در حال بارگذاری ...
سمیه مهری در گفت‌وگو با ایران تئاتر خبر داد

«ثانیه صفر» را مرداد امسال به صحنه می‌بریم

ایران‌تئاتر: سمیه مهری کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر از اجرای نمایش«ثانیه صفر» با محوریت چالش‌های زنان جامعه در مردادماه سال جاری در تماشاخانه سرو خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر، عمده تمرکز و تلاش سمیه مهری کارگردان بازیگر تئاتر معطوف به اجرای نمایش های اجتماعی با محوریت چالش های پیرامون زنان جامعه است و در کنارش به طراحی و اجرای نمایش هایی می پردازد که مبتنی بر ادبیات دفاع مقدس و دوران جنگ با توجه به تجارب زیستش در زمان جنگ در شهر مقاوم و جنگ زده کرمانشاه است. او چندی پیش نمایش اجتماعی قهوه تلخ را در تماشاخانه استاد انتظامی به صحنه برد و در سال های قبل سریال و نمایش های نظیر تابو، کژدم و آلزایمر را کارگردانی کرده است.

مهری درباره فعالیت های جدید نمایشی خود به ایران تئاتر گفت: قرار است نمایش «ثانیه صفر» را مردادماه روی صحنه اجرا کنم  که نمایشی با مضمون و داستانی مرتبط با دفاع مقدسی دارد.

این بازیگر در باره ویژگی متن نمایش «ثانیه صفر» اظهار کرد: این متن را به همراه کامران شهلایی به صورت مشترک نوشته‌ایم و سال قبل هم در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر اجرا کردیم که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در نهایت از این جشنواره 13 دیپلم افتخار و تندیس دریافت کردیم. به طور کلی بُن مایه نمایش بر اساس خاطرات شخصی خودم از زمان جنگ در محل زندگی‌ام در شهر کرمانشاه شکل گرفته است. دوران نوجوانی من با خاطرات تلخ و بمباران‌های وحشیانه صدام در شهر کرمانشاه عجین شده و در این زمینه آثار متعددی هم نوشته‌ام. داستان نمایش بر اساس یک رویداد واقعی تاریخی شکل گرفته که نیروی هوایی عراق در آذر 66 بیش از 21 نقطه شهر را بمباران هوایی کرد.

سمیه مهری همچنین درباره تاثیرگذاری بیشتر اثری که نویسنده‌اش به صورت عینی درگیر جنگ بوده؛ افزود: تعداد زیادی شهید در زمان جنگ از خانواده خود داشتم و جنگ به صورت مستقیمی روی مخربش را به ما نشان داد و به نظرم این تجربیات زیستی در باور پذیری مخاطب خیلی نقش مهمی دارد. یادم می آید در آن سالها مادرم که زن ساده دل و مهربانی بود تشت بزرگ مسی داشت و در زمان اعلام حمله هوایی تمام بچه ها را زیر تشت جمع می کرد تا آسیبی از بمباران ها نبینند. بنابراین این خاطرات از ذهنم هرگز پاک نمی شود. کلیت داستان نمایش درباره خانواده کرمانشاهی است که به علت بمباران شدید تلاش می کنند از شهر خارج بشوند؛ اما بروز یک سری از اتفاقات باعث می شوند در این رفتن وقفه ای رخ بدهد. نمایش فضای رئالیستی دارد و در آخر یک پایان غیر منتظره باعث تعجب مخاطب نمایش خواهد شد.

این کارگردان در باره عوامل اجرایی نمایش و زمان و محل اجرای نمایش ثانیه صفر تصریح کرد: حسن اسدی، فاطیما درستکار، عاطفه غضنفری، احمد جعفری و میترا قلعه پور به عنوان بازیگر حض.ر دارند و موسیقی اثر انتخابی است. جلال حسن وند و ساشا کش بادی به عنوان دستیار کارگردان و خودم به عنوان طراح صحنه در این نمایش حضور داریم. نمایش نیمه دوم مرداد ماه در تماشاخانه سرو صحنه اجرا می شود.

او در بخش پایانی گفته‌هایش درباره دغدغه پرداخت واقع گرایانه مشکلات زنان اضافه کرد: اصولا در اجراهایم نگاه یک سویه‌ای به مسائل و چالش‌های زنان جامعه ندارم و در مواردی هم شخصیت برخی از زنان آثارم را علل بروز برخی از مشکلات مطرح کردم. من حق را دوست دارم و ممکن است این حق از زبان یک مرد و یا یک زن گفته شود.




نظرات کاربران