در حال بارگذاری ...

«عطر آدم»؛ تلفیقی از تئاتر، اکتیویسم، تراپی

آرمان طیران*: «سرود-نمایش عطر آدم» با طراحی و هدایت حضورِ طیف مختلف کُنشگرانش (تماشاگر-بازیگران) با نگرش‌ها و نظرگاه‌های انتقادی و تجربیات زیسته گوناگون‌شان با نزدیک شدن به الگو و رهیافت سیستم ژوکر آگوستوبوآل به شیوه‌ای کاربردی و با میل به بهبود شرایط روحیِ تماشاگران و در حضور کاتالیزور اجرا، مهدی فرشیدی‌سپهر، روی صحنه می‌رود.

این اثر با انگیزش و تحریک تماشاگران برای اندیشیدن، تلاش دارد منطق ارتباط، دیالوگ و گفت‌وگوی بین اجرا و جهانِ مخاطب را با پیشنهاداتی که می‌دهد به گونه‌ای ترسیم کند که در آن مخاطب با تروما و کمپلکس‌های روحی زیسته شده‌اش روبه‌رو شود، اصطکاک پیدا کند و تا جایی که می‌تواند آن رنج‌ها و مصائب را در معرض دید و گفت‌وگو قرار دهد.

اینجا به او این فرصت و آزادی عمل داده می‌شود که سکوتِ رایج مخاطبِ شاهدِ تئاترهای مرسوم را درهم بشکند و آن را تبدیل به طغیانِ حضور مخاطبِ شریک در کُنشگری این اجرا کند.

«سرود-نمایش عطر آدم»، نوعی مشارکت و یادگیری دسته جمعی است. زیبایی‌شناسی هنر نمایش با ارائه فرم بصری/شنیداری از تجربه‌های تلخ زندگی برای رسیدن به نقطه شروع تغییر و دگرگونی سود می‌جوید و مخاطب را به آزادسازی احساسات درونی واقعی خود تشویق و ترغیب می‌کند.

تئاتر ، هنر نگریستن به خود است و «سرود-نمایش عطر آدم»، تصویر و نمایش افشای یک رنج جمعی است به گونه‌ای که هم رنج‌دهندگان و هم رنج‌دیدگان با یادآوری خاطرات تلخ و ناراحت‌کننده یا نوعی از خودسانسوری در برخورد با اتفاقات و شرایط پیرامونی، هم‌زمان در این تئاتر حضور دارند. ماهیت و طعم تلخ این رنج به دلیل تجربه مشترک در مناسبات و روابط فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با تفاوت‌هایی کمرنگ نزدیک به هم است. 

کاری که این اجرا با مخاطبش می‌کند، بی‌شباهت به رفتار یک تراپیست نیست. وادار کردن به اندیشیدن و سپس برون‌ریزی و حرف زدن درباره آن کمپلکس‌ها و ترومایی که به‌واسطه برخی عوامل درونی و شرایط بیرونی منطبق با واقعیت‌های روزمره جامعه و واقع‌گرایی از منظر اجتماعی، آگاهانه و یا ناآگاهانه در هنجار زیستی و ذهنی ما جا خوش کرده و بودن و انبوه همین انباشتِ نیروهای سرکوبگر و فرسایش‌دهنده روان آدمی، باعث خستگی و دلزدگی و ملال و حالِ بدِ ما می‌شود.       

*کارگردان و مدرس تئاتر




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مهدی فرشیدی‌سپهر

«عطر آدم» مردم را به گفت‌وگوی امن دعوت می‌کند
گفت‌وگو با مهدی فرشیدی‌سپهر

«عطر آدم» مردم را به گفت‌وگوی امن دعوت می‌کند

مهدی فرشیدی‌سپهر کارگردان و نویسنده سرود نمایش «عطر آدم» می‌گوید این نمایش با حضور بازیگرانی از اقشار مختلف مردم روی صحنه می‌رود و در جایگاه هنرمند یکی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که مردم را به گفت‌وگوی امن دعوت کنیم و تلاش کنیم با هم سخن بگویند.

|

بازگشایی درهای سالن سینما-تئاتر کانون به روی تئاتر

سالن خاموشی که با «عطر آدم» روشن شد
بازگشایی درهای سالن سینما-تئاتر کانون به روی تئاتر

سالن خاموشی که با «عطر آدم» روشن شد

داوود کیانیان: سالن سینما-تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، از آن سالن‌هایی است که پیشینه تاریخی و پر ماجرایی دارد. بزرگانی مانند زنده‌یاد «بیژن ...

|

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی:

در این دوره به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شدیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی:

در این دوره به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شدیم

علی‌محمد رادمنش، دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت آثار این دوره از جشنواره، به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شده‌ و به لحاظ کیفی هم ارتقاء یافته است.

|

نظرات کاربران