در حال بارگذاری ...

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: بروز تخلف در افتتاحیه ایران زمین ناشی از غفلت بوده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جلسه‌ علنی روز یکشنبه مجلس، به سوال سیداحمد موسوی و ناصر سودانی، نمایندگان اهواز، در خصوص جشنواره تئاتر ایران زمین پاسخ داد.

ایسنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جلسه‌ علنی روز یکشنبه مجلس، به سوال سیداحمد موسوی و ناصر سودانی، نمایندگان اهواز، در خصوص جشنواره تئاتر ایران زمین پاسخ داد.

سیداحمد موسوی در سوال خود از احمد مسجدجامعی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مردم در انتخابات ریاست جمهوری پیام دادند که چه می‌خواهند و ما باید از این پیام عبرت بگیریم، ابراز امیدواری کرد که در دولت احمدی‌نژاد شاهد وقایع تلخی همچون تئاتر ایرن زمین نباشد.

وی پرسید: علت حضور تعدادی از زنان و مردان هرزه و بی‌شخصیت و اجرای حرکات زشت و مشمئزکننده از سوی آنان در مراسم افتتاحیه تئاتر ایران زمین چیست؟ و با مسببان آن چه برخوردی شد؟

وی ادامه داد: اجرای صحنه‌های حرام با چه انگیزه‌ای صورت گرفت؟ علت حضور مسوولان وزارت فرهنگ در این مراسم و عدم اعتراض آنها چیست؟ هزینه و مبلغ این مراسم چقدر بوده است؟ خواسته‌ من این است که با شهامت بگویید این مساله حادثه تلخی بوده و از مردم معذرت‌خواهی کنید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به نماینده اهواز گفت: «این بحث مربوط به ماهها پیش است و من در کمیسیون فرهنگی به آن پاسخ داده‌ام. با پیگیری همکارانمان، اعضای کمیسیون قانع شدند.»

وی افزود: «تا کنون 6 دوره این جشنواره اجرا شده و در هر دوره یکی از بزرگان ادب فارسی محور بوده‌اند و آثار آنها با هدف بازآفرینی در قالب تئاتر مورد توجه و پژوهش قرار گرفته است. در مراسم اختتامیه طبق معمول گزیده جشنواره توسط گروه‌های شرکت‌کننده اجرا می‌شود که متاسفانه به دلیل عدم دقت لازم بر جنبه‌های اجرایی و فنی، بخش‌هایی از نمایش بر اساس قانون و ضوابط ما نبود.»

مسجدجامعی ادامه داد: «در نمایش، به دلیل زنده بودن، همیشه دغدغه حرکت‌های غیر قابل پیش‌بینی وجود دارد. در یک مورد گروه تئاتر کشور ارمنستان با اجرای نامناسبی، خلاف مقررات نظارتی نمایش عمل کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا مسوولان حاضر در مراسم اعتراض نکردند، گفت: «این اعتراض انجام شده و پس از مشاهده‌ این برنامه نامناسب، مسوولان با قطع موسیقی از ادامه‌ برنامه‌ نمایشی گروه ارمنستانی ممانعت کردند. معاون من هم در آن مراسم حضور نداشته و با وجود توقف ادامه برنامه، رسیدگی به مساله در دستور کار قرار ‌گرفت.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: «مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت استان خوزستان، خانواده‌ای متدین و از خانواده‌ شهید است و بروز چنین خلافی ناشی از غفلت بوده است.»

وی ادامه داد: «بر اساس گزارشهای حراست وزارت ارشاد و گروهی که برای رسیدگی (معاون وقت پارلمانی وزارت ارشاد، مشاور و مدیرکل حراست) فرستادم، در فرازهایی از برنامه به دلیل ضعف مدیریت مشکلاتی پیش آمده بود، چون مدیر ناظر و مدیریت اجرایی در این مراسم یک نفر بوده است.»

مسجدجامعی در توضیح برخوردهایی که در این مورد صورت گرفته است، گفت: «گروه نمایشی ارمنستان از دعوت به جشنواره‌های مشابه محروم شد و دبیر جشنواره که مسوولیت اداری هم در استان داشت از مسوولیتش تقلیل پیدا کرد.»

وی در خصوص هزینه‌های این جشنواره نیز توضیح داد: «بطور کلی معاونت امور هنری در این باب هزینه‌ای پرداخت نکرد. ما ردیفی تحت این عنوان نداریم. خود هنرمندان و مسوولان استان منابع اعتباری این جشنواره را تامین کرده‌اند.»

مسجدجامعی ادامه داد: «اینکه در حوزه‌ این فعالیت اعتباری از ناحیه معاونت ذی‌ربط پرداخت شده صحت ندارد. حضور معاون من هم در مراسم هم صحت ندارد و امیدواریم این جشنواره بتواند با رفع ضعف‌های خود به این برنامه ادامه دهد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: «این پرونده توسط شعبه 110 دادگاه عمومی اهواز مورد بررسی قرار گرفته و علاوه بر آن دادسرای کارمندان دولت هم از مسیر خود این مساله را پی‌گیری کرده است.«

پس از توضیحات مسجدجامعی، نماینده‌ اهواز با بیان اینکه چون گفته شد این مساله ناشی از غفلت بوده و انسان جایزالخطاست، از توضیحات وزیر قانع شد.