در حال بارگذاری ...

معرفی برترین‌های دومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره

مراسم اختتامیه و معرفی برترین‌های دومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره عصر روز پنج شنبه ۳۰ دی‌‌ماه در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در این مراسم که با حضور دکتر حمید شاه‌آبادی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین مسافرآستانه رئیس مرکز هنرهای نمایشی، دکتر محمود عزیزی دبیر جشنواره و علی‌قلی امیراحمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر کشور برگزار شد از برترین‌های دومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره در بخش‌های بازیگری، نویسندگی، کارگردانی، طراحی صحنه، موسیقی و همچنین در بخش ویژه تقدیر به عمل آمد.
در بخش بازیگری ابوالفضل حاج علیخانی بازیگر نمایش "به رنگ سدر به بوی کافور" از شهرستان اراک به همراه صحرا فتحی بازیگر نمایش "سرود صدهزار افلیای عاشق" از اصفهان به صورت مشترک عنوان نخست را کسب کردند.
وحید قوهستانی با بازی در نمایش "سمفونی سترون‌های سپیدزا" از تهران ، جایگاه دوم را در بخش بازیگری به دست آورد.
هیات داوران داریوش نصیری بازیگر نمایش "مجلس سهراب‌کشی" و امین طباطبایی بازیگر نمایش "صداش بزن انار و گندم" را به صورت مشترک به عنوان برنده جایزه سومین بازیگر برتر جشنواره انتخاب کردند.
در بخش کارگردانی نمایش "سرود صدهزار افلیای عاشق" به کارگردانی احسان فاضلی از اصفهان به عنوان بهترین اثر برگزیده انتخاب شد.
نمایش"به رنگ سدر به بوی کافور" به کارگردانی ناصر کریمی‌نیک از اراک در جایگاه دوم بخش کارگردانی قرار گرفت.
اعضای هیات داوران اثر دیگری را در بخش کارگردانی شایسته کسب جایگاه سوم ندانستند.
در بخش بهترین متن، قطب‌الدین صادقی نویسنده نمایش "سرود صدهزار افلیای عاشق" به عنوان نخست را به دست آورد.
سید مهدی فرجامی نویسنده نمایش "سمفونی سترون‌های سپیدزا" به همراه داریوش نصیری و مرتضی وکیلیان نویسندگان نمایش "مجلس سهراب کشی"، به صورت مشترک عنوان دوم را به دست آوردند.
امیردژاکام نویسنده نمایش "صداش بزن انار و گندم" جایزه سومین متن برتر جشنواره را کسب کرد.
در بخش طراحی صحنه نمایش "رکوئیم برای شایسته" با طراحی امیر زاغری و "سمفونی سترون‌های سپیدزا" با طراحی سید محمد فرجامی به صورت مشترک جایزه نخست را کسب کردند.
در بخش بهترین موسیقی، مهدی وجدانی آهنگساز نمایش "مجلس سهراب‌کشی" موفق به کسب جایزه ویژه شد.
همچنین در بخش ویژه جشنواره که به آثار مذهبی متناسب با ایام محرم و صفر اختصاص داشت، نمایش "نقل سرخ" به کارگردانی اکبر قهرمانی و نمایش "شمشیر و شرم" به کارگردانی مهدی روحی به صورت مشترک به عنوان برندگان بخش ویژه انتخاب شدند.
پس از معرفی نفرات برتر، بیانیه هیات داوران دومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره قرائت شد که به شرح زیر است:
دومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره با گذشت چهار سال از دورۀ نخست این جشنواره به یاری خداوند متعال توسط بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران برگزار شد.
این مهم با  حمایت‌های معاونت محترم هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست اداره کل هنرهای نمایشی به انجام رسید و از این پس در صددیم با کمک این عزیزان ادوار آتی این جشنواره به صورت سالانه برگزار شود.
اشتیاق برای شرکت در این جشنواره از اقصی نقاط ایران باعث شد که تعداد 325 متن در مدت کوتاه مقرر به دبیرخانه جشنواره ارسال شود که این تعداد نمایشنامه بیانگر استقبال خوب و پرشور هنرمندان جوان کشور از این رویداد هنری است که در این میان حضور گسترده هنرمندان شهرستانی بسیار چشمگیر و دلگرم کننده بود.
در مرحله  بازخوانی متون ارسالی، تعداد 50 اثر برای بازبینی انتخاب و این مرحله توسط هیات داوران مرحلۀ بازبینی به صورت فشرده در 3 روز به انجام رسید و 15 نمایش برای حضور در مرحله پایانی گزینش شدند که دست اندرکاران این نمایش‌ها با شرکت در مراسم اختتامیه در انتظار اعلام نتایج نهایی توسط هیات محترم داوران هستند.
بی‌شک رشد و بالندگی هر جشنواره‌ای در سایه تداوم و استمرار آن جشنواره محقق خواهد شد و ما نیز بر آنیم تا این وقفه 4 ساله با افزایش سطح کیفی سومین جشنواره تئاتر تک نفره جبران گردد تا بتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده خود و رساندن این جشنواره به استانداردهای جهانی و بین‌المللی کردن آن دست یابیم.
یکی از نکات بارز این جشنواره  که به آسیب‌شناسی دو دورۀ قبلی جشنواره برمی‌گردد تاکید هیات داوران بر پرهیز گروه‌های شرکت کننده از استفاده از عوامل بیرونی نظیر صدا و یا حضور بازیگر دوم به هر شکل ممکن روی صحنه است که به نوعی تعریف شخصیت کرده و مفهوم تئاتر تک نفره را به چالش می‌کشد.
در انتها، ابتدا از تمامی شرکت‌کنندگان این جشنواره و سپس از سیاستگذاران هنر تئاتر این کشور که این فرصت مغتنم را در اختیار جوانان هنرمند و هنردوست این مرز و بوم قرار دادند تشکر و قدردانی کرده و با این امید سخنان خود را به پایان می‌رسانیم که همه شما را در دوره‌های آتی این جشنواره ملاقات نماییم.
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره تئاتر تک نفره
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی به دومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره این جشنواره را باعث رشد تئاتر کشور دانست.
در این پیام که توسط امیرقلی امیراحمدی، مشاور ارشد وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه دومین جشنواره سراسر تئاتر تک نفره قرائت شد آمده است:
بنام یگانه هنرمند
شهیدان وفا را درس دیداری‌ست پنهانی / سواد حیرتی دارد بیاض چشم قربانی
جهانی رفته است از خویش در اندیشه وهمی / سرابی هم نمی‌بینیم و کشتی‌هاست طوفانی
مبادا همت از تحصیل حاصل منفعل گردد / مرو تا می‌توانی جز پی کاری که نتوانی
تاوان تعهد آدمی را به خویشتن خویش، هنر نامیدند و قبای کرامت را بر رسای این قامت بریدند.
قلندران حقیقت به نیم‌جو نخرند / قبای اطلس آنرا که از هنر عاری است
آنانکه بر تب غم عاشقانگی بروی نسیم شفابخش فرزانگی جامه دریدند، چه دیدند؟! که فقر هنرمندی را بر ثروت بیدروی برگزیدند.
سلام بر هنر و سلام بر هنرمند، هنری که متعهد است و هنرمندی که متعبد اگر فرمود: «الله جمیل و یحب الجمال» خدا زیباست و زیبایی را دوست می‌دارد. شاید بتوان گفت که چون هنر، آفرینش زیبایی‌هاست، خداوند، هنرمند را دوست می‌دارد. آنکه یا لبخند بر لب‌های این مردم عزتمند می‌آورد و به او خال سرور به دلهاره می‌برد و یا آنکه زیبایی غم را تداعی ماتم مهجوری قرار می‌دهد و اشکی از دورماندگان از اصل خویش و جویندگان وصل خویش بر گونه‌هایشان می‌نهد.
و تئاتر که سرآمد هنرهاست چون به عرصه‌ تئاتر تک‌نفره قدم می‌گذارد به سرآمد هنرمندی ها، می‌تواند چشم توقع بسپارد.
این‌که یک نفر بی‌شعبده فناوری و بی‌مدد جلو‌ه‌های ساحری، بتواند جمعی را به سحر حلال نشان و بیان و حرکت و کلام به طلسم تماشا مبتلا کند کاری کارستان است!
هنر کم‌هزینه‌ تئاتر، چون به زیور وجود بازیگرانی کم‌توقع آراسته است، دومین جشنواره‌ سراسری تئاتر تک‌نفره، نشان از کم‌لطفی مسوولین هنرهای نمایشی دارد و آن کسانی که به صرافت این اقدام افتاده‌اند، تقدیری ویژه را شایسته‌اند.
تئاتر اگر بگویم پالوده‌ترین طیف هنرهای نمایشی است، گزافه نیست در سینما تکرار برداشت و تعدد پلان‌های تکراری، گاه تا شمارگان بعید سی‌وچهل، مسبوق به سابقه است. یک پلان را بارها خطارفتن و خطاگفتن امر متداولی است، لیکن در تئاتر از این امتیازات آوانسی خبری نیست.
صحنه‌ تئاتر خطاپذیر نیست! بی‌رحم بی‌رحم است! از آن مهم‌تر تئاتر چون زنده اجرا می‌شود، آمادگی جسمانی می‌خواهد و آمادگی جسمانی، تنی‌ تندرست و ناآلوده می‌طلبد و تئاتر تک‌نفره به طریق اولی! جولانگاه تمایزات یک فرد است با تمامی ابعاد یک هنرمند!»
در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «اما فراموش نکنیم که این پدیده چون به دیده تعهد نگریسته نشود و به راه هنر برای هنر برود، عدمش به ز وجود است! به این عبارت با گوش ارادت و نه عادت! دل بسپاریم که رهبر فرزانه‌ عزیزمان فرمود‌: «تئاتر در جمهوری اسلامی، اصالت والای خود را در بیان دردها و بازگویی‌ قصه مظلومیت بشریت در بند، می‌یابد».
هنر بی‌درد، به درد نمی‌خورد! تئاتر در جامعه را در گرم‌ترین فضای ارتباطی ممکن، چهره در چهره، رو در رو، مو به‌ مو می‌تواند به مخاطبش حتی بی‌گفت‌وگو انتقال دهد.
مرد را دردی اگر باشد خوش است/ درد بی‌دردی علاجش آتش است
و مونودرام، در یک کلام، بی‌درد، به دل نمی‌نشیند، دردی که به چشم می‌توان دید نمی‌گویم میدان تمرین آماتورها و غیرحرفه‌ای‌هاست، بلکه سخن این است که تئاتر تک‌نفره که بی‌تردید باز هم کاری گروهی است، تیم امید فردای تئاتری به معنای واقعی کلمه، حرفه‌ای، خواهد بود.»
حسینی در پایان این مطلب متذکر شده است: «شرکت ‌٣٢۵ اثر در یک فراخوان ضربتی و حضور ‌١۶ اثر در مرحله نهایی که ‌١٠ اثر آن شهرستانی است، نشان از موفقیت این طرح فراموش شده است. برگزیدن یک اثر عاشورایی که امیدوارم شایسته‌ این عبارت باشد، به معنویت این جشنواره افزوده است.
انفاق دوستان با هم دعای جوشن است/ سختی از دوران نبیند دانه تا در خرمن است.
همکاری و همگامی سینه سوختگان تئاتری، اتفاقی را پدید آورده است که اتفاق و اتحاد آنان راعیان می‌نماید.
دوستان!
هیچ کار از سعی ما چون کوه‌کن صورت نبست/ وقت آن کس خوش کز او آثار می‌ماند به‌جا
برای ارزیابی این حرکت، پررنگی این شرکت، معیاری می‌تواند باشد بقول حضرت صائب
کار چون گویاست بیکار است اظهار کمال/ کوهکن را ترجمانی چون زبان تیشه نیست
برای آنانی‌که در کشیدن طناب بادبان‌های کشتی تئاتر تک‌نفره، دستی پینه بسته دارند و برای رسیدن به بارانداز معرفت، همت می‌گمارند، آرزوی سعادت دارم.
توفیق! رفیق طریق عزت و اعتبار یکایک دست‌اندرکاران و گردانندگان و شرکت‌کنندگان گرامی این محفل عزیز باد.»