در حال بارگذاری ...

برگزیدگان چهارمین جشنواره نمایشنامه خوانی مولوی معرفی شدند

چهارمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی همراه با جشن روز جهانی تئاتر در بخش دانشگاهی برگزار شد. به گزارش سایت ایران تئاتر،‌ این مراسم که با حضور تعداد زیادی از دانشگاهیان، مسئولان، دانشجویان و هنرمندان دانش‌آموخته تئاتر برگزار شد، در آغاز با اجرای نمایش خیمه شب‌بازی به کارگردانی بهروز غریب پور فضایی مفرح و شاد در سالن انتظار تالار اصلی مولوی ایجاد کرد.

ساعتی بعد در مراسم رسمی اختتامیه، از استاد رضا خمسه‌ای تنها بازمانده هنرمندان خیمه‌شب‌باز ایران از سوی برگزارکنندگان مراسم تقدیر شده و او هدیه خود را از ‌بهروز غریب‌پور دریافت کرد.

‌غریب پور با مرور سالهای 49 به بعد و توجه‌اش به نمایش عروسکی ایرانی و ‌ماندگاری مبارک در تئاتر عروسکی از بی‌توجهی به هنرمندان خیمه‌شب‌باز گله کرد و حمایت بیشتر از رضا خمسه ای را خواستار شد.

وی با یاد از عیسی خان رزمجو(کمانچه نواز) ابراز امیدواری کرد: باید هنر و میراث فرهنگی کشور احیا شود. تک تک هنرمندان میراث فرهنگی از میان ما می‌روند، ‌اجازه ندهید روزی که نیستند برایشان مرثیه بسراییم. به داد میراث فرهنگی و به داد این هنرمندان برسیم.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی نیز برای پاسداشت سال‌ها فعالیت هنری رضا خمسه‌ای و حفظ هنر خیمه‌شب‌بازی مبلغ 30 میلیون ریال هدیه نقدی به وی اهدا کرد.

قرائت پیام روز جهانی تئاتر دانشگاهی ایران که برای اولین بار و توسط استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی نوشته شده بود از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

این پیام توسط دکتر مجید سرسنگی قرائت شد. ازدیگر سخنرانان این روز مجتبی توصل معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران بود که با اشاره به کاستی‌ها و محدودیت های برپایی این جشنواره گفت: گر چه با محدودیت‌های زیاد رو‌به‌رو بودیم اما نهایت بضاعت‌مان را به کار گرفتیم. امیدوارم روزی شاهد برگزاری این جشنواره در شرایط مناسب و در شان خودش باشیم. مظلومیت و محرومیت شامل کل فرهنگ جامعه است و امیدوارم روزی شاهد رونق فرهنگ و هنر در جامعه باشیم.

تقدیر از دانش آموختگان تئاتر‌

با حضور دکتر پورعلی،‌ دکتر فرهمند معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و حسین پارسایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی 12 دانش آموخته تئاتر مورد تقدیر قرار گرفتند.

مجید آرانی، امیرحسین حریری، سارا فرزادفر، مهدی افشارقهرمانی، ایرج محرمی، بابک مهری، مژگان خالقی، مهدی گلیج، هومن زندی‌زاده، بابک کچه‌چیان، مجید رحمتی و فروغ سجادی به عنوان دانش آموختگان فعال در حوزه تئاتر دانشگاهی مورد تقدیر قرار گرفتند.

بخش پایانی و اهداء جوایز

بخش پایانی این مراسم با معرفی برترین‌های نمایشنامه‌خوانی تالار مولوی ادامه یافت.

به این ترتیب محمود استاد محمد، دکتر پورعلی، مجتبی توصل، مهدی مکاری، حسین مسافرآستانه، دکتر رحمت امینی، دکتر خاکی و بهروز غریب پور جوایز بخش‌های موسیقی، ترجمه، بازیگری زن و مرد کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی را اهدا کردند.

محمود استادمحمد در بیانیه هیات داوران بر نگاه آکادمیک و شناخت پایه‌ها و بنیان‌های تئاتر پیش از هر نوآوری تاکید کرد.

دکتر پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز از دکتر فرهاد ناظرزاده به دلیل سالها فعالیت در ترجمه و معرفی آثار نمایشی با اهدا لوح تقدیر کرد.

دکتر ناظرزاده با ابراز خوشحالی از رشد نمایشنامه‌خوانی درکشور گفت: خوشحالم که امروز نمایشنامه‌خوانی یک فاز و مرحله‌ای برای رسیدن به نمایش صحنه‌ای نیست. خودش هنر مستقل با زیبایی‌شناسی مستقل است و منظور از برگزاری آن آماده‌شدن برای روی صحنه رفتن نیست. شخصا آن را هنر مستقلی می‌دانم.

هیات داوران جایزه موسیقی صحنه را به محسن دوکوشکانی برای نمایش"موش‌ها" اهدا کرد. جایزه ترجمه این جشنواره به دکتر ناظرزاده برای ترجمه "زندگی یک رویاست" اهدا شد.

در بخش بازیگری زن هیات داوران با تقدیر از نگار جواهریان، بهاره رهنما و نوشین تبریزی جایزه اول خود را به رزیتا غفاری  بازیگر "قرمز به اضافه یک عالمه سفید"، جایزه دوم را به پونه عبدالکریم‌زاده بازیگر "صدای انسان" و جایزه سوم خود را به آیلار نوشهری برای بازی در "لحظه‌های زنانه" اهدا کردند.

در بخش بازیگری مرد هیات داوران با تقدیر از محمودرضا رحیمی، مهدی صباغی، طوفان مهردادیان و علیرضا علیمردانی جایزه اول خود را به بهنام تشکر بازیگر"هتل کالیفرنیا" جایزه دوم را به امین طباطبایی بازیگر "بوفالوی آمریکایی" و جایزه سوم را به مجید آقامیرکریمی بازیگر"تالاب هشیلان" اهدا کرد.

برترین‌های کارگردانی این جشنواره به ترتیب غلامرضا شهبازی کارگردان"صدای انسان"، نوشین تبریزی کارگردان"تالاب هشیلان" و آیلار نوشهری کارگردان "لحظه‌های زنانه" بودند.

در بخش نمایشنامه‌نویسی رتبه اول به"تالاب هشیلان" نوشته نوشین تبریزی، رتبه دوم به "قرمز به اضافه یه عالمه سفید" نوشته ماریا شاهی و رتبه سوم به "نیمه مانده نامه نیما"نوشته علی ثقفی اهدا شد.

حسین پارسایی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی از سوی این مرکز به پنج نمایشنامه‌‌ای‌ که نامزد دریافت جایزه شدند، مبلغ 300 هزارتومان اهدا کرد. چاپ این آثار از دیگر حمایت‌های مرکز هنرهای نمایشی است.

دبیرخانه جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی معرفی کارهای برگزیده این جشنواره را به زمانی دیگر موکول کرد.