در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

به گزارش ایران‌تئاتر، روز ملی هنرهای نمایشی برابر با هفتمین روز بهار، بهانه‌ای است برای پاسداشت هنری که از سالیان دور تاکنون به ما درسی از زندگی می‌دهد.

هنری که به قول آرتور میلر، به طرز بی‌پایانی مجذوب‌کننده است، چراکه بسیار اتفاقی و بسیار شبیه زندگی است. این هنر در جوامع مختلف بشری با آداب و رسوم و فرهنگ آن‌ها تلفیق شده و با وجود تفاوت، زبانی مشترک برای انتقال مفاهیم به شمار می‌آید.

این روز بهانه‌ای شد تا گفت‌وگوی کوتاهی با داوود فتحعلی‌بیگی، پیشکسوت نمایش‌های ایرانی داشته باشیم.

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه تقارن بهار طبیعت، روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی و همچنین تقارن بهار قرآن را به فال نیک می‌گیرد، گفت: «امیدوارم به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، مدیران فرهنگی و هنری در سطوح مختلف با  این هنر ارزشمند، فرهنگ‌ساز و کهن، صمیمیت بیشتری پیدا کنند و تنها به عنوان یک پدیده ابزاری به آن نگاه نکنند.»

او ادامه داد: «اهمیت تئاتر به قدری در جوامع مختلف به‌ویژه در تمدن‌های کهن زیاد بود که برای ارزش‌گذاری و توجه بیشتر به آن، بیست‌وهفتم مارس برابر با هفتم فروردین، به عنوان روز جهانی این هنر در نظر گرفته شد.»

این هنرمند افزود: «این پدیده برحسب نیاز فطری بشر در هر سرزمینی با توجه به جهان‌بینی آن‌ها به وجود آمد. پدیده‌ای که همه اشکال آن در جای خود ارزشمند و قابل توجه هستند.»

او توضیح داد: «در کشور ما نیز این هنر به اشکال متفاوت نمایش ایرانی و نمایش‌هایی که از شیوه غربی وام گرفته‌اند، روی صحنه می‌رود و هنرمندان بسیاری در زنده‌ نگهداشتن و اعتلای آن می‌کوشند، اما آنچه اهمیت دارد، تولید تئاتر اندیشه‌ورز است که قطعا نیاز به حمایت دارد. در مسیر تولید آثار نمایشی اندیشه‌ورز بودجه‌ صرف می‌شود اما این بودجه‌ها برای هدفمند شدن باید یک نقشه راه درست داشته باشند. با یک نقشه راه و هدف‌گذاری درست است که می‌توان تئاتر را به عنوان کالای فرهنگی و هنری به تمامی مردم یک جامعه معرفی کرد و مخاطب حرفه‌ای برای این هنر تربیت کرد.»

این بازیگر و کارگردان پیشکسوت ادامه داد: «امیدوارم که زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه تئاتر اندیشه‌ورز و مردم‌گرا مهیا شود. هر ریالی در زمینه هنر تئاتر یا هر هنر دیگری سرمایه‌گذاری شود، دورریز نخواهد داشت و سرمایه‌گذاری بلند مدت برای حفظ فرهنگ، هنر و آیین این سرزمین به شمار می‌آید.»

فتحعلی‌بیگی در پایان سخنانش گفت: «متاسفانه، تئاتر خودگردان و خصوصی این روزها از فرهنگ‌سازی و حفظ ارزش‌های تئاتر دور شده و مدیران آن بدون توجه به اهمیت محتوایی تئاترهایی که اجرا می‌کنند، تنها به فکر تامین بودجه و اجاره‌‌بهای سالن‌های‌شان هستند. به همین دلیل هم تئاتر خودگردان و تئاتر متکی به گیشه نمی‌تواند اندیشه‌ورز باشد؛ بنابراین امیدوارم حمایت‌های مادی و معنوی از تئاتر بیشتر شود تا شاهد درخشش آثار خوب هنرمندان تئاتر روی صحنه باشیم.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد
گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد

محمدجواد کبودرآهنگی، نویسنده و کارگردان نمایش «سلطان عمرا بمیرد» می‌گوید سیاه‌بازی کار دشواری است که بیش از کارگردانی به بازیگرانی کاربلد نیاز دارد تا بتوانند فضای کمدی را خلاقانه به نمایش بگذارند.

|

نظرات کاربران