در حال بارگذاری ...

تاسیس بنیاد نمایش‌های ایرانی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

داوود فتحعلی بیگی: صحنه قدیمی اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی در فضایی مانند تکیه‌ها، میدان بزرگ وسط قهوه‌خانه‌های قدیم یا روی حوض خانه‌ها بوده است اما اکنون این آثار در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌روند. تماشاخانه سنگلج با مدل فرنگی ساخته شده و نمایشگران آیینی و سنتی به اجبار در آنجا مشغول به فعالیت هستند.

ما اکنون نیاز به تماشاخانه‌ای داریم که نمایش‌‎ها در حلقه میانی تماشاگران اجرا شود؛ چراکه وقتی نمایش‌های آیینی-سنتی را در ساختار فرنگی اجرا می‌کنیم، دیگر ساختار صددرصد سنتی نداریم و به همین جهت بخشی از قرار و قاعده‌های این گونه نمایشی تغییر می‌کند.

بر این اساس قطعا ایجاد بنیاد نمایش‌های ایرانی ضرورت و اهمیت بسیار فراوانی دارد و برای تشکیل این بنیاد ملی پیش از هرچیز نیازمند تعریفی درست از تئاتر ملی هستیم.

برخی بر این باورند که ما نمایش ملی نداریم، این ذهنیت از جایی شکل می‌گیرد که آن‌ها تنها به ساختار درام غربی آشنایی و توجه دارند.

اما لازم است بر این نکته تاکید داشته باشیم که ما در تاریخ و فرهنگ خودمان نمایش ملی داشتیم.  بهترین تعریفی که تاکنون از نمایش ملی شنیده‌ام از زنده‌یاد دکتر جلال ستاری است. ایشان می‌گفتند هر پدیده نمایشی که اقوام مختلف یک کشور در شکل‌گیری آن سهیم  باشند، نمایش ملی است. اشکال مهم نمایش‌های ملی ما شامل نقالی، تعزیه و تخت حوضی است و در بخش نمایش‌های عروسکی نیز می‌‎توان از خیمه شب بازی و عروسک دستکشی جیجی ویجی نام برد.

اگر ما در تعریف نمایش‌های ملی به یک وجه مشترک برسیم، بدون شک برای تاسیس بنیاد نمایش‌های ملی نیز عملکرد بهتری خواهیم داشت. این بنیاد می‌تواند در بخش آموزش، پژوهش و آفرینش تاثیر به‌سزایی داشته باشد و تاسیس آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. البته تاکید می‌کنم ما علاوه بر مکان اجرا و رسیدن به تعریف مشترک از آثار نمایش ایرانی باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که از واژه تئاتر که واژه‌ای غربی است در نام این بنیاد استفاده نکنیم.

اکنون اشکال نمایش ایرانی به مرور زمان در حال فراموشی هستند و حتی فضایی برای آموزش آن‌ها نداریم. این نمایش‌ها در حال حاضر تنها به برکت جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مورد توجه قرار گرفته‌اند و متاسفانه از دید دانشکده‌های نمایشی هم مغفول مانده‌ و جایگاهی ندارند.

در کنار تاسیس بنیاد ملی نمایش‌های ایرانی، وزارت علوم باید نسبت به تشکیل رشته‌ نمایش‌های ایرانی اقدام کند. در هر حال توجه به بنیاد نمایش‌های ملی اتفاق خوش یمنی است که بهتر است در یکی از بناهای تاریخی و سنتی که از ویژگی‌های متناسب با ساختار این گونه نمایشی برخوردار بوده و همچنین در دسترس و محل گذر مردم باشد، تاسیس شود.

بی‌شک تشکیل بنیاد ملی نمایش‌های ایرانی به منظور توجه به آموزش، پژوهش و آفرینش کار سختی نیست و تنها نیازمند یک اقدام و اراده ملی است.




مطالب مرتبط

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی

بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائه‌کننده نمایش‌های ایرانی در شیوه‌ها و گونه‌های مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام «ناآرامسایشگاه»، به نویسندگی و کارگردانی محسن آزاد ...

|

گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد
گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد

محمدجواد کبودرآهنگی، نویسنده و کارگردان نمایش «سلطان عمرا بمیرد» می‌گوید سیاه‌بازی کار دشواری است که بیش از کارگردانی به بازیگرانی کاربلد نیاز دارد تا بتوانند فضای کمدی را خلاقانه به نمایش بگذارند.

|

نظرات کاربران