افزایش قیمت بلیت نتیجهای جز کاهش تماشاگر ندارد
من درجلسه شورای هماهنگی قیمت بلیت تئاترم را ٣٠٠تومان تعیین کردم ولی در نهایت مسئولان بهای ٢٠٠٠ تومان را برای نمایش من در نظر گرفتند.
مصطفی عبداللهی کارگردان نمایش ” شرق بوسه “
ایران تئاتر ـــ مریم فشندی:افزایش قیمت بلیت تئاترنتیجهای جزافت تماشاگرندارد چرا که درشرایط فعلی مردم استطاعت پرداخت پول بلیت تئاتررا ندارند. مصطفی عبداللهی کارگردان تئاتر« شرق بوسه» در گفتوگو با خبرنگارایران تئاتربا بیان این مطلب افزود: من درجلسه شورای هماهنگی قیمت بلیت تئاترم را ٣٠٠تومان تعیین کردم و معتقدم حتی همین مبلغ هم زیاد است ولی در نهایت مسئولان بهای ٢٠٠٠ تومان را برای نمایش من در نظر گرفتند.
وی خاطر نشان کرد: این پولها هیچ تاثیری دربودجه تئاتر ما ندارد. اگر قرار است برای مردم تئاتر بگذاریم باید شرایطی فراهم کنیم که مردم بتوانند تئاترببینند. به همین منظور میبایست قیمت بلیت را کاهش دهیم. برای انجام کار فرهنگی نباید دنبال انتفاع بود، بلکه باید برای آن هزینه کرد.
وی با اشاره به این که ما نمیتوانیم خود را با کشورهایی مقایسه کنیم که درآنها مردم تئاتر را ضرورت زندگی میدانند، افزود: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی سالن نمایش ندارد. پس ازانقلات اسلامی سالن نمایشی اضافه نشده ولی شهرداری به راحتی میتواند با گسترش تئاتر در فرهنگسراها، تئاتر را میان مردم بیاورد.
وی با بیان این که برای انتخاب بازیگران نمایشش دچار مشکل شده، در توضیح این مشکلات گفت: برای انتخاب بازیگر سراغ هر کس که میرفتم مشغول بازی در دو سه نمایش بود. این غلط است. چه طور میشود یک بازیگر مثلا صبح شخصیت یک ایرانی را بازی کند و عصر نقش یک غربی را داشته باشد و در سانس سوم در یک کار طنز ظاهر شود! چه اتفاقی میافتد؟ دراین حالت چه توقعی میتوان داشت که بازیگر کاری بکند کارستان. این بلبشو نتیجهای جز بینظمی و سطحی نگری درپی ندارد. آنها شاید نتیجه توجه کردن به کمیت است. در حالی که به جای این کار میبایست به کیفیت توجه شود. نباید اجازه داد هر کاری که به پختگی لازم نرسیده در سالن حرفهای شهر اجرا شود. منظورم به هیچ عنوان حذف جوانان نیست، منظورم این است که دولت باید فکری به حال فارغالتحصیلان تئاتر بکند. باید جوابگوی این تولید انبوه بود.
وی که بیستمین تجربه کارگردانی خود را سپری میکند متن نمایش«شرق بوسه» را برداشت و تفسیری ناشی از اجراکنندگان نمایش دانست و تصریح کرد: نمایش ما ازمحاکمه دانتون آغاز میشود و اشاراتی به انقلاب کبیر فرانسه دارد.
عبداللهی برای رسیدن به یک متن منسجم ناچار شده دست به تغییراتی درمتن بزند. وی در اینباره افزود: متن نیاز به تغییراتی برای اجرا داشت. به عنوان مثال شخصیت زن نمایش وضعیت معلوم و واضحی نداشت که من موقعییت او را تعیین کردم. از لحاظ اجرایی نیز شیوههایی را در نظر گرفتم که با تابلوهای متن سازگار باشد. برای این کار جنبه تئاتر گونگی را بیشتر کردم چون معتقدم تئاتر یعنی عمل. تئاتر قرار است تفسیری باشد و کاری که انجام دادم همین است که میبینید. وی با تاکید بر این که سعی کرده اثر از نمایش رادیویی فاصله بگیرد، افزود: اگرچه دیالوگهای نمایش زیاد است ولی تلاش کردم میزانسن و کنش و واکنشها به قدری جذاب باشد که بتواند تماشاگر را جذب کرده و او را تا انتها راضی نگه دارد.
عبداللهی با بیان این که نگاه جانبدارانه را از کارگردانیاش حذف کرده است، اضافه کرد: تماشاگررا آزاد گذاشتم تا انتخاب کند.
وی درپایان ازضعف تبلیغات انتقاد کرد و گفت: تلویزیون هیچ کمکی به تئاترنمیکند، در این مطبوعات است که باید حمایت همه جانبهای از تئاتر داشته باشد.