در حال بارگذاری ...

محسن حسینی”امیر ارسلان” را برای جشنواره آیینی و سنتی آماده می‌کند

محسن حسینی طرحی را براساس داستان‌های امیر ارسلان به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ارائه کرده است.محسن حسینی که این روزها مشغول آماده کردن نمایش”شهرزاد و هفت‌ قصه‌اش” برای اجرای عمومی در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر است در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر،گفت:«پروسه استفاده از شیوه‌های نمایش ایرانی در کارهای من آغاز شده است. در”شهرزاد و هفت قصه‌اش” هم بسیار از شیوه‌های پرد‌ه‌خوانی و نقالی استفاده کرده‌ام.»

محسن حسینی طرحی را براساس داستان‌های امیر ارسلان به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ارائه کرده است.
محسن حسینی که این روزها مشغول آماده کردن نمایش”شهرزاد و هفت‌ قصه‌اش” برای اجرای عمومی در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر است در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، درباره طرح امیرارسلان گفت:«امیرارسلان طرح بسیار سنگینی است. قصه‌های امیرارسلان متشکل از 22 مجلس یا فصل است که در 800 صفحه مکتوب شده توسط نقیب الدین شیرازی سروده شده است.»
وی در مورد این قصه‌ها افزود:«در تحقیقاتی که این اواخر روی این مجموعه انجام دادم متوجه شدم که یکی از دختران ناصرالدین شاه که مخفیانه در مجالس روایت قصه‌ها شرکت می‌کرده نقش بسیار مهمی در مکتوب شدن این قصه‌ها داشته است.»
وی تصریح کرد:«این طرح ناخودآگاه بعد از شهرزاد سراغ من آمد. این پروژه برای جشنواره آیینی و سنتی است اما کار بسیار سنگینی خواهد بود و فکر می‌کنم بتوان یک نمایش 120 دقیقه‌ای براساس این قصه‌ها اجرا کرد.»
حسینی خاطر نشان کرد:«در این نمایش ایستگاه‌های مهم زندگی امیرارسلان در هفت پرده روایت می‌شود.»
وی در ادامه گفت:«پروسه استفاده از شیوه‌های نمایش ایرانی در کارهای من آغاز شده است. در”شهرزاد و هفت قصه‌اش” هم بسیار از شیوه‌های پرد‌ه‌خوانی و نقالی استفاده کرده‌ام. ما در ایران خمره‌های نمایشی داریم که اگر آن‌ها را باز کنیم برای ما سرشار از ایده خواهد بود. اگر کارهای بهرام بیضایی هنرمندانه است به خاطر این است که او به این خمره‌های نمایشی دست پیدا کرده و آن‌ها را وارد ادبیات نمایشی می‌کند.»
وی افزود:«در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی چند سال پیش یک همکار مهابادی اسکندرنامه را به زبان کردی در 80 دقیقه دکلمه می‌کرد و تازه متوجه شدم که اصل این اجرا چیزی حدود چهار ساعت است. این اجراها به شدت من را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از آن‌ها ایده می‌گیرم. در هنر پست مدرن صحبت از بازگشت به سرچشمه‌های هنر می‌شود و فکر می‌کنم در بازخوانی امیرارسلان ما هم می‌توانیم به این سمت و سو حرکت کنیم.»
وی درباره جشنواره آیینی و سنتی گفت:«سنت در این جا گاهی بد تعریف می‌شود. سنت برای من هویت و اصالت است، نه بازگشت به عقب.»
وی در این باره افزود:«من از هم زمانی برگزاری این سه جشنواره تاسف خوردم، جشنواره آیینی و سنتی می‌تواند مهم‌ترین جشنواره بعد از جشنواره فجر باشد به هر حال امیدوارم این دوره موفقیت آمیز بوده و تبدیل به یک رویداد شود.»
حسینی در ادامه گفت:«امیدوارم به این شکل نباشد که به یک نمایش آیینی و سنتی کم بها داده شود و به یک گروه خارجی سرویس دهی ناب شود. این منطقی نیست من بارها هم گفته‌ام مهمانان خارجی وقتی به ایران می‌آیند می‌خواهند کار ایرانی ببینند و ما اگر کاری به آن‌ها نشان می‌دهیم باید کار نابی باشد. سرویس دهی به گروه‌های آیینی و سنتی باید به مانند سرویس دهی به گروه خارجی و داخلی جشنواره فجر باشد. حرفی که می‌زنم نقادانه است، اما از سر دلسوزی است.»
وی در ادامه اشاره کرد:«طرح این اجرا به دبیرخانه جشنواره ارائه شده است.»
همچنین وی اعلام کرد که به احتمال زیاد از همان گروه اجرایی نمایش”شهرزاد و هفت قصه‌اش” برای اجرای”امیرارسلان” استفاده خواهد کرد. حسینی تصمیم دارد تمرینات این نمایش را از اول مهر ماه آغاز کند.
وی در پایان افزود:«تصمیم دارم از مشاوره‌های آقای فتحعلی‌بیگی نیز در این کار استفاده کنم. با ایشان صحبت کرده‌ام که جواب مثبت هم داده‌اند.»