در حال بارگذاری ...

توجه به هنر تعزیه در یازدهمین جشنواره تئاتر فجر

یازدهمین جشنواره تئاتر فجر به شکل سراسری و به صورت غیر رقابتی با حضور۴۷ گروه نمایشی از ۱۷ تا ۲۳ بهمن ماه سال ۱۳۷۱ در تهران برگزار شد، در این دوره از جشنواره توجه به پژوهش در هنر تعزیه در اولویت برنامه های جشنواره قرار گرفت.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ یازدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر با دبیری حسین جعفری  در بخش‌های صحنه‌ای، کمدی، کودک و نوجوان، تعزیه، نقالی، شاهنامه‌خوانی، پرده‌خوانی و سمینار پژوهشی تعزیه برگزار شد.
در بخش صحنه‌ای که در مجموعه تئاتر شهر و تالارهای وحدت، هنر، سنگلج، محراب، مولوی و فرهنگسرای بهمن برگزار شد؛ 17 نمایش به روی صحنه رفتند که کارگردانان شناخته شده ای همچون علی رفیعی با نمایش "یادگار سال‌های شن"، قطب الدین صادقی با نمایش "حقه‌های اسکاپن"، سعید سهیلی با نمایش "دریا که شرحه شرحه حکایت هاست"، حسین فرخی با نمایش "المیرا در آتش" و علی روئین تن با نمایش  "امشب باید بروم" از آن جمله بودند.
در بخش نمایش های کمدی که در سالن‌های پارس، دماوند، قلهک، کسری، گلریز، مجموعه فرهنگی ولی‌عصر  و نصر برگزار شد، 7 نمایش به روی صحنه رفت. همچنین در بخش نمایش های آیینی، تعزیه، نقالی، شاهنامه‌خوانی، پرده‌خوانی و بازی های سنتی؛ تکیه مصطفوی، قهوه‌خانه پاتوق، قهوه‌خانه حاج جواد و قهوه‌خانه شهبازی محل اجرا قرار گرفتند. این در حالی بود که برخی از بازی های نمایشی در آسایشگاه ها، بیمارستان‌ها، سازمانها و ارگانهای دولتی، کارخانه‌ها، مدارس و مهدکودک‌ها نیز اجرا شدند.
در بخش نمایش‌های کودک و نوجوان نیز 9 نمایش به روی صحنه رفت که می‌توان از  نمایش‌های "کاراگاه2" بهروز غریب‌پور، "کالسکه آقای عدالت" حسن دولت آبادی، "تو هم می‌توانی" محمود فرهنگ و "جنگلبان" حسین فدایی حسین نام برد.
اما مهمترین بخش یازدهمین جشنواره تئاتر فجر سمینارهایی بود که با رویکرد به هنر تعزیه برگزار شد. در این بخش نشست‌ها "شبیه خوانی دّر یتیم نمایش‌های ایرانی"، "تعزیه و مراسم عزاداری در عراق"، "تعزیه و مراسم عزاداری در پاکستان"، "بحر طویل خوانی شیوه‌ای از پتواژگویی و منظومه خوانی نمایشی در قلمرو شبیه خوانی و تعزیه تراژدی در اسلام" توسط  جابر عناصری برگزار شد.
همچنین نشست‌های "منشأ تعزیه" مصطفی طالبی، "معرفی کتاب حدیقه‌السعداء،" حسین محمدزاده صدیق، "مجلس شهادت علی‌اکبر(ع)"، روبرت هنری دوژنره، ترجمه ماهایا پطروسیان، "تعزیه در میان مسلمانان شیعه"، پیتر چلکوفسکی، تلخیص و ترجمه: افروز فروزند؛ "پیشینه و تاریخچه تعزیه در ایران" جواد امینی، "تعزیه و مراسم عزاداری در افغانستان" حمید احمدی، "اسناد ویژه شبیه خوانی در تکیه دولت" محمد رضا بهنودی، "جایگاه زیباشناختی تطبیقی تعزیه در تئاتر معاصر جهان" مصطفی مختاباد و "نقش لباس در تعزیه" بهینه خوشنویسان از دیگر بخش های سمینار هنر تعزیه بود.
یازدهمین جشنواره تئاتر فجر،همچنین 4 کتاب "شبیه خوانی، گنجینه نمایشهای آئینی مذهبی"، "ادبیات نمایشی (هفت پرده عشق)" ،شبیه خوانی کهن الگوی نمایش‌های ایرانی" را به کوشش جابر عناصری و کتاب "پویه" (ویژه ادبیات نمایشی) را زیر نظر سعید کشن فلاح منتشر کرد.
یادآوری می‌شود سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری به دبیری رحمت امینی برگزار می‌شود.
برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره تئاتر فجر www.fitf.ir  مراجعه کنید.