در حال بارگذاری ...

«جان گابریل بورکمن» و تلاش برای تحول فرهنگی در زمینه حقوق خانواده

نمایش «جان گابریل بورکمن» اثر هنریک ایبسن به کارگردانی احمد ارجمندی از ابتدای اسفند در تالار حافظ روی صحنه رفته است. 

به گزارش ایران‌تئاتر، نمایشنامه «جان گابریل بورکمن» نوشته هنریک ایبسن، به تأکید بر ارتباطات انسانی و پیچیدگی‌های روابط اجتماعی می‌پردازد، در میانه این پیچیدگی‌ها هنرمندی را به تصویر می‌کشد که با تلاش و هنر خود، زندگی را زیباتر و معنی‌دارتر می‌کند. 

احمد ارجمندی درباره این اثر گفت: «این نمایش را به صورت واقعگرایانه به روی صحنه آوردم. یکی از دلایل انتخاب چنین شیوه‌ای برای اجرا، طولانی بودن و پردیالوگ بودن نمایشنامه هنریک ایبسن است.»

او در همین زمینه افزود: «حتی‌الامکان سعی شده تا در اجرا به دیالوگ‌های متن وفادار باشیم و محتوای مورد نظر نویسنده به درستی در کار انتقال پیدا کند. به این ترتیب در صحنه این نمایش با دو گروه از بازیگران روبه‌رو هستیم؛ یک گروه بازیگرانی که آنچه در متن نمایشنامه آمده اجرا می‌کنند و گروه دیگر متشکل از بازیگران مهمانی است که خودم بر اساس شیوه اجرا به کار اضافه کردم.»  

این هنرمند در ارتباط با پروسه آماده‌سازی این اثر برای اجرا نیز افزود: «از حدود شش ماه قبل تمرین‌ها را شروع کردم اما به دلیل نبودن تهیه‌کننده مجبور شدم چند نفر از بازیگران اصلی را یک ماه قبل از اجرا عوض کنم. متاسفانه تک و تنها بدون هیچ حمایت مالی تا اینجا ادامه دادم و الان هم کلی بدهکار هستم و بالاخره با تلاش فراوان موفق شدیم اثر را برای اجرا آماده کنیم.»

او همچنین درباره علت انتخاب این متن برای اجرا گفت: «هنریک ایبسن نمایشنامه «جان گابریل بورکمن» را در دوره‌ای نوشت که نیاز به یک تحول فرهنگی در زمینه حقوق خانواده احساس می‌شد و انتشار این نمایشنامه هم در این جهت از تاثیرگذاری بالایی برخوردار شد. این مسئله امروز در جامعه ما هم به طور مشخص موضوعیت دارد و این موضوعی است که به نظر من می‌بایست به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد و پیامی است که در شرایط حاضر نیز باید به جامعه ما گوشزد شود. به همین دلیل سعی کرده‌ام در نمایش‌هایم به سهم خود در این زمینه تلاش کنم.»

این هنرمند در پایان سخنانش با اشاره به نبود حمایت‌های کافی از هنرمندان درگیر با محدودیت‌های جسمی و حرکتی توضیح داد: «در شرایطی که تئاترهای ما اغلب به دنبال استفاده از چهره‌ها است، به هنرمندان دارای معلولیت‌های جسمی به ویژه هنرمندان نسل جوان بیش از پیش کم توجهی می‌شود. در این زمینه رسانه‌های ارتباط جمعی می‌توانند تا اندازه زیادی تاثیرگذار باشند و توجه مخاطبان و جامعه تئاتری را به آثار این گروه از هنرمندان و فعالان تئاتری بیشتر جلب کنند. واقعیت این است که تداوم فعالیت در تئاتر به خودی خود با دشواری‌های زیادی برای فعالان این عرصه همراه است و نبود حمایت‌های معنوی می‌تواند عاملی دلسردی و بی‌رغبتی این هنرمندان به استمرار فعالیت‌های‌شان شود.» 

احمد ارجمندی که تاکنون 60 کار تئاتر و ۱۲ فیلم کوتاه و بلند را در کارنامه هنری خود دارد، از 12 سالگی به فعالیت‌های هنری روی آورده است. در کارنامه هنری این هنرمند دریافت جوایزی از جشنواره فیلم یونیکا و جشنواره فیلم اتریش نیز دیده می‌شود.   
  
بابک نوری، فائزه روزبهانی، ندا حسینی، خان آقا احمدی، سیده فاطمه رسولی، ابوالفضل صحت، پریسا بیات، مهدیه قاسمی، حمید مولوی، کیانا نامدارنیا، پارمیس امیری، علی پناهی، حسین شیخی نژاد، لیلا صفاری، مرتضی لطفی، محمد جواد حاتمی، هلیا عباسی، امیرحسین ابراهیمیان، دیانا نامدارنیا، نیما سوداگری، سجاد محمدی و سوگند لاریجانی بازیگران این نمایش هستند.

اصغر همت (مشاور کارگردان)، ترانه الیاسی (سرپرست گروه کارگردانی)، محمدجواد حاتمی، شکیلا محمدی فرد و باران دشتی (دستیاران کارگردان)، سیده فاطمه رسولی (طراح حرکت)، ناهید نوروزی (منشی صحنه)، زهرا رضایی (طراح لباس و گریم)، مهسا محمدخانی (طراح دکور)، احمد ارجمندی (طراح نور)، محمدجواد حاتمی (مدیر صحنه)، مبینا معتمدی (صدا)، مریم بابایی و نوید عصمتی (روابط عمومی)، پارمیس امیری (طراح پوستر و بروشور)، آرش ترکاشون و محیا باران چشمه (طراحان پوستر و بروشور) دیگر عوامل این اثر هستند.  

نمایش «جان گابریل بورکمن» اثر هنریک ایبسن به کارگردانی احمد ارجمندی، از اول تا 25 اسفند 1402 در تالار حافظ روی صحنه می‌رود. 

 




مطالب مرتبط

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت‌فروشی موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی که در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، آغاز شد. 

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

نظرات کاربران