در حال بارگذاری ...

بهتر است مرکز هنرهای نمایشی به فکر کلیت تئاتر کشور باشد

مهرداد رایانی‌مخصوص نویسنده، کارگردان و منتقد در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر درباره تفکیک وظایف مرکز هنرهای نمایشی از انجمن نمایش و سپردن امور اجرایی به این انجمن گفت:«سال‌های قبل هم چنین تصمیمی گرفته شده بود، در دوران آقای نجفی برزگر تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه مرکز هنرهای نمایشی فقط به عنوان یک سیاستگذار در برنامه‌ریزی‌ها حضور داشته باشد. اما متاسفانه در آن ایام این تصمیم عملی نشد و مشکلات زیادی بر سر راه این تصمیم قرار گرفت.

مهمترین مسئله این است که بدانیم آیا انجمن نمایش برای فعالیت‌های خود بودجه لازم را اختیار دارد یا خیر؟
مهرداد رایانی‌مخصوص نویسنده، کارگردان و منتقد در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر درباره تفکیک وظایف مرکز هنرهای نمایشی از انجمن نمایش و سپردن امور اجرایی به این انجمن گفت:«سال‌های قبل هم چنین تصمیمی گرفته شده بود، در دوران آقای نجفی برزگر تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه مرکز هنرهای نمایشی فقط به عنوان یک سیاستگذار در برنامه‌ریزی‌ها حضور داشته باشد. اما متاسفانه در آن ایام این تصمیم عملی نشد و مشکلات زیادی بر سر راه این تصمیم قرار گرفت. از جمله اینکه بضاعت و امکانات پاسخگوی تولید تئاتر حرفه‌ای نبود و یا اینکه مجموعه تئاترشهر زیر نظر معاونت هنری اداره می‌شد و نه مرکز هنرهای نمایشی. شرایط باعث شد که عملاً آن نگرش منتهی شود.»
وی در ادامه افزود:«البته انجمن نمایش در حال حاضر هم فعالیت دارد و تعدادی از کارکنان بخش‌های مختلف مرکز هنرهای نمایشی و یا بخشی از کارکنان تئاترشهر در حال حاضر از انجمن نمایش حقوق دریافت می‌کنند. ولی متوجه نمی‌شوم که این تفکیک به چه منظور و مقصودی انجام می‌شود. بنیادی‌ترین مسئله این است که این انجمن نمایش برای فعالیت‌های خود بودجه دارد یا نه.»
وی در ادامه خاطر نشان کرد:«در سیستم مدیریت دولتی هر چقدر قدرت متمرکز باشد بهتر است و تعدد بخش‌های تصمیم‌گیری باعث می‌شود بودجه بیشتری هرز برود و هر کدام از این بخش‌ها سیستم مالی مستقلی می‌خواهند و تهیه امکانات از تلفن گرفته تا دفتر و نیروی اداری هزینه‌های زیادی در بردارد که با توجه به بودجه تئاتر کشور سوق دادن هزینه‌ها به این سمت چندان مناسب نیست.»
وی در پایان خاطر نشان کرد:«فکر می‌کنم مرکز هنرهای نمایشی باید به فکر کلیت تئاتر کشور باشد و سعی کند معضلات کلان این تئاتر را حل کند و بعد به دنبال گسترش‌های جزئی‌تر باشد.»