره سی بی یوی رومانی بود که از بهمن ماه ۱۳۹۷ شروع شده و به رغم اینکه من یک‌بار و آن‌هم بخاطر وارد کردن یک جریان دلالی در ماجرا بود، انصرافم را از پذیرش اجرای «خیام» در این جشنواره اعلام کرده بودم اما آقای کیارک مدیر جشنواره با پذیرش خواسته من و حذف دلال، اصرار کردند و این بار چنان منظم و دقیق و حرفه‌ای عمل می‌کردند که ما بدون لحظه‌ای توقف خود را آماده می‌کردیم که در خردادماه در جشنواره شرکت بکنیم و مدیریت جشنواره تمامی شرایط من را برای یک اجرای کاملاً حرفه‌ای پذیرفته بود.

مسعود دلخواه: مسعود دلخواه در تدارک یک اثر متفاوت و طنز است که شهریورماه بر صحنه تماشخانه ایرانشهر ببرد.

این کارگردان تئاتر درباره نحوه تولید و اجرای این نمایش به ایسنا گفت: ابتدا قصد داشتم پروژه نسبتاً سنگینی را که تعداد بازیگرانش زیاد بود و یک تایم دو و نیم ساعته داشت، در این تابستان در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه ببرم. اما به دلیل اینکه تئاترها دو اجرایی هستند و باید در یک روز دو نمایش به روی صحنه بروند، امکان اجرای چنین پروژه‌ای وجود نداشت، بنابراین من به اجرای یک کار سبک‌تر و کم پرسناژتر اکتفا کردم و آن نمایش‌نامه‌ای است به نام «هیچ چیز جدی نیست» نوشته "ریچ اورلاف".

او افزود: محتوای آثار این نویسنده آمریکایی طنز است اما طنزی که مخاطبان را به فکر وامی‌دارد. همچنین محتوای اغلب نوشته‌های او ضد نظام سرمایه‌داری آمریکاست. آثار متنوع او توانسته جوایز متعددی در نمایش‌نامه‌نویسی امروز آمریکا به دست آورد. در حال حاضر "اورلاف" به عنوان یکی از پرکارترین نمایشنامه‌نویسان معرفی می‌شود و با این اجرا نمایش «هیچ چیز جدی نیست» به معرفی این نمایش‌نامه‌نویس جوان می‌پردازیم.

دلخواه درباره محتوای این نمایش بیان کرد: هفت نمایش‌نامه طنز "اورلاف" در کتاب «هیچ چیز جدی نیست» ترجمه عبدالمحمد دلخواه آورده شده است که من چهار تا از آن‌ها با هم ادغام کردم و یک دراماتورژی صورت گرفته که یک داستان را با اپیزودهای مختلف مطرح می‌کند.

او در پایان گفت: به زودی تمرین‌های خود را به طور جدی آغاز می‌کنیم و شهریور ماه در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می‌بریم. همچنین برخی از بازیگران این نمایش مشخص شده‌اند و با نیم دیگری از آن‌ها در حال مذاکره هستیم. رحیم نوروزی، نگار عابدی، حمیدرضا هدایتی، ناصر آشوری و پریسا رضایی از بازیگران قطعی این اثر هستند.

نسیم ادبی: نسیم ادبی به نمایش «گورخواب‌ها» به کارگردانی و نویسندگی سیامک صفری پیوست.

«گورخواب‌ها» به نویسندگی و کارگردانی سیامک صفری، نمایشی است که پیش از این در فوریه (بهمن ۹۷) در آلمان روی صحنه رفته بود و قرار است تابستان امسال با بازی نسیم ادبی در عمارت نوفل‌لوشاتو اجرا شود.

سیامک صفری علاوه بر کارگردانی نمایش «گورخواب‌ها» در نقش اصلی نمایش و روبروی نسیم ادبی بازی می‌کند.

سیروس ابراهیم زاده: بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با بیان آنکه طی دهه اخیر با تغییر نسل هنرمندان تئاتر و تغییر شرایط زندگی و حرکت به سمت زیست مدرن و دیجیتالی، شاهد قدرت‌نمایی هنر تئاتر هستیم، گفت: سکانداری هنرمندان جوان در عرصه تئاتر غرورآفرین و شادی‌بخش است.

سیروس ابراهیم زاده در گفت وگو با ایرنا با بیان آنکه میان تمامی هنرها، جذاب‌ترین و پیچیده‌ترین شیوه تولید آثار هنری به هنر تئاتر بازمی‌گردد، گفت: جای خوشحالی و خوشبختی است که امروز شاهد قدرت نمایی هنر تئاتر در ایران طی سالیان اخیر در قیاس با دهه‌های پیشین هستیم.

وی ادامه داد: یک دهه قبل در چند سالن محدود تهران شاید هر شب پنج یا شش نمایش به صحنه می‌رفت و شاید در کل کشور تعداد آثاری که هر شب در حوزه تئاتر در معرض مخاطبان قرار می‌گرفت به ۲۰ تا ۲۵ کار می‌رسید؛ اما امروزه جایگاه قدرت هنر تئاتر به همت جوانان به جایی رسیده است که فقط در تهران بیش از ۱۰۰ نمایش هر شب به صحنه می‌رود.

محمدرضا خاکی: کارگردان و مدرس پیشکسوت تئاتر کشور از به صحنه بردن نمایش «آتش سوزی‌ها» با سپردن اجرای هر نقش به دو بازیگر و به صحنه بردن آن طی شب‌های محتلف با گروه‌های بازیگری مختلف به عنوان شیوه ای که تاکنون در اجرای آثار نمایشی در کشور تجربه نشده است، خبر داد.

محمدرضا خاکی در گفت وگو با ایرنا گفت: آثار شاخص ادبیات جهان در دو حوزه ادبیات داستانی و نمایشی مدام در حال ترجمه به زبان‌های مختلف و اجرا از سوی هنرمندان بین‌المللی است.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد جذابیت روند ادبیات داستانی تا حدی است که بسیاری از درام نویسان و کارگردانان حوزه تئاتر به سمت اقتباس متون داستانی به اثر دراماتیک حرکت می‌کنند. این مساله نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای جهان به دلیل اقبال وسیعی که مخاطبان نسبت به آثار ادبیات داستانی داشته و دارند همواره به عنوان یکی از الگوهای تولید آثار تئاتری مورد توجه بوده است.

آرش دادگر: طی جلسه هیات مدیره خانه تئاتر، آرش دادگر با اکثریت آرا به مدیریت سالن عباس جوانمرد خانه تئاتر رسید.

سالن نمایش عباس جوانمرد خانه تئاتر به صورت بلک باکس طراحی شده و با ظرفیت ۱۸۳ نفر به جدیدترین و بهترین تجهیزات صوتی و نوری مجهز شده است.

وحید رهبانی: وحید رهبانی بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها در سریال «گاندو» به ایفای نقش می‌پردازد درباره فعالیت‌های این روزهایش در عرصه تئاتر صحبت کرد.

او در گفتگو با مهر گفت: من در دی ماه ۹۷ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر یک نوبت اجرا داشتم اما به خاطر بازی در سریال «گاندو» نتوانستم این نوبت را حفظ کنم چون «گاندو» خیلی انرژی و تمرکز از من می‌گرفت و نمی‌خواستم انرژی و ذهنم را بین ۲ کار تقسیم کنم که در نتیجه انصراف دادم.

قرار بود نمایش «در انتظار گودو» را هم کار کنم که اتفاق بسیار جذابی برای من بود چون قصد داشتم در سالگرد ۲۰ سالگی اجرای نمایش «در انتظار گودو» که سال ۷۷ برای اولین بار به صحنه برده بودم، یک «در انتظار گودو» جدید اجرا کنم و اگر این اتفاق رخ می‌داد بسیار جالب بود چون من ۲۰ سال بزرگ‌تر شده و تجربیات زیادی کسب کرده بودم و نگاهم به متن تغییر کرده بود اما متاسفانه این اتفاق هم میسر نشد.

رهبانی افزود: این روزها علاقه‌مند هستم نمایش‌هایی را شبیه تجربیاتی که با هنرجویانم داشته‌ام به صحنه ببرم. نمایشی شبیه به «کابوس نامه» که یک پروسه تمرین یک ساله داشت که این روزها در حال گپ و گفت برای شروع چنین اثری هم هستم.

توحید معصومی: توحید معصومی کارگردان تئاتر و قائم‌مقام مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفتگو با مهر درباره اجرای نمایش تازه خود گفت: قرار است از ۲۳ تیرماه نمایش «مگس» را در سالن سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه ببرم. این اثر نمایشی براساس «خانواده تُت» نوشته اشتفان اُرکنی نوشته شده که با دراماتورژی ایوب آقاخانی به صحنه می‌رود.

آلبرت بیگجانی: آلبرت بیگجانی با اشاره به اینکه «هر سال شاهد حضور ۳ الی ۵ اثر ایرانی در جشنواره مایم ارمنستان هستیم و این نمایش‌ها مشتری‌های خودشان را دارند به‌طوری‌که خیلی مواقع بین نمایش‌های ایرانی، روسی و گرجی، خیلی‌ها تئاتر ایران را انتخاب می‌کنند.» درباره پیشینه حضور ارمنی‌ها در تئاتر ایران گفت: هم «آربی اوانسیان» و هم «شاهین سرکیسیان» هیچ ربطی به جریان‌های تئاتری ارمنستان ندارند؛ چون آنها وام‌دار شوروی بودند.

آلبرت بیگجانی (کارگردان تئاتر) که سال‌هاست به‌عنوان نماینده قانونی دو جشنواره مطرح کشور ارمنستان در ایران فعالیت می‌کند، در گفتگو با ایلنا، از راه‌یابی نمایش «بیگانگی» به نویسندگی و کارگردانی غنچه شکوهیان به جشنواره مایم ارمنستان خبر داد.

مصطفی کوشکی: مصطفی کوشکی نویسنده و کارگردان تئاتر از اجرای مجدد نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» خبر داد که حسن ختامی بر اجراهای این اثر نمایشی خواهد بود.

مصطفی کوشکی کارگردان نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» درباره اجرای مجدد این اثر نمایشی به مهر گفت: این نمایش که تاکنون ۱۶۳ اجرا در تهران داشته، قرار است از ۳۱ تیرماه مجدداً در تئاتر مستقل تهران اجراهای محدودی داشته باشد. نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» تقریباً در نیمه تابستان اجرا می شود و نکته جالب توجه این است که اجرای این نمایش همزمان با اولین اجرای آن در سه سال پیش خواهد بود.

وی ادامه داد: به دلیل نزدیک شدن به ماه محرم تعداد اجراهای نمایش محدود خواهد بود و ما حدوداً ۳۵ شب اجرا داریم که البته در ۲ سانس خواهد بود. در این اجرا بازیگرانی چون آزاده صمدی، امیر مهدی ژوله، رامین سیاردشتی، سجاد تابش و … با ما همراه خواهند بود.

در میان تیترها

1. شبنم قلی‌خانی «تنها راه ممکن» را به شانو می‌برد

2. افزوده شدن دو سالن با ۲۵۰ صندلی به فضاهای نمایشی در باغ کتاب

3. رومئو و ژولیت حجازی‌فر، بعد از ۱۰ سال به صحنه باز می‌گردند

4. بلژیکی‌ها با «بودن» به ایران می‌آیند

5. ابر سرمایه‌داران «اسمیت و ایوانوف» به تالار حافظ می آیند

 




مطالب مرتبط

نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست

رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در آن زندگی یک بازیگر قرن نوزدهم فرانسه ...

|

نظرات کاربران