در حال بارگذاری ...

مهرداد رایانی‌مخصوص: طرح جدید بعضی آفت‌های شیوه گذشته را در خود دارد

بهتر بود شش ماه اول سال به تولیدات جدید اختصاص پیدا می‌کرد. در این صورت گروه‌ها حداقل نصف سال را برای ارائه کارهای جدید فرصت داشتند.مهرداد رایانی‌مخصوص نویسنده، کارگردان و منتقد تئاتر در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر درباره گفت:«این روال معکوس شدن بد نیست، اما بعضی از آفت‌های شیوه قبلی را همچنان در خود دارد.

بهتر بود شش ماه اول سال به تولیدات جدید اختصاص پیدا می‌کرد. در این صورت گروه‌ها حداقل نصف سال را برای ارائه کارهای جدید فرصت داشتند.
مهرداد رایانی‌مخصوص نویسنده، کارگردان و منتقد تئاتر در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر درباره تغییرات در برگزاری جشنواره تئاتر فجر حذف مراحل بازخوانی و بازبینی و انتخاب آثار از نمایش‌های اجرا شده در شش ماه دوم سال گفت:«این روال معکوس شدن بد نیست، اما بعضی از آفت‌های شیوه قبلی را همچنان در خود دارد از جمله این که گروه بعد از اجرای عمومی متفرق خواهند شد و اگر دوباره برای حضور در جشنواره دعوت شدند باید کنار یکدیگر جمع شوند که این باعث می‌شود دوباره با درگیری‌های مربوط به سالن، دکور، لباس و تغییرات بازیگران روبرو شویم.»
وی در ادامه افزود:«شیوه برگزاری جشنواره بهتر است ترکیبی از دو شیوه قدیم و جدید باشد. در شیوه قدیم ما در جشنواره با تولیدات جدید و تازه روبرو بودیم و این ولع دیدن را در نزد مخاطبان ایجاد می‌کرد. اگر این روال در شیوه جدید هم بوجود بیاید خیلی بهتر است. این منتقد و مدرس تئاتر در ادامه خاطر نشان کرد:«بهتر بود شش ماه اول سال به تولیدات جدید اختصاص پیدا می‌کرد و در شش ماه دوم تولیدات سال گذشته ارائه می‌شد در این صورت گروه‌ها حداقل نصف سال را برای ارائه کارهای جدید فرصت داشتند. اما در حال حاضر گروه‌ها سه ماه بیشتر برای ارائه کارهای نو فرصت ندارند و جشنواره از برآیند این سه ماه شکل خواهد گرفت.»
وی در ادامه تصریح کرد:«تعداد گروه‌هایی که به حضور در جشنواره ترغیب می‌شوند هم جای بحث دارد. در شیوه قبلی سیاست‌گذار جبری را تحمیل می‌کرد که اجرای عمومی نمایش به واسطه حضور در جشنواره ممکن بود. اما با این شیوه جدید این مراحل کاملاً برعکس می‌شود. باید دید بعضی از گروه‌ها به ویژه حرفه‌ای‌ها آیا تمایل دارند دوباره کار خود را در جشنواره اجرا کنند چرا که اجرا در جشنواره در آن بحبحه مشکلات خاص و عدیده‌ای دارد. مگر این که جشنواره تئاتر فجر بتواند به اندازه‌هایی نزدیک شود که همه راغب به حضور در جشنواره باشند.»
وی افزود:«جشنواره‌ای مثل جشنواره ادینبورو قید و شرط خاصی برای اجرای گروه‌ها ندارد. درست است که از گروه‌ها کمک هزینه‌ها دریافت می‌کند و آنها باید 300 پوند برای حضور در جشنواره پرداخت کنند ولی هیچ محدودیت خاص دیگری قائل نمی‌شود. این جشنواره در حال حاضر بعد از تعطیلی جشنواره آوینیون مطرح‌ترین جشنواره جهانی تئاتر است. موفقیت چنین جشنواره‌ای بیش از هر چیز به خاطر اشتیاقی است که به حضور در آن میان گروه‌های تئاتری است که در جشنواره حضور پیدا می‌کنند و بازار عرضه و تقاضا و داد ودهش ایجاد می‌شود و آینده مالی گروه‌های تئاتری تضمین می‌شود. به لحاظ معنوی هم حضور در جشنواره و ثبت این حضور در کارنامه کاری گروه‌ها و خود این در کنار هم قرار گرفتن‌ها ایجاد اشتیاق می‌کند.»
رایانی‌مخصوص خاطر نشان کرد:«اگر جشنواره فجر هم صاحب چنین جذابیت‌هایی شود می‌توان نسبت به حضور همه گروه‌های تئاتری مطمئن بود. باید سعی شود سطح این جشنواره ارتقاء پیدا کند. جشنواره فجر در حال حاضر شرایط بدی ندارد و آن را در سطح بین‌المللی می‌شناسند. اما باید این شناخت بیشتر شود و ما نور تبلیغی بیشتری روی آن صورت گیرد.»
وی در پایان درباره برنامه‌های کانون ملی منتقدان تئاتر گفت:«قرار است در روزهای آینده جلسه‌ای را با دکتر نشان برگزار کنیم که بعد از برگزاری این جلسه برنامه‌های کانون مشخص خواهد شد.