در حال بارگذاری ...

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، از آغاز تاکنون

منوچهر اکبرلو: نخستین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان – همدان سال ۱۳۷۰ نخستین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان با عنوان "امید" در آبان ماه ۱۳۷۰ در شهر همدان برگزار شد.این جشنواره با هدف هویت بخشیدن به تئاتر کودک و نوجوان و رشد و بالندگی آن کار خود را آغاز کرد.پیش از این در سال ۱۳۶۸ پس از فروکش کردن جنگ تحمیلی گروهی از کودکان و نوجوان در شهر همدان چند نمایش را با موضوعات مختلف از جمله جنگ ،پیامدهای بمباران مناطق مسکونی بر روی صحنه بردند که این آثار توجه همگان و افکار عمومی را به خود جلب کرد و همین حرکت بنیان و شالوده برگزاری جشنواره های تئاتر کودک و نوجوان در سال ۱۳۷۰ شد.

نخستین جشنواره سراسری  تئاتر کودک و نوجوان از 29 شهریور تا 4 مهرماه  سال 1370 و با حضور 6 گروه نمایشی از سراسر کشور در همدان برگزار شد  که در زمان خود به عنوان حرکتی فرهنگی و هنری در سراسر کشور انعکاس بسیار خوبی داشت.
دومین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان – همدان سال 1371
دومین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان در مهرماه سال 1372 در شهر همدان  برگزار شد.در این جشنواره 107 متن نمایشی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از بازخوانی و بازبینی 15 اثر نمایشی ،7 نمایش در بخش میهمان و 8 اثر در بخش مسابقه به جشنواره راه پیدا کردند . دومین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان اثبات کرد که این رویداد فرهنگی و هنری حتی اگر در شهرستان و با امکانات محدود هم برگزار شود به سبب آمیختگی با شور  و دلسوزی به فرهنگ و هنر  ایران می تواند موفق باشد.دومین  جشنواره سراسری  تئاتر کودک و نوجوان از 11 تا 17 مهرماه سال 1371 در شهر تاریخی همدان برگزار شد.
سومین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان – همدان سال 1372
سومین  جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان در مهرماه سال  1372 در شهر همدان  برگزار شد. این جشنواره به لحاظ توجه به آموزش و برگزاری سخنرانی های تخصصی و علمی درباره تئاتر کودک و نوجوان در کنار اجراهایی که با نگرش های نو و آگاهانه تر از پیش به تئاتر کودک و نوجوان پرداخته بود حائز اهمیت ویژه ای بود. سومین جشنواره سراسری  تئاتر کودک و نوجوان از 10 تا 17 مهرماه سال 1372 در شهر همدان برگزار شد.
چهارمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان – همدان سال 1373
چهارمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان مهرماه سال  1373 در شهر همدان برگزار شد. در این جشنواره از میان 183 متن ارسالی به دبیرخانه جشنواره، 7 نمایش مجوز حضور در این رویداد فرهنگی هنری به دست آوردند. برپایی نخستین سمینار ادبیات کودک و نوجوان، از جمله ویژگی‌های برجسته این دوره بود. چهارمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان از 8 تا 13 مهر ماه سال 1373 در این شهر برگزار شد.
در این جشنواره تبادل اطلاعات گروههای تئاتری از شهرستان های مختلف و آشنایی شرکت کنندگان با دستاوردهای هنری یکدیگر و ارتباط و همفکری در زمینه تئاتر کودک و نوجوان از جمله ویژگی های این رویداد فرهنگی و هنری بود. 
پنجمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان – همدان سال 1374
پنجمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان در آبان ماه سا 1374 در شهر تاریخی همدان برگزار شد. در این جشنواره 15 نمایش در دو بخش مسابقه و میهمان حضور یافتند که از این میان 9 نمایش در بخش مسابقه و 6 نمایش در بخش میهمان و جنبی به اجرا درآمد.
در پنجمین جشنواره برای نخستین بار آثار حاضر در جشنواره، علاوه بر اجرا در تالار فجر همدان، در شهرستان‌های ملایر، نهاوند، تویسرکان و اسدآباد و کبودرآهنگ نیز به صحنه رفتند.
پنجمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان از 8 تا 14 آبان ماه سال 1374 در همدان برگزار شد.
ششمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان – همدان سال 1375
جشنواره ششم، از 7 تا 13 آبان ماه 1375، در همدان برگزار شد. در ششمین جشنواره، از 125 متن فرستاده شده به دبیرخانه جشنواره، 8 نمایش در بخش مسابقه و 4 نمایش برای اجرا در بخش ویژه‌ انتخاب شدند. از ویژگی‌های این دوره، ارتقای سطح کیفی و تکنیکی آثار شرکت‌کننده و نیز برگزاری همایش تئاتر کودک و نوجوان، با حضور جمعی از استادان و کارشناسان تئاتر کودک و نوجوان بود که با استقبال گروه‌های شرکت‌کننده روبه‌رو شد.
هفتمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان – همدان سال 1376
هفتمین دوره جشنواره تئاتر کودک، از 24 تا 30 آذر 1376 در همدان برگزار شد. در این جشنواره 12 نمایش در بخش مسابقه و یک نمایش در بخش جنبی حضور داشت. آثار شرکت کننده از استان های تهران، خراسان، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس، ایلام و خوزستان بود. دبیری این جشنواره پس از شش دوره (با استعفای محمد صوفی، مدیر کل وقت ارشاد اسلامی استان همدان) به علی‌رضا اسماعیلی سپرده می شود.
استان همدان به دلیل مسائل مالی و تامین بودجه جشنواره از میزبانی و برگزاری جشنواره استفا داد و قرار شد از سال بعد جشنواره به صورت دوره ای و چرخشی در استان های دیگر برگزار شود.
هشتمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان – همدان سال 1377
هشتمین دوره جشنواره، در آذر 1377، با شرکت 10 گروه نمایشی، از 7 استان، در همدان برگزار شد.
در این دوره از جشنواره ده گروه نمایشی از استان های تهران، خراسان، همدان، کرمانشاه، آدربایجان غربی و اصفهان حضور داشتند.
از ویژگی‌های این دوره، برپایی جلسه‌های نقد و تحلیل نمایش‌های بخش مسابقه و انتشار نشریه روزانه و 6 مقاله تخصصی، در خصوص تئاتر کودک و نوجوان بود که با استقبال شرکت‌کنندگان در جشنواره روبه‌رو شد.
نهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان – همدان سال 1378
نهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان در آبان 1378، در همدان برگزار شد. در این دوره 12 گروه نمایشی از شهرها و استان‌های تهران، خراسان، همدان، اصفهان،ایلام، کرمانشاه، فردوس، گنبد کاووس و فولادشهر حضور داشتند.
از ویژگی‌های این دوره، توجه به داوری کودک و نوجوان بود. داوران کودک و نوجوان، آرای خود را به نمایش پرواز کاغذی، کار عباس و بهرام دوست‌قرین از همدان، به عنوان بهترین نمایش جشنواره نهم دادند.
 جابه‌جایی مدیران در اداره کل فرهنگ و ارشاد همدان و بی‌اعتنایی مدیران جدید به تئاتر، باعث شد تا جشنواره‌ای که به نام همدان شکل گرفته بود، از این شهر ، به شهر دیگری منتقل شود.
دهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان – ارگ جدید بم سال 1389
شرکت عمران ارگ جدید، چراغ جشنواره دهم را در شهر بم روشن کرد. ارگ جدید بم در روزهای 3 تا 10 آبان ماه 1379، میزبان گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده بود. جشنواره دهم، یکی از دوره‌های پُربار جشنواره تئاتر کودک بود. در این دوره، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نشست‌های تخصصی، با موضوع جایگاه قصه در تئاتر کودک و نوجوان برگزار کرد.
یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان – زاهدان سال 1380
یازدهمین دوره، با حضور 21 گروه نمایشی و با دبیری محمد کرباسچی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، در دی ماه 1380، در زاهدان برگزار شد.گروههای نمایش از زاهدان، تهران، اراک، همدان، اصفهان، کرج، ساری، فردوس و برازجان حضور داشتند. 
یازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در زاهدان، مهجور و بدون انعکاس اخبار جشنواره‌ها در رسانه ها برگزار شد. نشانه‌هایی از افول جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، در این دوره از جشنواره احساس می‌شد.
دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان – گچساران سال 1380
جشنواره دوازدهم، با پیگیری‌های مستمر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و کانون نمایش‌نامه‌نویسان خانه تئاتر، سرانجام در دی ماه 1381، در سکوت و با بضاعتی اندک، در سینما‌ نفت گچساران برگزار شد که بنابر گفته یکی از اعضای کمیته برگزاری، اگر وزارت نفت حمایت نمی‌کرد، این جشنواره در همین حد فقیرانه هم برگزار نمی‌شد.
برگزاری به شدت ضعیف جشنواره‌های یازدهم و دوازدهم، در زاهدان و گچساران، همه نشانه‌های افول جشنواره را در خود داشت. در سال 1382، به بهانه‌های گوناگون، این جشنواره برگزار نشد. انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و کانون نمایش‌نامه‌نویسان خانه تئاتر، هر کدام با دو نامه سرگشاده به وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی،احمد مسجدجامعی ، خواستار تداوم برگزاری آن شدند.اما وعده‌های امیدوارکنندة وزیر و معاونان وی محقق نمی‌شد.
مرکز هنرهای نمایشی، به مدت 3 سال، به‌دنبال یافتن حامی مالی برای برگزاری این جشنوارة کم‌هزینه بود.
آمدن حسین پارسایی، به مرکز هنرهای نمایشی که خود از فعالان تئاتر و نیز تئاتر کودک بود، شرایط جدیدی را برای جان گرفتن تئاتر کودک فراهم کرد که یکی از جلوه‌های تغییر و تحولات به‌وجود آمده، تشکیل کانون تئاتر کودک و نوجوان، در مرکز هنرهای نمایشی بود.
جدا کردن بخش‌کودک و نوجوانه از مجموعه فعالیت‌های تئاتری مرکز هنرهای نمایشی، در قالب کانون(و بعد ها دفتر ) تئاتر کودک و نوجوان، سرآغاز سازمان‌دهی جدید  تئاتر کودک و نوجوان در تهران و شهرستان‌ها بود. این تفکیک، طبعاً باعث می‌شد تا تئاتر کودک، ضمن یافتن متولی، اعضای هیأت بازبینی، بازخوانی متون و کارشناسان مستقل خود را نیز پیدا کند و کسانی دربارة نمایش‌نامه و اجرای تئاتر کودک نظر بدهند که کارشناس این رشته‌اند.
هیأت مدیره دفتر تئاتر کودک و نوجوان مرکز هنرهای نمایشی (رضا بابک، سیدحسین فدایی‌حسین، سیدعلی کاشفی‌خوانساری، سیدصادق موسوی و عباس جهانگیریان) کار خود را رسماً از اسفند 1384 آغاز کرد.
اولین دستاوردهای تشکیل‌این دفتر ، احیای جشنواره تئاتر کودک، پس از یک وقفه پنج‌ساله بود.
سیزدهمین  جشنواره سراسری  تئاتر کودک و نوجوان – اصفهان 1385
پس از اعلام فراخوان جشنواره، نزدیک به 300 متن، به دبیرخانه جشنواره رسید. مسلم قاسمی و حسین فدایی‌حسین، کار بازخوانی نمایش‌نامه‌ها را انجام دادند و سرانجام 30 نمایش‌نامه، به‌مرحله نهایی راه یافت و نمایش‌های پذیرفته شده، توسط علی‌رضا خمسه، منصور خلج، داود کیانیان، سیدصادق موسوی و نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان، مورد بازبینی و انتخاب قرار گرفت. ابتدا قرار بود جشنواره در همدان برگزار شود، اما ظاهراً همدان توانایی مالی برگزاری جشنواره را نداشت و به امید حمایت مالی معاونت هنری بود.
به توافق نرسیدن بنیاد سینمای فارابی با شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان، برای برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، زمزمه‌هایی را برای برگزاری آن در همدان به‌وجود آورد.
اما اداره کل فرهنگ و ارشاد همدان، .به جای تئاتر، جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را در همدان برگزار کرد!
در اصفهان، فضایی مناسب برای برگزاری یک جشنواره، خالی شده بود. از این‌روی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان، از پیشنهاد حسین پارسایی، رییس مرکز هنرهای نمایشی، برای برگزاری جشنواره در اصفهان استقبال کرد و این موافقت، یک هفته بعد، به تفاهم‌نامه‌ای میان مرکز هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان انجامید.
انتخاب مصطفی رحماندوست، به عنوان دبیر جشنواره سیزدهم، دفتر تئاتر کودک و نوجوان را با پرسش‌هایی از سوی برخی دوستان تئاتری روبه‌رو کرد. آنان، رحماندوست را بیشتر به‌ عنوان شاعر، نویسنده و مترجم ادبیات کودک می‌شناختند.
گرچه آن‌طور که برخی تصور می‌کردند، رحماندوست، چندان هم از تئاتر دور نبوده و پیش از روی آوردن به شعر، داستان و ترجمه، در همدان و سپس در تهران، در دوره دانشجویی، تئاتر کارکرده است؛ نخستین کتاب منتشر شده اش نمایشنامه کودک بوده و از همه مهم تر، رحماندوست، به دلیل خصلت جریان سازی که داشت، می‌توانست مدیران غافل از تئاتر را متوجه ارزش‌های آن کند.توجه ویژه وی به مساله آموزش،پایه گذار حرکت ترجمه و تالیف ویژه تئاتر کودک ونوجوان شد.
پارسایی، در دفاع از انتخاب خود گفت: « دبیر یک جشنواره، پیش از آن‌که ماهیتی هنری داشته باشد، باید از ظرفیت‌های لازم در مدیریت فرهنگی برخوردار باشد و رحماندوست این قابلیت و ظرفیت را دارد. رحماندوست، بیش از دو دهه در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، مدیریت کرده، زیاد می‌داند و دنیا دیده است.»
پس از بازبینی آثار،این نمایش ها به جشنواره راه یافتند:
الف) بخش مسابقه
1- بازیگر تعزیه / تهران/ نویسنده: امیر مشهدی‌عباس ، کارگردان میثم یوسفی
قرار است جلوی منزل کودکی به نام رضا، تعزیه کودکان مسلم اجرا شود. حسنک کجایی /  اراک / نویسنده: حسن وارسته ، کارگردان: داود بهمنی
پدر ومادر حسنی به عروسی رفته‌اند. او برای تهیه غذا از خانه خارج می‌شود که در همین هنگام، دو گرگ به قصد شکار حیوان‌ها، وارد خانه می‌شوند...
2- سیبی که نصف شد / تهران / نویسنده وکارگردان: مجتبی مهدی.
درخت سیبی بین دو زمین همسایه رشد می‌کند. دو همسایه که پیش از این با هم روابط دوستانه خوبی دارند، اینک برای تصاحب درخت، با هم درگیر می‌شوند...
3- صندوقچه مروارید / تهران / نویسنده: گیتا داودی / کارگردان: ناصر آویژه
گروه حافظان شادی با یک تشییع نمایشی، وارد صحنه می‌شوند و نمایش آغاز می‌شود. نامه‌ای از یک بچه به دست آنان می‌رسد. نامه حاکی از مشکلی است که برای بچه پیش آمده است. حافظان شادی، به شیوه بازی در بازی، نامه را از آغاز باز می‌کنند ...
4- عروسک / تهران / نویسنده: علی گودینی / کارگردان: علی‌محمد رحیمی
خانواده‌ای به گردش می‌روند، اما مادر، حالش بد می‌شود و آن‌ها به خانه بازمی‌گردند. هنگام بازگشت به خانه متوجه می‌شوند که عروسکی را جا گذاشته‌اند. عروسکی که در خانه است، نگران می‌شود و برای پیدا کردن عروسک گم شده، روانه کوه و دشت می‌شود تا او را پیدا کند. 5- کچل کفترباز / رشت / نویسنده: بهروز غریب‌پور / کارگردان: علی‌ حاج‌علی‌عسگری
این نمایش درگیری و ستیز روشنایی با تاریکی است که سرانجام، روشنایی (حق) بر تاریکی (باطل) پیروز می‌شود.
6- گرگ و شیر / شهرستان چناران / نویسنده: کار گروهی / کارگردان: الهام نیکواقبال
گرگ و شیر، قصه گرگ آواره‌ای است که به کمک خانواده بُز زنگوله‌پا به جنگ شیری می‌رود که آن شیر، خانواده گرگ را از بین برده است. گرگ با کمک بُزها و گاو و خرگوش و استفاده از هوش خرگوش، او را بر سر چاهی می‌برد و شیر را در چاه می‌اندازد...
7- ملک‌جمشید و غول قصه‌ها / تهران / نویسنده و کارگردان: امیر مشهدی‌عباس
پسرکی به نام جمشید، از مادربزرگش یک کتاب قدیمی می‌گیرد تا قصه جدیدی بخواند. او قصه ملک‌جمشید را می‌خواند، اما داستان نصفه است و او پیگیر نیمه دیگر کتاب می‌شود...
8- ملک‌محمد پادشاه / شهرستان گچساران / نویسنده و کارگردان: مهرداد علی‌پور
نمایش درباره دو نویسنده است که بر سر نوشتن یک نمایش‌نامه، با هم اختلاف پیدا می‌کنند. نمایش‌نامه، داستان زندگی پادشاهی است که دو همسر و از یکی 4 فرزند و از دیگری یک فرزند دارد. پادشاه، پسرها را به سفرهای دوری می‌فرستد تا در غیاب آن‌ها، پادشاه جدید را معرفی کند...
9- یک دختر، یک سرباز /  قم / نویسنده: محمدرضا کوهستانی / کارگردان: احمد سلیمانی
دختربچه‌ای به نام شیرین، مخالف رفتن پدر به جبهه است. پدر، برای خداحافظی نزد شیرین می‌آید، شیرین از این دیدار امتناع می‌کند، اما...
10- یک قصه عروسکی / تهران / نویسنده و کارگردان: وحید خدایاری
گرگ از این‌که همواره، نقشه‌هایش برملا می‌شود، ناراحت است. از این‌روی، تصمیم می‌گیرد این بار، آخر نمایش را خودش رقم بزند...
ب) بخش دوم: نمایش‌های خارج از مسابقه
1- دُم سفید / اصفهان / نویسنده و کارگردان: اسحاق احمدی
اهالی دو روستا که یک روستا در پایین و دیگری در بالا قرار دارد، با هم صمیمی و متحد هستند. هر دو روستا، دارای یک الاغ هستند  که به‌صورت مشترک برای حمل بار از آن استفاده می‌کنند، تا این‌که الاغ از پا می‌افتد و ماجراهای تازه‌ای شکل می‌گیرد...
2- مهمانان ماه / اصفهان/ نویسنده: حسن دولت‌آبادی/ کارگردان: امید اجامی
پیرمردی از ماه، به زمین می‌آید تا برای فرار از تنهایی، یکی از حیوان‌ها را با خود همراه کند که با مهربانی آن‌ها روبه‌رو می‌شود...
سرانجام، پیرمرد، روباه، میمون و خرگوش را با خود به ماه می‌برد...
3- هدیه مادربزرگ / تهران/ نویسنده‌: محمدرضا محمودی (بر اساس نمایش‌نامه‌ای از عباس دوست‌قرین)/ کارگردان: محمدرضا محمدی
سارا، باید یک امانتی را به خانه مادربزرگش ببرد، مادربزرگ به او گفته است که اگر کار بدی انجام دهد، راه را گم می‌کند. در طول راه اتفاق‌های عجیب و غریبی برای سارا روی می‌دهد... و سرانجام، سارا که به خانه مادربزرگ می‌رسد، چادر را از او هدیه می‌گیرد.
ج) بخش سوم: بخش بین‌الملل
1- دنیای یک گُل / جمهوری صربستان/ نویسنده و کارگردان: تاجانا پییراستانکویچ
گُلی، زیرپای عابری له شده است. آیا می‌توانید تصور کنید که در ذهن گُلی که رویش ایستاده‌اید، چه اتفاقی می‌افتد؟ گُل‌هایی که زیر پای ما قرار می‌گیرند، به ما نگاه می‌کنند. آن‌ها همه چیز را می‌بینند و مثل ما احساس می‌کنند...
2- سرآشپزهای آندرسون / صربستان/ نویسنده و کارگردان: دراگوسالاو تودوروویچ
در نمایشی موزیکال و بی‌کلام، برای آشپزها ماجراهایی رخ می دهد.
جشنواره‌های تئاتری، در کنار فعالیت‌های اجرایی، بخشی را هم به کتاب و انتشارات، اختصاص می‌دهند که کمّ و کیف این حضور ارتباطی مستقیم، با دیدگاه‌های فکری و ذهنی برگزارکنندگان آن دارد.
در جشنواره سیزدهم، برای نخستین بار سه کتاب، به مناسبت برگزاری جشنواره، منتشر شد. و این آغازی بود بر سنت حسنه انتشار کتاب های آموزشی به انگیزه جشنواره. کتاب‌های این سال چنین اند:
1. پنج نمایش‌نامه، شامل 5 نمایشنامه از محمدرضا یوسفی، محمد برومند، چیستا یثربی و اردشیر صالح‌پور
2. کتاب پرواز پروانه خیال، شامل 28 مقاله در 368 صفحه به کوشش منوچهر اکبرلو که به دلیل اهمیت کاربردی آن و نیاز پژوهشگران و دست‌اندرکاران تئاتر کودک و نوجوان، عنوان‌های این مقاله‌ها ذکر می‌شود:
1- بررسی فایل‌های هزار و یک‌شب و کلیله و دمنه، برای اقتباس نمایش/ مریم آوثرگان
2- تخیّل در افسانه و نمایش‌نامه / اکرم‌السادات ابوالمعالی
3- ساختار و مضمون افسانه‌های جن و پری برای ادبیات نمایشی/ شهرام اشرف‌ابیانه
4- مدخلی بر بررسی ظرفیت‌های نمایشی افسانه‌های کهن/ منوچهر اکبرلو
5- درآمدی بر مفهوم پلاگوژی در تئاتر کودکان/ رحمت امینی
6- بهره‌گیری از بُن‌مایه‌های اساطیری در تئاتر کودک و نوجوان/ امیرکاووس بالازاده
7- نقش تئاتر در بهبود صنعت آموزشی و تربیتی نوجوانان / نغمه ثمینی
8- پیامدهای غیبت تئاتر در آموزش و پرورش ایران / عباس جهانگیریان
9- تئاتر دینی و تربیت / علی‌اکبر حلیمی
10-  تئاتر کودک و مکاشفه روش‌های نوین آموزشی / نصیب‌ا... صادقی
11-  بازی و نمایش / منصور خلج
12-  تئاتر کودک و تربیت شهروند موفق / حسن دولت‌آبادی
13-  تکنیک فاصله‌گذاری برای نمایش نوجوانان
14-  گستره تخیل در آفرینش دینی برای کودکان و نوجوانان / سیدمحمد علی‌رفیعی
15-  درنگ و پویشی در آستانه تئاتر کودک و نوجوان / عباس شادروان
16-  عروسک، تئاتر عروسکی و پیدایش آن / محمدرضا شمس
17-  بازی هنر است / اردشیر صالح‌پور
18-  مروری بر موجودیت ادبیات نمایشی و  نمایش کودکان و نوجوانان / محمود فرهنگ
19-  نقش بازدارندة نمایش در رویاپردازی‌های مخرب کودکان / حمید قاسم‌زادگان‌جهرمی
20-  نقش نمایش خلاق در زندگی کودکان / آناهیتا غنی‌زاده
21-  آسیب‌شناسی ادبیات نمایشی کودک و نوجوان / داود کیانیان
22-  آیا عنصر روایت در ادبیات کودکان، مانع اقتباس از این آثار در نمایش‌نامه است؟ / شکوفه ماسوری
23-  قصه در نمایش / میرمشهدی‌عباس
24-  چگونه در مدرسه کلاس تئاتر تشکیل دهیم؟ / یدالله وفاداری
25-  تئاتردرمانی و جایگاه آن در تئاتر دانش‌آموزی
26-  بازی و نمایش / محمدرضا یوسفی
27-  معرفی کتاب فهرستگان نمایش کودک و نوجوان / سمیه اسلامی‌کیاسری
28-  کتابنامه توصیفی نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان، از آغاز سال 1380 تا 1385 / منوچهر اکبرلو
جشنواره سیزدهم، به موازات فعالیت‌های اجرایی گروه‌ها، سه کارگاه آموزشی، با مسئولیت عباس جهانگیریان، برگزار کرد. عناوین این کارگاه ها عبارتند از:
تئاتردرمانی و روان‌شناسی شخصیت (چیستا یثربی)
شعر در نمایش و ویژگی‌های نمایش موزیکال و منظوم (اسدالله شعبانی)
تئاتر بداهه‌سازی با کودک (بهرام شامحمدلو)
خانم هافمن نیز در نشستی با هنرمندان گروه ها،پس از یک سخنرانی کوتاه درباره تئاتر کودک، به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.
مراسم اختتامیه جشنواره، در شامگاه روز دوشنبه 22/8/85 ، در محل تالار هنر اصفهان برگزار شد. داوری این دوره جشنواره‌ را رضا بابک، حسن دادشکر و عادل بزدوده بر عهده داشتند.
حسن دادشکر نماینده هیأت داوران، بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد و علی‌رضا خمسه، مجری مراسم، نتایج آرای هیأت داوران را چنین اعلام کرد:
الف) نمایش نامه نویسی:
جایزه اول، شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و چهار سکه بهار آزادی، به محمد رضا کوهستانی، نویسنده نمایش نامه یک کودک ، یک سرباز از قم
جایزه دوم، شامل لوح سپاس و سه سکه بهار آزادی، به مجتبی مهدی، نویسنده نمایش نامه سیبی که نصف شد، از تهران
جایزه سوم،‌شامل لوح سپاس و دو سکه بهار آزادی، به امیر مشهدی عباس، نویسنده نمایش نامه ملک جمشید از تهران
ب)بخش کارگردانی:
جایزه اول، شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و چهار سکه بهار آزادی، به احمد سلیمانی، کارگردان نمایش یک کودک و یک سرباز از قم
جایزه دوم، شامل لوح سپاس و سه سکه بهار آزادی،  به امیر مشهدی عباس، کارگردان  نمایش ملک جمشید از تهران
جایزه سوم،‌شامل لوح سپاس و دو سکه بهار آزادی، ، به مجتبی مهدی، کارگردان نمایش  سیبی که نصف شد، از تهران
ج) بخش بازیگری آقایان:
جایزه اول، شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و سه سکه بهار آزادی، به ماشاالله کوهستانی، بازیگر نقش بیست در نمایش یک دختر، یک سرباز از شهرستان قم
جایزه دوم، شامل لوح سپاس و دو سکه بهار آزادی، به بازیگر نقش ملک‌جمشید، سینا کرمی در نمایش ملک‌جمشید و غول قصه‌ها، تهران
جایزه سوم، شامل لوح سپاس و یک سکه بهار آزادی، به بازیگر نقش قارایت، مجید امیری، در نمایش یک کودک، یک سرباز از قم
د) بخش بازیگری خانم‌ها:
جایزه اول، شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و سه سکه بهار آزادی، به مرجان قمری، بازیگر نقش‌های درخت، ماه، روباه و باد، در نمایش عروسک از تهران
جایزه دوم، شامل لوح سپاس و دو سکه بهار آزادی، به هانیه نجفی، بازیگر نقش فرشته، در نمایش یک دختر، یک سرباز از قم
جایزه سوم، شامل لوح سپاس و یک سکه بهار آزادی، به بازیگر نقش دختر، روشنک کریمی، در نمایش سیبی که نصف نشد از تهران
بازیگران خردسال:
هیأت داوران، بدون رتبه‌بندی، در این بخش، از فاطمه عامری، برای بازی در نمایش یک دختر، یک سرباز و نیکو اقبال، برای بازی در نمایش گرگ و شیر، با اهدای لوح سپاس، نیم سکه بهار آزادی، تقدیر کرد.
هو): بخش موسیقی:
جایزه اول، شامل لوح سپاس، تندیس جشنواره و دو سکه بهار آزادی، به نیما عظیم‌نژاد، برای موسیقی نمایش عروسک
جایزه دوم، شامل لوح سپاس و یک سکه بهار آزادی، به فراز تلالو، برای موسیقی نمایش سیبی که نصف نشد.
بخش طراحی صحنه:
جایزه اول، شامل تندیس جشنواره، لوح سپاس و دو سکه بهار آزادی، به مهدی نیک‌روش، برای طراحی صحنه نمایش یک دختر، یک سرباز
جایزه دوم، شامل لوح سپاس و یک سکه بهار آزادی، به مجتبی مهدی و ولی‌ا... شاکر، برای طراحی صحنه نمایش سیبی که نصف نشد.
چهاردهمین جشنواره سراسری  تئاتر کودک و نوجوان – اصفهان 1386
از جشنواره چهاردهم  به جای اعلام فراخوان برای دریافت نمایشنامه و بازخوانی متون  از نمایش های آماده دعوت به حضور در جشنواره شد.
چهار سالن تئاتر هنر ،حوزه هنری ،خمینی شهر و شاهین شهر در کنار سالن مجهز و تازه تاسیس استاد فرشچیان میزبان نمایشها در اصفهان بودند.
در این دوره تعداد متقاضیان در بخش بین الملل رو به افزایش است .مصطفی رحماندوست نیز  از تلاش  برای مشخص شدن تقویم برگزاری سالانه جشنواره به منظور ثبت آن در بین جشنواره های بین الملل تئاتر کودک و نوجوان خبر داد.
هیات انتخاب آثار جشنواره داود کیانیان ،علیرضا خمسه و سید حسین فدایی حسین بودند که از 210 نمایشنامه ارائه شده ،شایستگان حضور در جشنواره را انتخاب کردند . تهران و اصفهان به ترتیب با 50 و 30 اثر بیشترین تقاضاهای شرکت در جشنواره را داشتد .در نهایت 5نمایش از شهرستانها و 7 نمایش از تهران انتخاب شدند و هیات داوران گلاب آدینه ،رضا بابک و علیرضا خمسه به قضاوت آنها نشستند.
نمایشهای بخش  مسابقه این جشنواره چنین بودند :
1-آرزوی مترسک /نویسنده  وکارگردان :رامین کهن /تهران
مترسکی که فکر می کند بی مصرف شده از فرشته می خواهد اورا یک انسان کند .
2-آقای کفاش و خانم همسایه / نویسنده  وکارگردان:امیر مشهدی عباس/تهران
خانم همسایه هر شب تا صبح پولهایش را میشمارد و روزها وقتی میخواهد بخوابد آقای کفاش سرکار می اید .آندو سر زمان خواب و بیداری یکدیگر دچار مشکل می شوند .
3-پری مهربان /نویسنده :حسن دولت آبادی ،کارگردان :کیوان باقلاچی/اردبیل
دختری نامادری اش را سخت گیر می داند .از پری مهربانی کمک می خواهد . با کمک پری به مهربانی نامادری پی می برد و او را به عنوان مادر می پذیرد.
4- سارا و لوبیای سحر آمیز / نویسنده :مجتبی مهدی  ،کارگردان :روشنک کریمی/تهران
سارا به قصه های قدیمی علاقه دارد .مادر قصه حسن  و لوبیای سحر آمیز را تعریف می کند  و سارا پرسش های زیادی دارد.
5-ستاره و جادوگر سیبیلو/نویسنده :سمیرا طهماسبی ،کارگردان :رضا میرزایی/اراک
ستاره گرفتار جادوگر می شود و در مسیر تلاش بازگشت به خانه با مترسک ،آدم آهنی و یک شیر آشنا می شود که  گرفتار جادوگرند.
6- سوسک پری/نویسنده :اردشیر صالح پور ،کارگردان :سیامک بانیانی/تهران
پیرزن و پیرمردی در آرزوی فرزند پیشنهاد یک سوسک را برای دختر خواندگی می پذیرند و پسر پادشاه عاشق او می شود .
7- شاپرک خانوم /نویسنده :بیژن مفید ،کارگردان :فرهاد قانعی فر /اصفهان
شاپزک به زیرزمینی ترسناک راه پیدا می کند .عنکبوت پیشنهاد می کند برای نجات جانش ،افراد دیگر را به آنجا بکشاند .اما مهربانی شاپرک اجازه این کار را نمی دهد.
8- شاپرک و رقص برگها/نویسنده :اسماعیل منصف ،کارگردان : رضا عبدالهی زاده /تهران
یک پروانه و آخرین برگ پاییزی  در کنار هم هستند.برگ می افتد و زمستان و سپس بهار می آید و برگ سبزی جایگزین آن برگ می شود.
9- قصه پادشاه قصه ها /نویسنده :محمد رضا کوهستانی ،کارگردان :احمد سلیمانی/قم
به نظر سهراب قصه های پدربزرگش تکراری است بنابراین قصه های قدیمی را تغییر می دهد.
10- گاو/نویسنده و کارگردان :حامد زحمتکش ،مهدی فرشیدی سپهر و مریم خاکسار/ تهران
دو مرد به ناکجا آبادی سفر می کنند . دو گاو وارد زندگی آنها می شود و زندگی شان را تغییر می دهد.
11-نارنج و ترنج /نویسنده و کارگردان :امید نیاز/اصفهان
مینا می کوشد قالی نیمه تما خود را به پایان برساند تا خرج عمل ماربزرگ را تامین کند .عروسکهای مینا بافتن قالی را به پایان می رسانند.
12-مش مش قلی خان/نویسنده: ناصر آویژه و گیتا داوودی ، کارگردان : ناصر آویژه/تهران
گروه بازیگران ،قصه پسر بچه ای مردم آزار را برای مردم تعریف می کنند.
و نیز دو نمایش از کشورهای آلمان و یونان در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان روی صحنه رفتند. توضیح آن که سال گذشته تنها یک اثر در بخش بین‌الملل جشنواره اجرا شد، اما امسال دو نمایش در این بخش حضور داشتند:
1-آلبین و لیلا /نویسنده :رفیق شامی  و باربل  مایر ، کارگردان : باربل  مایر/آلمان
ماجرای خوکی سفید که مورد تمسخر دیگران است و فکر میکند کسی او را قبول ندارد.
2- چتر من/نویسنده :هلن الکساکی ، کارگردان کاترینا الکساکی/یونان
دوست خیالی یک دختر بچه چتر اوست که در خواب زنده می شود و آن دو با هم سفر  می کنند.
همچنین از میان نمایش های رپرتوار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،  4 نمایش در بخش مهمان و خارج از مسابقه جشنواره اجرا شدند.
1-بازی پسر و گرگ /نویسنده :جواد ذوالفقاری و شادی پورمهدی  ، کارگردان : جواد ذوالفقاری /تهران
گرگی به سراغ یک پسر بچه و گوسفندانش می رود در حالی که نمی داند باید پسر را بخورد یا گوسفندان را.
2-خوب و عزیزی ایران زیبا/نویسنده :حسن دولت آبادی ،کارگردان :حسن دادشکر/تهران
کودکی به کمک عروسکهای کارگاه پدربزرگش درس می خواند.
3-دیبوک ها/نویسنده و کارگردان :سیمین امیریان /تهران
در قرن ها بعد طبیعت گیاهی زمین از بین رفته و یک دانه گندم باقی مانده است که توسط فضایی ها دزدیده می شود . یک پسر بچه برای پس گرفتن ان ماجراهایی را پشت سر میگذارد.
4- وای به حال عنکبوتا /نویسنده :سید علی مرتضوی ،کارگردان :رضا فیاضی/تهران
کرم ابریشمی در تارهای یک عنکبوت گرفتار شده  و دوستانش به کمک او میروند.
همچنین در جشنواره امسال چند برنامه جنبی نیز به اجرا در آمد. یکی از این برنامه  راه اندازی کارناوال شادی و گروههای نمایشی   در مناطق آموزشی چهار، پنج و برخی مدارس منطقه سه آموزش و پرورش بود وسعی شده بود بیشتر نمایش‌ها در مناطق محروم آموزشی و به صورت چرخشی در مدارس با ساعات متفاوت اجرا شود.
این برنامه ها روز قبل از افتتاحیه چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان اصفهان آغاز شد و تا روز قبل از اختتامیه ادامه داشت. گروههای نمایشی با اجرای نمایش ها و جنگ های شاد   از اصفهان و تهران با همکاری اداره ارشاد، آموزش و پرورش و فرمانداری هر شهرستان در محورهای شمال، جنوب، شرق و غرب استان اصفهان به اجرای نمایش پرداختند.
همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به منظور مشارکت کودکان و نوجوانان در چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، اقدام به نظرسنجی علمی و فراگیر از کلیه کودکان و نوجوانان بازدیدکننده از نمایش های بخش مسابقه کرد.
تالارها ی برگزار کننده نمایش های جشنواره نیز؛تالار مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان، تالار هنر و تالار صلح و دوستی (هلال احمر) اصفهان، تالار شیخ بهایی شاهین‌شهر و تالار شهید مطهری خمینی‌شهر بودند.
دو تالار استاد فرشچیان اصفهان و شیخ بهایی شاهین شهر از جمله پیشرفته‌ترین تالارهای نمایشی کشور هستند که سال 85 افتتاح شدند و برای نخستین بار میزبان جشنواره تئاتر کودک بوده اند.
گروه های حاضر در جشنواره طی پنج روز برگزاری جشنواره پذیرای انبوه مشتاقان بودند وسرانجام با برگزاری مراسم پایانی و اعلام نتایج ، جشنواره چهاردهم به کار خود پایان داد.
  در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره که در تالار  فرشچیان اصفهان برگزار شد دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،حسین پارسایی رییس مرکز هنرهای نمایشی،مصطفی رحماندوست دبیر جشنواره،سید صادق موسوی قائم مقام دبیر،سید علیرضا حسینی مدیر کل ارشاد اصفهان و جمعی از مسوولان و هنرمندان و خبرنگاران تئاتر حضور داشتند.
در این مراسم مصطفی رحماندوست با اشاره به موفقیت جشنواره چهاردهم گفت:همه اهالی تئاتر معتقدند جشنواره چهاردهم موفق تر به کار خود پایان داد. وی در پایان سخنانش شعری درباره آرم "جوجه جشنواره" خواند.
 آن چه در ادامه می خوانید مروری است بر برخی فعالیت هایی که در این جشنواره رخ داده است.
 تجلیل از داود کیانیان  از جمله بخش های ویژه جشنواره امسال بود.در این مراسم  رضا کیانیان به ایراد سخنرانی پرداخت  واظهارکرد: "برای داوود کیانیان بزرگداشت گرفتیم و بعد از این او به خانه می‌رود و دوباره در خلوت خود می‌نویسد، در حالیکه او و امثال او باید به پژوهشکده بروند و به فعالیت بپردازند. به امید اینکه هرچه زودتر این پژوهشکده افتتاح شود و من هم هر کمکی که در توانم باشد برای این کار انجام می‌دهم."
وی، داود کیانیان را یک نظریه پرداز معرفی کرد و افزود: "برادرم به من یاد داد تماشاگر باید خودش گریه کند، بخندد و به دنبال بازی و جریان نمایش بیاید و من هم همواره قصد دارم کاری کنم تماشاگر وارد بازی من شود. او سیستم تئاتر خلاق را در ایران راه‌اندازی و سال‌ها در این حوزه کار کرد. او متن‌های زیادی درباره تئاتر کودک و نوجوان نوشته و یک نظریه پرداز، پژوهشگر و صاحب نظر در این رشته است و آثارش این را ثابت می‌کند."
رضا کیانیان یادآور شد: "داود کیانیان این همه برای تئاتر کار کرد ولی به درستی با او برخورد نشد. در برخی از جشنواره‌ها برای خواندن متون از او دعوت می شد و گاهی هم داوری جشنواره ها را به وی می‌سپردند. این اولین بزرگداشت اوست. باید به افراد با تجربه و متخصص کشورمان احترام بگذاریم."
بعد از این سخنان، داود کیانیان تندیس جشنواره را دریافت کرد و مورد تشویق حاضرین در سالن قرار گرفت.
همچنین در مراسمی دیگر از گروه شرکت کننده کشور آلمان در جشنواره تقدیر شد . کارگردان این نمایش ضمن اظهار خوشحالی از حضور در ایران،   نمایش خود را به مردم اصفهان هدیه کرد و نمایش کوتاهی را روی صحنه به اجرا درآورد و بعد از آن از جواد ذوالفقاری، رضا فیاضی، حسن دادشکر و سیمین امیریان به عنوان کارگردانان باسابقه تئاتر کودک و نوجوان که در بخش میهمان جشنواره شرکت کرده بودند تقدیر شد.
استقبال از مراسم به گونه ای بود که مردم در محوطه مجموعه فرشچیان از طریق ویدئو پروجکشن شاهد برنامه‌ها بودند و عده بسیاری نیز در دو طبقه سالن در مراسم شرکت کرده بودند. فضای سالن مملو از تزئینات خاص کودکان با رنگ‌های مختلف بود که باعث شده بود سالن جلوه‌ای خاص پیدا کند.
نشست های پژوهشی این سال با مدیریت منوچهر اکبرلو هر شب با حضور تعدادزیادی از علاقه مندان تئاتر کودک ونوجوان برگزار شد و ادامه مباحث حتی گاه تا پاسی از شب ادامه می یافت. در این قسمت گزارش مروری دالریم به محورهای عمده این نشست ها.
اردشیر صالح پور سخنرانی خود را با عنوان "نشانه شناسی در داستان های کودکان " مطرح کرد.
سودابه سالم  نیز در نشستی باعنوان "موسیقی در نمایش کودک" بیان داشت:موسیقی‌های تئاترهای موزیکال کنونی  نمایش‌های کودک، کودکان را به یک هیجان کاذب می‌رساند.
نمایش های کودک از نظر طراحی، موسیقی و شعر خوب هستند، ولی به جهت قصه با کودک ارتباط برقرار نمی کند. باید بعد از جشنواره تئاتر کودک نشست‌های آسیب‌شناسی و نقد و بررسی برگزار کرد تا نقص‌ها بر طرف شوند.
  حضور موسیقی موزیکالی، ذهن مخاطب را درگیر خود ساخته  وقدرت تامل کودک را برای توجه به مفاهیم نمایش از وی می‌گیرد.
وی استفاده‌از سازهای محلی و منطقه‌ ای را نکته قابل‌توجهی برای  وی افزود: این کارتئاتر کودک دانست  چرا که جذابیت نمایش را دو چندان می‌کند. 
وی، موسیقی نمایش کودک را استفاده صرف از آلات موسیقی ندانست و بیان کرد: و صداهای وسایل و موضوعات مطروحه درنمایش می‌تواند ذهن مخاطب را درتصویرسازی و   تفکر نسبت به‌نمایش فعال سازد که ازجمله آن می‌توان به صدای برگهای پاییز باران و... اشاره کرد..
این مدرس موسیقی کودکان افزود: زبان بدن درنمایش کودک جایگاه مهمی دارد زیرا کودکان زبان بدن را بهتر از کلام بازیگر درک می‌کنند.زبان بدن ،حرکات، واکنش‌های ظاهری و آهنگ تلفظ کلمات بازیگر با استفاده از زبان بدن می‌تواند بامخاطب خود ارتباطی عمیق‌تر برقرار کند . وی، سکوت در موسیقی را از عوامل معنابخشی به نمایش کودک دانست و افزود:وجود سکوت درنمایش، کودکان را به تفکر و اندیشیدن وامی دارد  این موضوع در تئاتر کودک باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 
سودابه سالم، نبود سیستم مناسب صدابرداری در نمایش‌های کودک را از جمله موانع برقراری ارتباط نمایش بامخاطب برشمرد و افزود: مخاطب با شنیدن صداهای مختلف از نمایش می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. 
وی،موسیقی زنده نمایش که توسط کودکان نواخته می‌شود را بسیار اثرگذارتر از موسیقی ضبط شده دانست.
مرتضی حیدری مدیر مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان نیز   با موضوع «نقش دولت در تئاتر کودک ونوجوان»  اظهار کرد : تئاتر ایران به دلیل نداشتن یک سازمان مستقل، همواره با مشکلات متعدد در بخش‌های مختلف مواجه بوده است. نبود یک سازمان مستقل برای تئاتر باعث شده که تئاتر دولتی و غیردولتی صاحبان متعدد پیدا کند.  
وی، وجود سازمان واحد برای‌تئاتر را عامل مهم در افزایش کمی‌و کیفی تولید و اجرای نمایشها دانست و افزود: هیچ بخش هنری همانند تئاتر دارایی منابع انسانی غنی‌و فعال نیست و باید سازمانی این استعداد و توانمند  رابه درستی هدایت کند.مشکلات تئاتر کودک منفک ازتئاتر بزرگسال نیست واگر مشکلات تئاتر به صورت کلی حل شود مشکل تئاتر کودک نیز حل خواهد شد.در حوزه تئاتر کودک، اغلب یک هنرمند مسئولیت نویسندگی، بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه و غیره را برعهده دارد که این عامل باعث افت کیفیت آثار در این زمینه می‌شود..
وی، تخصصی برخورد کردن با تئاتر کودک را یک نیاز برای این حوزه ذکر کرد و گفت: نیروی خود را در یک یا دو بخش متمرکز نماید تا یک هنرمند تئاتر باید به صورت تخصصی فعالیت کند تا اثر جذاب و تاثیرگذار خلق شود.تئاتر کودک تئاتری است و حضور هنرمندان متعدد در این بخش نشان از حرکت در جاده اتوبان است. 
وی، جدا بودن دو بال آموزش و پژوهش در تئاتر را از دیگر مشکلات دامنگیر این دانست و گفت: اگر پژوهش پشت سر آموزش  نباشد تئاتر بی هدف می‌شود.نبود انسجام در قصه روایت شده در تئاتر کودک باعث سردرگمی شده واز برقراری ارتباط نمایش با مخاطب جلوگیری می‌کند.
عباس جهانگیریان، در بحث "پیوند های ادبیات و تئاتر"نبود نمایشنامه‌نویس حرفه‌یی در حوزه کودک و نوجوان را از عوامل این ضعف دانست و افزود: برپایی رویدادهایی از قبیل این جشنواره و آسیب شناسی تئاتر کودک، می‌تواند در رفع این مشکل موثر باشد.کودک امروزی عمدتا تصویرگر است و از حس دیداری بیشتر از سایر حس‌های خود استفاده می‌کند و نویسندگان کودک باید نسبت به این موضوع توجه بسیاری داشته باشند تا نمایش تولیدی بتواند کودک را به سمت خود جذب کند.
جهانگیریان، استفاده از نمایه‌ها و نشانه‌های تصویری در متن‌های نمایشی کودک امروز، رویکردی به کلام بازیگر در تئاتر ندارد، بلکه تصویر برای او جذاب تر است. 
وی همچنین حق تالیف برای تئاتر کودک را یکی از عوامل کم‌توجهی نمایشنامه نویس نسبت به این حوزه دانست و افزود: زمانی که به یک ‬مبلغ کمی پرداخت می‌شود نمی‌توان انتظارداشت که نمایشنامه‌نویس حرفه‌ ای در زمینه کودک فعالیت کند.  
وی، خواستار توجه به‌بخش اقتصاد تئاتر ازسوی دست اندرکاران این حوزه شد و افزود: جایگاه تئاتر کودک باید به‌نحوی باشد که نمایشنامه‌نویسان حرفه‌یی به سمت این بخش بیاید.
رضا فیاضی هنرمند دیگر تئاتر کشور نیز گفت: متلها و ضرب‌المثلها پتانسیل مهمی برای ایجاد لحظات ناب در تئاتر کودک است.
وی در صحبتی باعنوان "اهمیت قصه در تئاتر کودک" افزود: ادبیات کهن فارسی به جهت داشتن ظرفیت بالا برای جذب مخاطب، نیازمند بیان جدیدی برای کودکان است.
  در درون قصه‌های قدیمی، متل یا ضرب‌المثلی نهفته است که با به روز کردن و استفاده از قالبهای جدید نمایشی می‌تواند جذابیت و هیجان برای کودک ایجاد کند. اگر در تئاتر کودک بیان هیجان‌انگیز را در کنار مفاهیم جدید قرار دهیم می‌توانیم در عرصه تئاتر کودک موفق باشیم. 
فیاضی، نمایشنامه نویسی برای نمایش کودک را پدیده‌ای تازه در ایران  دانست وگفت: تعداد نمایشنامه‌نویسهای متخصص که دنیای کودکان راخوب بشناسند بسیار اندک است و باید این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد. 
وی، ضعف درام نویسی از مشکلات ادبیات نمایشی کودکان رادانست و . خواستار تخصصی شدن این حوزه شد.
عادل بزدوده در صحبتی باعنوان "بررسی ادبیات در نمایش‌های کودک " گفت: تئاتر کودک نباید تنها به نقل داستان برای مخاطب بپردازد بلکه از سایر شیوه‌های روایی نیز می‌توان در این زمینه بهره برد.
وی افزود: در حوزه تئاتر کودک جهان، اشکال و شمایل مختلفی وجود دارد که کشورهای با سابقه در زمینه تئاتر انواع آنرا تجربه می‌کنند. زیرا هم عنصر خلاقیت را در عرصه نمایش تقویت می‌کند هم برای مخاطب جذاب است .
این کارگردان با سابقه تئاتر کودک و نوجوان اضافه کرد: افق دید و نگاه به خلاقیت در نمایش کودک را باید جدی تر دید.
وی تئاتر کودک را ازنظر سنی" کودک " برشمرد و گفت: چند سالی است توانسته در عرصه هنری حضور پیدا کند و نیازمند زمان بیشتری برای رشد و پیشرفت است. .
  حوزه ادبیات نمایشی تئاتر کودک از نویسنده‌ای با قلم فاخر بی‌بهره است و مسوولین ذیربط باید با برپایی دوره‌های مختلف آموزشی نسبت به این موضوع توجه جدی کنند. هرنمایشنامه‌نویسی نباید به خود اجازه دهد برای کودکان نمایشی بنویسد زیرا فعالیت در این حوزه نیازمند شناخت کودک و می‌باشد و یک شبه نمی‌توان به این توانمندی دست یافت.
وی اجراهای متعدد گروه‌های نمایش کودک در سراسر کشور راعامل مهم در ترویج فرهنگ  تماشای تئاتر از سوی کودکان نام برد و گفت: تماشای تئاتر  باید بخشی از زندگی کودکان باشد.
 داود کیانیان در نشستی با عنوان "انواع تئاتر کودک و نوجوان"بیان کرد: فرصتی که به وجود آمده فرصت مغتنمی است که باید از آن نهایت استفاده را کرد.
وی با اشاره به بازی های کودکان،این مقوله را پایه زندگی آنان برشمرد و گفت: این مقوله به عنوان یک غریزه قوی در کودکان وجود دارد و از انواع آن می توان به "آسیاب بچرخ" و "مهمان بازی" و ... نام برد که همه این ها زیر مجموعه تئاتر هستند.
کیانیان ضمن معرفی تئاتر خلاق تصریح کرد: این نوع تئاتر مختص بیشتر دانش آموزان است. آنان در این نوع تئاتر نیازمند یک مربی آگاه هستند که در زمینه تئاتر تخصص داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت مربی در آموزش تئاتر خاطر نشان کرد: در بازی های کامپیوتری مربی مخفی است اما چنان کاربردی عمل می کند که تمام آنچه مد نظرش است را منتقل می کند و به سادگی به اهدافش می رسد. مشکل اصلی ما دربخش مربی این است که خیلی رو عمل می کنیم و سعی داریم همه چیز را با حرف بیان کنیم . ما از همان ابتدا تلاش می کنیم با بچه ها به طور مستقیم برخورد کنیم.مستقیم حرف زدن با بچه ها معضل تئاتر کودک است. هنوز هم ما می بینیم که مثلا بازیگر از همان ابتدا به بچه ها می گوید سلام و حتما انتظار دارد که آنها هم جوابش را بدهند در صورتی که اینچنین ارتباط مستقیم با بچه ها برقرار کردن اصلا لزومی ندارد. ما در سالن های نمایش کودکان به آنها تذکر می دهیم که خوراکی نخورید و حرف نزنید در صورتی که باید کودک را آزاد گذاشت و کاری کرد که او آنقدر شیفته نمایش شود که خوردن و حرف زدن را از یاد ببرد.
کیانیان با اشاره به ضعف مربی در تئاتر کودک گفت:در تئاتر دنیا افراد حرفه ای که سال ها کار تئاتربزرگسال انجام داده اند به سراغ تئاتر کودک می روند اما این اتفاق در تئاتر ما برعکس است. یعنی افراد کم تجربه که هنوز شاید الفبای تئاتر را نمی دانند به سراغ تئاتر کودک می روند تا خود را برای عرصه های حرفه ای آماده کنند.آنها تصور می کنند این راحت ترین کار ممکن است.
این پژوهشگر تئاتر کودک در پایان از عوامل تئاتر خواست با معیار خود کودکان و با زبان آنان که زبان بازی و ارتباط فیزیکی و سهیم شدن در بازی است با کودکان تئاتر کار کنند.
نمایشنامه خوانی "هملت، شاهزاده کوچولوی دانمارکی" نوشته تورستن لتزر سوئدی، به کارگردانی رضا بابک و همراهی علیرضا خمسه، گلاب آدینه و نورا هاشمی در بخشی از نشست های پژوهشی  در چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک اصفهان در سالن فرشچیان اجرا شد.
نمایشنامه "هملت، شاهزاده کوچک دانمارکی" اقتباسی از نسخه اصلی "هملت" است و به نوعی در ژانر تئاتر کودک نگاشته شده است. 
 در این نمایشنامه خوانی از سه عدد عروسک خرس و چند صورتک استفاده شد که به صورت بازی در بازی توسط نقش خوانان، نقش های مختلف نمایشنامه اجرا می شد .
در بخشی از این نشست های شبانه،کتاب "تئاتر  برای بچه‌ها"،اثر دیوید وود ،نویسنده انگلیسی، رونمایی شد..
سید "حسین فدایی حسین"، یکی از مترجمان این اثر، در توضیح این ترجمه گفت: اقتباس نمایشی، مخاطب شناسی و جنبه‌های تجاری تئاتر، از جمله بخشهای این کتاب است که زبانی ساده و بی‌پیرایه دارد. 
وی افزود: نویسنده در این کتاب سعی کرده که تئاتر کودک را یک موضوع جدی عنوان کند و   تقویت قدرت تخیل کودکان و مشارکت آنان را مورد توجه خواننده قرار دهد.
کتاب "تئاتر برای بچه‌ها"، نوشته "دیود وود" هنرمند تئاتر اهل انگلستان است که با همکاری "ژانت گرانت " نوشته شده و "سید حسین فدایی حسین" و "رکسانا شاه‌جانی" آن را ترجمه کرده‌اند.  این کتاب با شمارگان توسط انتشارات نمایش و با همکاری دفتر تئاتر کودک و نوجوان منتشر شده است.
و اما  نتایج جشنواره:در بخش انتخاب نمایش برگزیده به رأی کودکان و نوجوانان اصفهانی، نمایش "مش مش قلی خان" به کارگردانی ناصر آویژه به عنوان کار منتخب کودکان و نوجوانان اصفهانی جشنواره شناخته شد و قرار شد به مدت پنج شب در سالن فرشچیان اصفهان اجرا شود.
در بخش اهدا جوایز چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، هیئت داوران جشنواره، آرا خود را به این شرح اعلام کردند:
  بخش بهترین پوستر و بروشور:  به طور مشترک به نازنین جواهری برای نمایش "مش مش قلی خان" و امیر خورد آزاد و نسرین شمایی زاده برای نمایش "نارنج و ترنج". 
  بخش بهترین موسیقی : محمد رضا کوهستانی برای نمایش "قصه پادشاه سرزمین قصه‌ها".
  بخش بهترین طراحی لباس: به طور مشترک به آذر خورابه از نمایش "مش مش قلی خان" و مهدی نیک روش از نمایش "قصه پادشاه شهر قصه ها". 
  بخش طراحی صحنه : جایزه سوم   به داریوش منصوری و مجتبی مهدی برای نمایش "سارا و لوبیای سحر آمیز" ؛ جایزه دوم   به امید نیاز برای نمایش "نارنج و ترنج"  و جایزه اول   به حامد زحمتکش برای نمایش "گاو". 
  بخش بازیگری کودک: پارمیس عزیزی نژاد برای بازی در نمایش "سارا و لوبیای سحر آمیز". 
  بخش بازیگری مرد : جایزه سوم   به طور مشترک به رضا یونس‌فر بازیگر نمایش "ستاره و جادوگر سبیلو"  و نیما سیاری بازیگر نمایش "قصه پادشاه سرزمین قصه ها" ؛ ناصر آویژه برای بازی در نمایش "مش مش قلی خان" برنده جایزه دوم  و جایزه اول بازیگری مرد، به مجید امیری برای بازی در نمایش "قصه پادشاه سرزمین قصه‌ها" .
  بخش بازیگری زن : جایزه سوم  به آفرین سمنانی برای بازی در نمایش "سوسک پری"   و   جایزه دوم   به شهلا ندری برای نمایش "نارنج و ترنج" . هیئت داوران در خصوص بازیگری اول زن، انتخابی نداشت.
  بخش کارگردانی : جایزه سوم به امید نیاز کارگردان نمایش "نارنج و ترنج"  ، جایزه دوم  به حامد زحمتکش کارگردان نمایش "گاو" و جایزه اول به  احمد سلیمانی کارگردان نمایش "قصه پادشاه سرزمین قصه‌ها" .
  بخش نمایشنامه‌: جایزه سوم  به امید نیاز نویسنده نمایش "نارنج و ترنج" ،جایزه دوم به مهدی فرشیدی سپهر نویسنده نمایش "گاو" و جایزه اول به محمد رضا کوهستانی نویسنده نمایش "قصه پادشاه سرزمین قصه‌ها". 
هیئت داوران، نمایش "قصه پادشاه سرزمین قصه‌ها" به کارگردانی احمد سلیمانی را به عنوان نمایش برگزیده چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان اصفهان معرفی کردند که جواز شرکت در بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را به اتفاق آرا کسب کرد.
پانزدهمین جشنواره  بین المللی تئاتر کودک و نوجوان- 1387 اصفهان
پانزدهمین جشنواره  بین المللی تئاتر کودک و نوجوان 16 تا 20 مهر 87 در اصفهان برگزار شد. در این سال بخش مسابقع نمایشنامه نویسی  نیز به جشنواره افزوده شد. داود کیانیان ،یدالله وفاداری و اردشیر صالح پور داوران این مسابقه بودند و امیر مشهدی عباس و محمد جلادیان برومند برگزیدگان این بخش بودند .
رضا بابک ،علی اکبر قاضی نظام و احمد شاهین فر  نیز هیات انتخاب آثار بودند.
در این سال بخش بین الملل به صورت رقابتی انجام پذیرفت مسابقه ای که داورانش اینان بودند:
گردتاابه(آلمان)،دنیس میر(هلند)توو آیلساس(نروژ) فریندخت زاهدی و علیرضا خمسه (ایران)
داوران بخش مسابقه ایران نیز عبارت بودند از:گلاب آدینه ،رضا فیاضی و منوچهر اکبرلو.
این نمایشها در بخش مسابقه ایران حضور داشتد :
1-آی آدمیزاد/ نویسنده :احمد مهدی ،کارگردان :مجتبی مهدی/تهران
پلنگ جوانی برای اثبات برتری خود در جستجوی آدمیزاد است .اما حیوانات  در مسیر او ،وی را از این سفر منصرف می کنند.
2-پرواز کاغذی/ نویسنده :عباس دوست قرین ،کارگردان :راضیه نظامی/پناران
بادبادک حسن را باد می برد و او در جستجوی آن است.
3-چوپان دروغگو/نویسنده :حسین باغبان و نورالسادات هاشمی ،کارگردان : حسین باغبان /ساری
در داستان مشهور چوپان دروغگو ،او حاضر میشود به تنهایی به جنگ گرگ برود.
4-دوست عجیب من/ نویسنده :محسن ایمان خانی و اکرم اصغری ،کارگردان :حمید رضا ملا حسینی/تهران
دختری برای یافتن کفش خود به زیرزمین می رود. در آنجا با شخصیت های ذهنی آشنا می شود و ترس او از بین می رود.
5-روباه دم زنگوله/ نویسنده :مرتضی علی اکبری،کارگردان :بهنام قدیری/تبریز
درگیری یک روباه حقه باز و سگ نادان ماجرای نمایش را شکل می دهد.
6-عروسکها بخیل نیستند/ نویسنده و کارگردان :اکرم السادات ابوالمعالی/اصفهان
آشنایی دو عروسک کهنه و نو در یک فضای خیالی برای رسیدن به پاسخ این سوال که خوشبختی یعنی چه؟
7-کوچولو می خواست بفهمه /نویسنده وکارگردان :احمد رضایی دارافشانی/اصفهان
پسر کوچکی با فوت پدربزرگش میخواهد درباره مرگ بپرسد.
8-من ،گربه و یک موش/نویسنده :احسان رحیمی ،کارگردان :نسترن پرچی زاده/شاهین شهر
موشی وارد زیرزمین می شود و صاحبخانه برای بیرون کردن موش از یک گربه استفاده می کند.
9- یه بازی تازه /نویسنده :رضا کوچک زاده ،کارگردان :جابر رمضانی/تهران
موجودی به دنیا می آید و حرکت می کند تا اطرافش را بشناسد .او جهان اطراف را کشف می کند و خود را می یابد.
در بخش بین الملل جشنواره در این سال ،این آثار حضور دارند:
1-تولد یک پروانه / نویسنده وکارگردان :بصیرت  اکبری /مرودشت
تولد یک پروانه در زیرزمین و آشنایی او بادیگر حیوانات و تلاش برای خروج از ان جا و نابودی عنکبوت.
2-بچه های خاکستری/ نویسنده و کارگردان :امید نیاز /اصفهان
تعدادی بچه های خیابانی نزد شخصی به نام  اردشیر خان مشغول کارند...
3-هانس شنگول/ نویسنده :میخاییل بارتنف،کارگردان :الکساندر کوزین/روسیه
استاد و هانس یکدیگر را ملاقات می کنند . در حالی که یکی همه چیز دارد ولی دیگری هیچ ندارد.
4-میلیون ها لبخند/ نویسنده وکارگردان :حامد زحمتکش و مهدی فرشیدی سپهر/تهران
 دو مرد در یک چهاردیواری زندگی می کنند . یک روز به فکر پاسخ به این سوال می افتند که آیا به پشت این دیوارها فکر کردی؟
5-سفر مورگان / نویسنده :رابرت مورگان ،کارگردان :دیوید اس کویگ/انگلستان
مورگان متولد می شود و سفری را برای شناخت خود آغاز می کند.
6-اسکار و مامان صورتی/ براساس اثر اریک امائل اشمیت،کارگردان :عاقبتی/تهران
اسکار در آخرین لحظه های عمرش با مامان صورتی برخورد می کند .مامان باور او را نسبت به مرگ و زندگی تغییر می دهد.
7-تقلید ادبی/ نویسنده :شانتینی ونوگویال ،کارگردان :جامپینگ بینز /مالزی
داستان نمایش ،نسخه ای از داستان شنل قرمزی است.
8-ماموران ویژه/ نویسنده وکارگردان :امیر گل گل و سروش مداح/دزفول
دو فضایی به زمین می آیند و تصمیم دارند آب را از زمین به سیاره سان ببرند.
9-ماجرای عجیب کواک/ نویسنده و کارگردان :پیرد مینگر/آلمان
یک اردک سعی می کند کانال آبی برای رساندن آب به سرزمینی بی آب ایجاد کند.
10-سریاز حلبی/ بر اساس داستان آندرسن ،کارگردان :لیلی سایکس/انگلستان و آلمان
داستان مشهور سرباز حلبی  هانس کریستین آندرسن .
11-حسنک کجایی/ نویسنده :حسن وارسته ،کارگردان :احمد سلیمانی/قم
حسنک در خانه و مزرعه تنهاست .سرو کله گرگ گرسنه هم پیدا میشود .حسنک با او مبارزه میکند.
جوایز ‌بخش مسابقه ایران توسط مدیرکل ارشاد اسلامی استان اصفهان، مصطفی رحماندوست و معاون فرهنگی شهرداری اصفهان اهدا شد.
منوچهر اکبرلو ،نماینده هیات داوران، بیانیه این هیئت را قرائت کرد. در قسمتی از این بیانیه آمده است: «داوری سخت است و شرایط تولید را می‌دانیم. از امکانات موجود باخبریم، بنابراین نتایج را با دیگر جشنواره‌ها مقایسه نکنید. این بیانیه جای راه‌کار دادن نیست اما یادآور می‌شویم کپی نکنید. از ریتم شش و هشت بپرهیزید. جمله‌های پیچیده نگویید. از مستقیم‌گویی دوری کنید.»
در بخش پوستر و بروشور، طراحی روشنک کریمی برای نمایش"آی آدمیزاد" جایزه را به خود اختصاص داد.
 در بخش موسیقی، موسیقی نمایش"کوچولو می‌خواد بفهمد" کار احمد و جواد رضایی ‌دار افشانی برگزیده شد.
جایزه طراحی لباس به احمد پناه‌نژاد، طراح نمایش"عروسک‌ها بخیل نیستند" اهدا شد.
در بخش طراحی صحنه نمایش"پرواز کاغذی" با طراحی جواد مهماندوست معرفی شد.
جایزه نقش اول بازیگری زن به آرام زنجانی بازیگر نمایش"کوچولو می‌خواد بفهمه" تقدیم شد و جایزه بازیگری دوم زن به مریم اکبری بازیگر نمایش"دوست عجیب من" اهدا شد.
در بخش بازیگری مرد، جویا پورمشهور رتبه اول بازیگری مرد‌‌‌ را کسب کرد و پژمان روشن به جایزه بازیگری دوم مرد رسید. هر دوی این بازیگران با نمایش"من، گربه و یک موش" در جشنواره حضور داشتند.
در بخش کارگردانی احمد رضایی ‌دار افشانی کارگردان نمایش"کوچولو می‌خواد بفهمه" واجد رتبه برتر شد.
هیئت داوران این بخش هیچ اثری را برای کسب برگزیده نمایشنامه‌نویسی و نیز اشعار نمایشی واجد شرایط ندانست، اما نمایش‌های"کوچولو می‌خواد بفهمه" و"دوست عجیب من" را مشروط به برخی از اصلاحات ساختاری برای اجرا معرفی کرد.
نمایش برتر جشنواره پانزدهم براساس آرای تماشاگران کودک و نوجوان"حسنک کجایی" نوشته حسن وارسته و کارگردانی احمد سلیمانی بود. جایزه این اثر، 5 شب اجرای عمومی با حمایت مرکز هنرهای نمایشی در شهر اصفهان اعلام شد.
جوایز بخش مسابقه بین‌الملل با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر، استاندار اصفهان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی ‌اهدا شد.
بیانیه هیئت داوران توسط داور آلمانی بخش بین‌الملل و نوجوان انگلیسی قرائت شد و پس از آن مجری برنامه ترجمه بیانیه را برای حاضران در سالن خواند.
در این بیانیه آمده است:‌"این جشنواره به عنوان نخستین گام می‌تواند‌، زمینه پیشرفت تئاتر ایران و صلح و ‌دوستی در جهان گردد و موجب رشد تئاتر در منطقه و تاسیس رشته تئاتر کودک در دانشگاه‌های ایران شود. "
جایزه بخش موسیقی به نمایش"هانس خوشحال" از روسیه(واسیلی تونکوفیدف) و جایزه طراحی صحنه به نمایش"حسنک کجایی"(مهدی نیک‌روش و حسن وارسته) اهدا شد.
در بخش بازیگری زن، روزا خایخولینا بازیگر نمایش"هانس خوشحال" از روسیه موفق به کسب جایزه برتر شد.
در بخش بازیگری مرد، پسرهای نمایش"بچه‌های خاکستری" بهترین بازیگران مرد جشنواره اعلام شدند و در بخش نمایشنامه‌نویسی میخائیل بارتنوف نویسنده نمایش"هانس خوشحال" از روسیه جایزه این بخش را کسب کرد.
جایزه کارگردانی بخش مسابقه بین‌الملل به محمد عاقبتی کارگردان نمایش"اسکار و مامان صورتی" اهدا شد. جایزه ویژه این بخش به نمایش"میلیون‌ها لبخند" کار مشترک حامد زحمتکش و مهدی فرشیدی‌سپهر تقدیم شد و جایزه بزرگ جشنواره به گروه نمایش"بچه‌های خاکستری" به کارگردانی‌ امید نیاز اهدا شد.
مراسم بزرگداشت این سال نیز به استاد منصور خلج اختصاص داشت .
اجرای تئاتر خیابانی از بخشهایی بود که در این سال با کیفیتی بالاتر در 50 مدرسه در استان اصفهان اجرا شد.یک بخش جنبی هم  خارج از مسابقه وجود داشت برای نمایش های اصفهانی که نتوانسته اند برای بخش مسابقه انتخاب شوند.
این جشنواره 16 تا 20 مهرماه 87 برگزار شد . در اختتامیه این دوره مصطفی رحماندوست اظهار خوشحالی کرد  که این جشنواره از جشنواره  ای منطقه ای به جشنواره ای بین المللی ارتقا یافته است.وی همچنین بیان کرد که بی توجهی به ادبیات دراماتیک آثار ما را در یک سطح باقی میگذارد .نوآوری و تجربه منوط به گذراندن کارهای کلاسیک است  و کمبود امکانات بهانه ای برای کمبود خلاقیت هنرمندان است . وی پرو بال دادن خیال و خلاقیت را به کارگران یادآور شد.وی از پایان یافتن دوره سه ساله دبیری اش سخن گفت و البته در همین مراسم اختتامیه ،حکم دبیر ی اش برای دوره شانزدهم (بنا به توافق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار اصفهان )اعلام شد.
در این دوره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ضمن برگزاری جلسات نقد و بررسی نمایش ها به سرپرستی عباس جهانگیریان ،توسط دو منتقد (حسن پارسایی و حسن دولت آبادی )بیانیه ای نیز صادر کرد.
عباس جهانگیریان مسئول هیات داوران این انجمن بیانیه این هیات را در اختتامیه قرائت کرد. در این بیانیه به گروههای نمایشی توصیه شده است که "از ادبیات  معاصر ،پویا و خلاق بهره مند شوند ،از مستقیم گویی پرهیز کرده  و با خلاقیت بیشتر به نمایش کودک بپردازند."
همچنین ضمن تقدیر از نمایش هاسی یه بازی تازه و  عروسکها بخیل نیستند  و آی آدمیزاد ،جایزه ویپه خود را به نمایش دوست عجیب من نوشته محسن ایمان خوانی و اکرم اصغری تقدیم کرد.
همچنین هیات مدیره این انجمن با تقدیم پیامی به دبیر جشنواره  از سه سال تلاش وی قدردانی کرد.
 از اقدامات مهم جشنواره این سال در ادامه دو سال گذشته ،انتشار سه کتاب پژوهشی در زمینه تئاتر کودک و نوجوان (نوشته موسی گلدبرگ ،آخرین ترجمه زنده یاد اردشیر کشاورزی بود.این کتاب سالها پیش توسط وی ترجمه  شده ولی هیچگاه فرصت انتشار نیافته بود.
این کتاب با مقدمه داود کیانیان و ویراستاری علمی حسین فدایی حسین منتشر شد.کتاب بعدی مجموعه مقالات داود کیانیان بود که با نام دریچه ای به تئاتر کودک در ایران انتشار یافت.همچنین سه کتاب دیگر نیز با حمایت جشنواره منتشر شد تکنیک های نمایش خلاق (نوشته منوچهر اکبرلو)،سه نمایشنامه کودکان(نوشته حسین فدایی حسین ،امیر مشهدی عباس و منوچهر اکبرلو) هر دو توسط انتشارات حوا  و مجموعه نمایشنامه های مذهبی برای  کودکان و نوجوانان با نام نمایش بازی  (نوشته داود کیانیان) توسط واحد نمایش حوزه هنری استان قم .
در جشنواره این سال ،سه کارگاه آموزشی با حضور داوران خارجی برگزار شد:تئاتر کودک و نوجوان هلند (توسط دنیس میر هلندی)،روند و گرایش های زیبایی شناسی هنرهای نمایشی کودک و نوجوان در آلمان (توسط گردتاوبه آلمانی) و کار عملی  و بداهه پردازی کودکان روی نمایش های کلاسیک (توسط توه ایسلیاس  داور نروژی ) مدیریت این کارگاهها را عباس جهانگیریان بر عهده داشت.
و...
اکنون جشنواره شانزدهم برگزار می شود.جشنواره ای که 129 متقاضی اجرا و 105 نمایشنامه برای حضور در بخش نمایشنامه نویسی دارد. همچنین 30 اثر خارجی نیز برای حضور  در ایران ،اعلام آمادگی کرده اند.
 این جشنواره در تقویم جشنواره های بین المللی ثبت شده است  و کشورهای بسیاری با توجه به شرایط فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی  ایران برای حضور در این جشنواره  اعلام آمادگی کرده اند.
و به قول مصطفی رحماندوست: "صعود معنوی و جایگاهی آن ،گواه خوبی برای رشد کمی و کیفی جشنواره است."
*منابع:
 پژوهش عباس جهانگیریان، منتشر شده در کتاب ماه کودک و نوجوان  (اردیبهشت 1386)/یادداشتهای فروغ سجادی در کاتالوگ جشنواره سیزدهم /بریده اخبار تئاتر در سه سال گذشته (با تشکر از محمد رسول  صادقی  - مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی )/گفتگوی شفاهی با دست اندرکاران جشنواره ها