در حال بارگذاری ...

کاغذهایی برای یک مرد

مرد کاغذی در وسط صحنه ایستاده است او است در حال عبادت یا عقابی در حال پرواز و یا باز هم می‌تواند او میمونی باشد در حال بازی و یا جانوری وحشی در پی شکار. متن فوق تصویری از نمایش«کاغذ بازی» است که سمیرا سینایی از نمایش خود ارائه می‌دهد. سمیرا سینایی که تا به حال او را به عنوان طراح لباس و صحنه می‌شناختیم.

گزارشی از نمایش «کاغذ بازی» کاری از سمیرا سینایی
کاغذهایی برای یک مرد
ایران تئاترــ نیلوفر رستمی: مرد کاغذی در وسط صحنه ایستاده است او است در حال عبادت یا عقابی در حال پرواز و یا باز هم می‌تواند او میمونی باشد در حال بازی و یا جانوری وحشی در پی شکار.
متن فوق تصویری از نمایش«کاغذ بازی» است که سمیرا سینایی از نمایش خود ارائه می‌دهد. سمیرا سینایی که تا به حال او را به عنوان طراح لباس و صحنه می‌شناختیم. این روزها مشغول آماده سازی اولین تجربه حرفه‌ای خود در زمینه کارگردانی تئاتر است. البته او تا به حال چهار نمایش کوتاه را درمجارستان به همکاری هنرجوهان اروپایی به اجرا برده که اکثر آنها به شیوه پرفورمنس بوده، چیزی شبیه یک کلیپ. وی در حال حاضر به همراه سه بازیگر، نازی نوازانی، محمد کرمانی‌نسب و خسرو محمودی نمایش کاغذبازی را در تئاترشهر تمرین می‌کند. کاغذبازی داستان زن و مردی است که هر یک درمیان کاغذهای اطراف خود، شروع به شناخت خود، دیگری و محیط اطراف می‌کنند. با کاغذبازی برای خود ابزار زندگی، عشق، قدرت، جنگ، صلح و ... می‌سازند. در طول نمایش این دو انسان یاد می‌گیرند که چگونه با یکدیگر و محیط اطراف خود در آرامش زندگی کنند که این البته طی مراحل مختلف انجام می‌گیرد.
سینایی درباره چگونگی شکل گیری این نمایش می‌گوید: در مجارستان حدود ١٠ سال پیش در یک اردوی تابستانی شرکت کردم و در این اردو که مختص جوانها بود به همراه دو نفر از هنرجوهان اروپایی نمایشی کوتاه را به مدت ده روز به نام«کاغذی» آماده کردم. در واقع داستان نمایش فعلی من از همین جا شروع می‌شود. حدود ۵ سال پیش دوباره با تعدادی از بازیگران در ایران تمرین این نمایش را شروع کردم که تمرین ۶ ماه طول کشیده و در طی آن زمان متن ۴۵ دقیقه گسترش پیدا کرده است. اما به دلیل کمبود امکانات نوری سالنها از اجرای آن منصرف شده‌ام این بار برای حضور در جشنواره کمی شرایط سخت نور را تغییر دادم تا با امکانات نور تئاترشهر هماهنگ شود. زمان زیادی به جشنواره تئاتر فجر باقی نمانده است در حالیکه اکثر گروهها هنوز به زمان زیادی برای تکمیل شدن تمرینهای خود احتیاج دارند. سینایی نیز درباره مشکلات تمرین خود می‌گوید:«واقعیت این است که ما هنوز احتیاج به تمرین داریم. بخش اعظم تمرینهای ما به نور و دکور مربوط می‌شود و از آنجا که با شرایط جشنواره و امکانات نوری خودمان واقف هستم می‌دانم که در زمان اجرای جشنواره به ٣٠، ۴٠ درصد کارم حتماً لطمه وارد می‌شود به خصوص که اکنون بازیگرانم با نور و آکسوار صحنه خیالی در تمام این مدت بازی می‌کنند.
سینایی درباره انتخاب بازیگران نمایش خود می‌گوید: بیشتر فضای دوستانه برایم مهم بود تا مهارت در بازیگری به خصوص که بکر بودن بازی و بکر بودن بدن برایم اهمیت خاصی داشت ترجیح می‌دادم با کسانی کار کنم که این ویژگی را داشته باشند. البته من ۵ سال پیش که این نمایش را تمرین می‌کردم از بین سه بازیگرم فقط یکی از آنها در کار فعلی‌ام بازی می‌کنند و متأسفانه دو نفر دیگر نتوانستند در کار فعلی حاضر شوند.