در حال بارگذاری ...
داود فتحعلی بیگی در آیین افتتاح نمایش در تماشاخانه سنگلج

مضحکۀ باد سوار تجربه‌ای قابل توجه در نمایش عروسکی و سیاه بازی است

داود فتحعلی بیگی در آیین افتتاح نمایش مضحکه باد سوار گفت: به عقیده من این نمایش هم در عرصه نمایش عروسکی و هم سیاه بازی تجربه قابل توجهی است.

به گزارش ایران تئاتر، آیین شب چراغ و افتتاحیه نمایش «مضحکه باد سوار»به کارگردانی هما جدیکار شامگاه دوشنبه 17 تیر 1398 در تماشاخانه سنگلج برگزار شد. در این مراسم جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر از جمله خسرو حکیم رابط، بهزاد فراهانی،داود فتحعلی بیگی،  مریم معترف، رضا فیاضی، جواد انصافی، حسین پرستار و مریم کاظمی حضور داشتند.

در این مراسم که دقایقی پیش از نخستین اجرای نمایش «مضحکه بادسوار» برگزار شد، داود فتحعلی بیگی هنرمند پیشکسوت نمایش های سنتی و دبیر نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در سخنانی گفت: در میان جمعی از هنرمندان بزرگ تئاتر همچون آقایان حکیم رابط، فراهانی، پرستار و فیاضی که در این عرصه ریش سفید کرده اند و در اینجا حضور دارند، من خجالت می کشم که حرفی زده باشم؛ ولی از آنجا که خانم جدیکار امر فرمودند من نیز اطاعت می کنم. اینکه امروز و در اینجا چراغی با نام نمایش ایرانی روشن می شود واقعاً باعث مباهات و خرسندی است. باید دست بزرگانی را که پیش از ما برای نمایش ایرانی چه نمایش هایی که ویژگی خاص سنتی داشته و چه نمایش های معاصر ایرانی زحمت کشیده اند ببوسیم و قدردان آنان باشیم. به هر حال آنچه مسلم است هیچ پدیده نمایشی درتمام دنیا خود به خود نمی تواند رشد کند و مطمئناً باید هنرمندان و فرهیختگان آن سرزمین باید آستین بالا بزنند و اقدام کنند برای اینکه آن هنر را اعتلا ببخشند و ماندگار کنند. همان گونه که در سرزمین های دیگر این اتفاق افتاده و همان گونه که پیش از ما تنی چند از بزرگان بودند که در این رابطه اقدام و همت کردند و تا حدودی نقشه راه را برای ما ترسیم کردند.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه افزود: امیدوارم به همت بزرگانی که در قید حیات هستند و جوانانی که علاقه مند به فرهنگ این آب و خاک هستند و در عرصه نمایش ایرانی قدم گذاشته اند، این چراغ پرنورتر و این راه هموارتر شود؛ هم به همت هنرمندان و هم به همت متولیان امور فرهنگی. از همه این ها مهم تر به همت دانشگاه ها که من بارها و بارها گفته ام و باز هم می گویم که متاسفانه نسبت به نمایش ایرانی در هر شکل آن از سنتی تا معاصر بسیار بسیار بی مهری نشان می دهند و باز هم باید متاسفانه این را بگویم که خیلی از آن ها هم نمایشی ایرانی را نمی شناسند. حالا اینکه نمایش ایرانی را نمی شناسند یک طرف و منکر شدنشان از همه این ها بدتر است.

این پژوهشگر عرصه نمایش های سنتی در همین ارتباط تصریح کرد: تا زمانی که در این عرصه ظرفیت شناسی نکنیم، طبیعتاً هرگز نمی توانیم بفهمیم چه راه هایی را می تواند برای ما بازکند. این تجربه خانم جدیکار به عقیده من هم در عرصه نمایش عروسکی و هم سیاه بازی تجربه قابل توجهی است و علاوه بر این این نمایش راه گشایی می کند برای اینکه نشان دهد با نمایش ایرانی می شود این گونه هم برخورد کرد و این گونه هم می شود آثاری را خلق کرد. خانم جدیکار یکی از اساتید دلسوز دانشگاه است که همیشه دغدغه نمایش سنتی و ایرانی را داشته و جزو اساتید نادری است که توانسته در دانشکده تئاتر از گذشته تا امروز دانشجویانش را با این پدیده آشنا کند که برای او آرزوی موفقیت دارم.

هما جدیکار کارگردان نمایش « مضحکه بادسوار» نیز در ادامه این مراسم در سخنانی کوتاه گفت: خیلی خوشحالم که امروز تعدادی از اساتید من به ویژه آقای حکیم رابط که من از سال 1352 افتخار شاگردی شان را دارم در این مراسم حضور دارند. امیدوار هستم که توانسته باشم پیرو دلمشغولی هایی که یک ایرانی یک نمایش ایرانی را در قدیمی ترین سالنی که خودم از 14 سالگی نمایش شهر قصه را در اینجا دیدم  اجرا کنم؛ و این یک مقدار پشت آدم را می لرزاند که تو در چه جایگاهی هستی که در تماشاخانه ای نمایشی را اجرا کنی که بزرگانی چون بیژن مفید، محمود سمندریان و غلامحسین ساعدی در آن آثارشان را روی صحنه برده اند. امیدوارم که آبروی این تالار را حفظ کرده باشم.

در بخش پایانی این نمایش نیز چراغ این نمایش به رسم معمول افتتاح نمایش ها در تماشاخانه سنگلج روشن شد و این بار خسرو حکیم رابط هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران این چراغ را برافروخت.

هما جدیکار مدرس ، نویسنده و کارگردان شناخته شده تئاتر در مضحکه باد سوار از تکنیک های نمایش سنتی و مدرن در کنار هم بهره برده است. این نمایش برای اولین بار در هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک رونمایی شده و مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت.
بازی‌دهندگان عروسک(به ترتیب حروف الفبا) امیرحسین انصافی، امیرمحمد انصافی، مریم ایرانمنش ،حامی علیزاده هستند.
در این اثر نمایشی  دستیار کارگردان مینا مقامی زاده، روابط عمومی زهرا شایان فر، طراح عروسک ستاره خرمزاده، مسئول کارگاه ساخت عروسک زهرا شیخ الحکمایی، ساخت عروسک زهرا شیخ الحکمایی، بیتا پهلوانی، هدا چاهوشی، سمیه گلباز، سعیده دهقان نژاد، طراحی لباس و دوخت لباس سپیده داداش پور، طراح صحنه سینا ییلاق بیگی، دستیار طراحی صحنه لیلا طاهری، ساخت دکور گروه طراحی صحنه ایگو، طراح نور مصطفا مرادیان، دستیار طراحی نور محمدرضا ایزدی، ساخت اکسسوار غزاله مهربان یکتا، آزاده حیدری، موسیقی علی جباری، امیرحسین انصافی، نوازندگان کمانچه علی جباری، تنبک حسین فضل اللهی و عکاس سمیرا انصافی، سلما پورامین، مشاور رسانه و تبلیغات مجازی احمدرضا حجارزاده، طراح پوستر و بروشوررفعات هاشمی سی سخت و مرضیه سرمشقی همکاری می کنند.

 




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی

بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائه‌کننده نمایش‌های ایرانی در شیوه‌ها و گونه‌های مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام «ناآرامسایشگاه»، به نویسندگی و کارگردانی محسن آزاد ...

|

نظرات کاربران