در حال بارگذاری ...

تجربه‌گرایان، پیش‌کسوتان و افراد صاحب نام در جشنواره فجر امسال

حسین مسافرآستانه دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، درباره چگونگی برگزاری جشنواره فجر گفت:« فراخوان جشنواره تا سه روز آینده اعلام خواهد شد.» وی افزود:«این فراخوان تنها مربوط به جشنواره تئاتر فجر خواهد بود و شامل جشنواره‌های عروسکی و آئینی و سنتی نمی‌شود چرا که این جشنواره‌ها دبیر جداگانه دارند.»

فراخوان جشنواره تئاتر فجر تنها مربوط به بخش صحنه‌ای است و شامل جشنواره‌های عروسکی و آئینی و سنتی نمی‌شود.
حسین مسافرآستانه دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، درباره چگونگی برگزاری جشنواره فجر گفت:« فراخوان جشنواره تا سه روز آینده اعلام خواهد شد.»
وی افزود:«این فراخوان تنها مربوط به جشنواره تئاتر فجر خواهد بود و شامل جشنواره‌های عروسکی و آئینی و سنتی نمی‌شود چرا که این جشنواره‌ها دبیر جداگانه دارند.»
وی در پاسخ به این سوال که پیش از قبول این سمت گفته بودید جشنواره فجر از تجربیات گذشته خود استفاده نمی‌کند گفت:«به این نتیجه رسیدیم که با تلفیق تجربه‌های گذشته و سیاست‌های جدید مرکز هنرهای نمایشی که آن‌ها را اعلام کرده بود جشنواره را با شکل جدیدی برگزار کنیم. ولی از تجربیات گذشته جشنواره فجر نیز در این شکل جدید استفاده خواهد شد.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره فراخوان متن خواهد داشت یا نه؟ گفت:«متون را مرکز هنرهای نمایشی برای اجراهای نیم سال دوم می‌پذیرد که فراخوان آن هم از سوی تئاترشهر اعلام شده است. از این بخش یعنی از اجراهای نیم سال دوم 20 نمایش به جشنواره فجر راه خواهد یافت ولی خود جشنواره فراخوان متن نخواهد داشت و فقط برای بعضی کارهای خاص و تجربی طرح خواهیم پذیرفت.»
وی در مورد بخش‌های جشنواره گفت:«بخش شهرستان‌ها همچنان در جشنواره حاضر خواهد بود. همچنین بخشی هم تحت عنوان تئاتر تجربه گرایان خواهیم داشت. یک بخش هم مربوط به سفارش‌هایی است که به بعضی از افراد خاص خواهیم داد، که این افراد را با مشورت اهالی تئاتر تعیین می‌کنیم. کسانی که در اجراهای عمومی حضور نداشته‌اند و هنرمندان صاحب نام و با تجربه‌ای هستند. در این موارد خود جشنواره به آن‌ها سفارش کار می‌دهد.»
وی تصریح کرد:«با توجه به افزایش زمان جشنواره از ده روز به 15 روز تعداد آثار حاضر در جشنواره نسبت به دوره قبل از لحاظ کمیت افت نخواهد داشت.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای برپایی جشنواره فجر با دو دبیر دیگر جشنواره هماهنگی خواهند داشت یا خیر؟ گفت:«در امور اجرایی خیر اما در امور برنامه‌ریزی هماهنگی انجام می‌دهیم.»
آستانه در این باره گفت:«جلساتی برای برگزاری این جشنواره‌ها برگزار می‌شود که کلیات برنامه‌ها را در آن جا هماهنگ می‌کنیم. در این جلسات معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل اداره هنرهای نمایشی، دبیران جشنواره‌ها حاضر می‌شوند که به ضرورت افراد دیگری نیز در این جلسات می‌توانند حضور پیدا کنند.»
مسافر خاطر نشان کرد:«جشنواره امسال هم به شکل غیر رقابتی برگزار خواهد شد.»
وی درباره بخش بین‌المللی جشنواره نیز گفت:«بخش روابط بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی کارهایی را انتخاب کرده که باید آن‌ها را ببینیم و از میان آن‌ها کارها را انتخاب کنیم. ولی سعی می‌کنیم از کشورهای مختلف در جشنواره حضور داشته باشند. اما هنوز هیچ فهرستی از سوی امور بین‌الملل به من ارائه نشده است.»