در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

به گزارش ایران تئاتر، بخش مسابقه صحنه‌ای در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شامل سه زیرگروه «مرور صحنه‌‌ای»، «تازه‌ها» و «برگزیده مناطق» است.

نمایش «شب سوئیت» به کارگردانی کیانوش احمدی از تهران در بخش تازه‌های تئاتر حضور یافته و چهارشنبه، چهارم بهمن در تالار سایه تئاترشهر میزبان مخاطبان بوده است.

احمدی درباره داستانی که این نمایش به آن می‌پردازد، گفت: «قصه نمایش در دو نوع روایت خطی و مدرن خلاصه می‌شود.»

او ادامه داد: «روایت مدرن که به صورت پازل‌گونه یا دومینو به مخاطب ارئه می‌شود، قصه خانواده‌ای‌ را دنبال می کنیم که سال ها قبل پدرشان به قتل رسیده و سه روز دیگر قاتل او باید اعدام شود.»

این کارگردان افزود: «در روایت خطی زندانیانی را داریم که هر کدام جرمی دارند و در انتها حکمی برای شان صادر می‌شود که آزادی را برای‌ آن ها به همراه دارد.»

احمدی توضیح داد: «این نمایش هم به زندگی شاکی و هم به زندگی شکایت‌کننده می‌پردازد و موضوع و محتوای اصلی نمایش در باب گذشت آدم‌ها نسبت به یکدیگر است و در لایه‌های دیگر آن هم قضاوت و زود تصمیم‌گیری انسان نسبت به طرف مقابلش را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهد.»

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت: «روند برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر قطعا نسبت به سال گذشته بهتر شده است و این بهبود کیفیت اجرایی به تصمیمات دبیر و دبیر اجرایی این رویداد که تلاش کرده‌اند عادلانه رفتار کنند، اشاره دارد.»

احمدی ادامه داد: «هیچ یک از اعضای هیئت انتخاب و داوری در طول برگزاری این رویداد به اسم کارگردان یا بازیگر برای انتخاب اثر توجه نداشتند و خوشبختانه فقط نمایش‌ها مورد قضاوت قرار می‌گرفتند. این رویکرد بسیار عادلانه و خوبی است که امیدوارم در همه جشنواره‌ها شاهد آن باشیم.»

این هنرمند با طرح پیشنهادی برای برگزاری جشنواره در سال‌های آتی گفت: «پیشنهاد من برای بهتر اجرا شدن جشنواره جدا کردن رقابت بخش تازه‌های تئاتر با دیگر بخش‌هاست؛ چراکه بخش‌های مرور و مناطق هر کدام اجرای خود را پشت سر‌گذاشته‌اند ولی بخش تازه‌ها تنها با دو اجرا داوری می‌شوند و این موضوع در امر قضاوت نهایی به ضرر گروه تازه‌های تئاتر ایران است.»

احمدی افزود: «باید به نکته خوبی در دوره چهل‌ودوم تئاتر فجر هم اشاره کنم و آن، داوری نمایش‌های شرکت‌کننده در بخش بین‌الملل است. اینکه داوری این بخش جداگانه انجام شد؛ کار بسیار خوبی بود که باعث رضایت گروه‌های خارجی از جشنواره است.»

این کارگردان در پایان گفت: «امیدوارم که ۷ اثر بخش تازه‌های تئاتر هر کدام در استان خود به اجرای عموم برسند و برای نمایش «شب سوئیت» هم امکان اجرا در یکی از تالارهای تئاترشهر، خانه اهالی تئاتر و قلب تپنده نمایش کشور فراهم شود.»




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاترفجر مطرح‌ کرد

«سروستان»، راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران است
کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاترفجر مطرح‌ کرد

«سروستان»، راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران است

روح الله آریس، کارگردان نمایش«سروستان»، این اثر هفده دقیقه‌ای را در رابطه با انفجارهای تروریستی که در ایران اتفاق افتاده است، می‌داند. او این نمایش را راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران معرفی می‌کند.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

نظرات کاربران