در حال بارگذاری ...

بهزاد فراهانی: شکستن ساختار جشنواره تئاتر فجر یک گام به پیش است

در مملکت ما چون ریشه‌های نقد آثار بر اساس رابطه است و نه ضوابط علمی، هر حرکتی در آغاز مشکوک به نظر می‌آید.بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر و کارگردان در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر درباره تغییرات برگزاری جشنواره تئاتر فجر و حذف بازخوانی و بازبینی از مراحل این جشنواره و انتخاب آثار از میان نمایش‌های اجرا شده گفت:«خود من در این پیشنهاد سهیم بوده‌ام. اما مسئله مهم شیوه اجرایی این طرح است.

در مملکت ما چون ریشه‌های نقد آثار بر اساس رابطه است و نه ضوابط علمی، هر حرکتی در آغاز مشکوک به نظر می‌آید.
بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر و کارگردان در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر درباره تغییرات برگزاری جشنواره تئاتر فجر و حذف بازخوانی و بازبینی از مراحل این جشنواره و انتخاب آثار از میان نمایش‌های اجرا شده گفت:«خود من در این پیشنهاد سهیم بوده‌ام. اما مسئله مهم شیوه اجرایی این طرح است. در این شیوه هیات امنای جشنواره در طول سال بر اساس خواسته‌های خود آثار جشنواره‌های استانی را بررسی می‌کنند. اگر از وجدان پاک و خرد ناب برخوردار باشند آثاری را انتخاب می‌کنند که برای تئاتر زمینه‌ساز باشند. اما اگر این انتخاب‌ها در بستر روابط پیچیده ارباب و رعیتی و مرید و مرادی انجام شود، این اتفاق رخ نخواهد داد. اگر نزدیکی با ارباب قدرت ملاک حضور در جشنواره قرار بگیرد دیگر نمی‌توان کاری کرد. این شیوه برگزاری یک پیشنهاد خوب است به شرطی که بتوان آن را در یک بستر عملی خوب اجرا کرد.»
فراهانی در ادامه خاطر نشان کرد:«افرادی که برای انتخاب آثار مشخص می‌شوند باید از مرحله روزمرگی و روابط پنهان بیرون باشند و عزت نفس داشته باشند تا بتوانند بهترین آثار را انتخاب کنند.»
وی تصریح کرد:«با اجرای این طرح جشنواره کار خود را انجام می‌دهد و تئاتر هم به حرکت خود ادامه می‌دهد. همین که حلقه بردگی تئاتر از گردن آن برداشته شود یک گام به پیش است. اینکه تئاتر کشور روی پای خود بایستد، به جشنواره متکی نباشد و جشنواره دست از سر تئاتر ما بردارد و ساختار برگزاری آن در هم بشکند یک گام رو به جلو محسوب می‌شود.»