در حال بارگذاری ...
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و آسیب‌­هایی که جامعه را تهدید می‌­کنند، درمان شوند.

به گزارش ایران‌تئاتر، در بخش صحنه‌­ای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که میزبان آثار مختلفی از سراسر کشور بود، نمایش «چند روایت نامرتب» از استان تهران به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی او و محمد لارتی حضور دارد. با محمد لارتی، یکی از دو کارگردان این نمایش، درباره درون‌مایه این اثر، کارگردانی و اجرای آن به گفت‌وگو پرداختیم.

کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب»، داستان نمایش خود را یک نمایش اپیزودیک در ژانر اجتماعی و در قالب طنز می­‌داند که در بخش تازه­‌های تئاتر حضور دارد.

لارتی معتقد است تم این نمایش، تنهایی است؛ تنهایی آدم­‌هایی که در جهان مدرن، با در اختیار داشتن انبوهی از وسایل ارتباط‌جمعی، همچنان رو به‌تنهایی بیشتر می­‌روند و دچار آسیب­‌های ناشی از این تنهایی می­‌شوند. او دراین‌باره گفت: «هدف نمایش ما برداشت لایه‌­های پوشش این آسیب­‌ها و زخم­‌ها و نمایان‌ ­ساختن آن‌هاست. زخم‌­ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند. درمان این دردها نیز، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا ابتدا این چالش‌­ها و آسیب‌­هایی که او و جامعه را تهدید می­‌کنند، ببینند و بپذیرند و سپس در پی درمان آن‌ها باشند. وظیفه من به‌عنوان هنرمند، نمایش و آگاهی‌رسانی این آسیب‌­هاست تا انسان جامعه امروز بداند که اگر به فکر درمان این دردها نباشد، روزبه‌روز تنهاتر می­‌شود. نکته‌­ای که در این داستان به آن اشاره می­‌شود این است که مشکل ما در نبود وسایل ارتباط‌جمعی نیست، بلکه در شیوه و رویکرد استفاده از آن‌هاست. بهره­‌گیری از این وسایل ارتباط‌جمعی، نیازمند فرهنگ‌سازی لازم به‌کارگیری آن‌ها است. فرهنگ غنی مردم ایران، خود می­‌تواند نسخه­‌ای شفابخش برای فرهنگ‌سازی در این زمینه باشد. ما صنعت مدرن ارتباطی را وارد زندگی خود کرده‌ایم بدون آنکه بتوانیم آن را بازندگی خود تطبیق دهیم. این عدم تطبیق، باعث ایجاد مشکلات در ایجاد ارتباط شده است و روزبه‌روز این مشکلات پیچیده‌­تر می­‌شوند. شاید نسخه شفابخش برای این درد، بازگشت به خود و اصالت خودمان باشد. کلیدواژه‌­ای که می‌­توانم به آن اشاره‌ کنم، «برگشت به اصالت خویش» است: یعنی داشتن وسایل ارتباط‌جمعی مدرن با داشتن اصالت خویش.»

کارگردان نمایش درباره بازیگران نمایش خود نیز اعلام کرد که در این نمایش، گروهی از بازیگران جدید، شامل 3 بازیگر زن و یک بازیگر مرد، او را همراهی می‌­کنند.

لارتی از برنامه­‌ریزی برای اجرای عمومی این نمایش در آینده نزدیک خبر داد. همچنین این نمایش «چند روایت نامرتب»، با مدت‌زمان 90 دقیقه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر تهران در قالب جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار می‌­شود.




مطالب مرتبط

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد، می‌گوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

هنرمندان پیشنهاد دادند

محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان دائمی آثار خیابانی شود
هنرمندان پیشنهاد دادند

محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان دائمی آثار خیابانی شود

هنرمندانی نمایش خیابانی که در جشنواره تئاتر فجر42، برای نخستین بار در فضای باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا داشتند، پیشنهاد کردند این محوطه در تمام طول سال به اجرا آثار خیابانی اختصاص پیدا کند.

|

گفت‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

هدیه حبیبی: دغدغه ما در تولید اثر، جذب مخاطب است
گفت‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

هدیه حبیبی: دغدغه ما در تولید اثر، جذب مخاطب است

هدیه حبیبی کارگردان نمایش «قیقاج» با اشاره به اینکه برای به اجرا رساندن این اثر، اعضای گروه هشت ماه تمرین داشته اند می‌گوید این اثر به نویسندگی باقر سروش با هدف جذب مخاطب تولید شده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

عبدالحکیم مشورتی: «ثمرگل» نمایشی از پاکدامنی و عفاف زن ایرانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

عبدالحکیم مشورتی: «ثمرگل» نمایشی از پاکدامنی و عفاف زن ایرانی است

کارگردان «ثمرگل» با اشاره به اینکه این اثر نگاهی است به پاکدامنی و عفاف زن ایرانی، می‌گوید هویت مردمان خطه خراسان بر اساس حرکات آیینی و موسیقی مقامی است که شکل می‌گیرد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

نظرات کاربران