در حال بارگذاری ...

فهیمه راستکار فعالیت‌های خود را در کارگاه آموزشی تشریح کرد

فهیمه راستکار در گفت‌و‌گو با سایت ایران تئاتر گفت: در این work shop از شیوه کار پیتر بروک استفاده خواهیم کرد. گاهی اوقات می‌بینیم که برداشت‌های عجیب و غریبی از شیوه کار بروک می‌شود و چون خودم در گروه پیتر بروک کار کرده‌ام، امیدوارم بتوانم منظور او را از این شیوه توضیح بدهم.

فهیمه راستکار، شنبه، هفتم خرداد، نمایشنامه”دعوت” غلام‌حسین ساعدی را در اداره تئاتر به صورت نمایشنامه‌خوانی اجرا خواهد کرد.
فهیمه راستکار در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر گفت:«سال‌ها پیش دکتر ساعدی من را برای بازی در این نمایشنامه انتخاب کرد ولی در نهایت کارگردان نمایش آقای جعفر والی خانم خوروش را برای بازی در این نمایش برگزید.»
وی همچنین درباره‌ work shop”تنفس، بیان و حرکت” در تئاترشهر گفت:«در این work shop از شیوه کار پیتر بروک استفاده خواهیم کرد. گاهی اوقات می‌بینیم که برداشت‌های عجیب و غریبی از شیوه کار بروک می‌شود و چون خودم در گروه پیتر بروک کار کرده‌ام، امیدوارم بتوانم منظور او را از این شیوه توضیح بدهم. البته کار بروک یک کار تجربی پخته بود. در آن گروه ما هم شکسپیرین داشتیم و هم کسی که کار تئاتر نکرده بود. در ضمن امکانات بیشتری هم در اختیار داشتیم و سرمایه‌گذاری مثل تلویزیون از آن کار حمایت می‌کرد.»
راستکار در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری این work shop قرار است در پایان به کار اجرایی خاصی ختم شود گفت:«اصراری ندارم که این کار خاص را خودم انجام بدهم، من تا این بچه‌ها را نشناسم نمی‌توانم در مورد کار چیزی بگویم. باید ببینیم چند تن از آنها مستعد روی صحنه رفتن هستند. ما تا الان فقط آن‌ها را تقسیم کرده‌ایم و هنوز کاری شروع نکرده‌ایم. باید همه با هم کار کنیم، تا هماهنگ شویم و برای هماهنگ شدن باید زحمت کشید. البته فکر می‌کنم نتیجه یک work shop می‌تواند در خود همان work shop مشخص شود.»
وی در ادامه افزود:«تعداد کسانی که برای حضور در این کارگاه آموزشی ثبت نام کردند، بیشتر از نیاز ما شد و ما مجبور شدیم بچه‌ها را به دو گروه تقسیم کنیم و در دو روز این work shop را برگزار کنیم، در این کارگاه من فقط روی تنفس، بیان و حرکت به شکل عملی کار خواهیم کرد و حتی بخش تئوری را به خود بچه‌ها سپرده‌ام.»
وی در ادامه خاطر نشان کرد:«یکی از مهمترین نکته‌ها این است، که هنرپیشه بداند که چگونه باید عمل کند تا نیرو و توان او هرز نرود. ما هم روی این موضوع در work shop کار خواهیم کرد. اما دو چیز را نمی‌توان آموزش داد، یکی عشق به کار و یکی هم استعداد را که البته استعداد را می‌توان پرورش داد. یکی از کارهایی که ما در این work shop انجام می‌دهیم این است که بازیگران را برای بازی کردن آماده کنیم . ایرانی‌ها ذاتاً مردم خفته‌ای هستند و بیشتر درونی رفتار می‌کنند. ما نمی‌توانیم استعدادهایمان را نمایش بدهیم بنابراین قصد داریم در این کارگاه‌ها روی این مشکل کار کنیم.»