در حال بارگذاری ...

لیرشاه نسبت به سایر آثار شکسپیر پیچیدگی کمتری دارد

نشست مطبوعاتی نمایش”لیرشاه” با حضور سعید آقایی کارگردان نمایش و جمعی از خبرنگاران در روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد. کارگردان نمایش”لیرشاه” گفت:«شیوه طراحی صحنه کنشگر این نمایش بر بازیگری، دراماتورژی و ... تاثیرگذار بوده است. در این نمایش صحنه‌های مجزا وجود دارد اما من سعی کردم که کاملاً به آن وفادار باشم.»

نشست مطبوعاتی نمایش”لیرشاه” با حضور سعید آقایی کارگردان نمایش و جمعی از خبرنگاران در روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، سعید آقایی کارگردان نمایش گفت:«این نمایش پارودیک نیست و به سمت هجو نرفته است چرا که در سراسر نمایش اثری تراژیک مشاهده می‌شود. نمایش دارای حس تراژیک بوده و از ساختار تراژیک بهره‌مند است.»
کارگردان نمایش”لیرشاه” در این جلسه گفت:«از لحظه اول نمایش مطمئن بودم که نمی‌خواستم کار به سمت هجو برود هر چند از لحظه اول دارای نوعی تلفیق است. البته من قصد داشتم از تلفیق و ترکیب استفاده کنم اما نگاه ما روند داستان کاملاً جدی است.»
آقایی در پاسخ به این که مبنای این نمایش چه بوده اظهار کرد:«در لایه پایین اجرا هنوز اتفاقاتی که در متن نمایش می‌افتد در حال تکرار است.»
شکسپیر نیز به خود این اجازه را داده که از تاریخ آن گونه که خود می‌خواهد استفاده کند، ما با این پیش فرض که شکسپیر نیز استفاده دراماتیک کرده خواستیم ببینیم که می‌توان این کار را با لیرشاه انجام دهیم. به طور کلی ما در این متن با شقاوت و خشونت زیادی مواجه هستیم ما فرض کردیم که آیا کوردلیا می‌تواند پدر خود را در حد شیفتگی دوست داشته باشد و آیا می‌توانیم فرض کنیم که او می‌خواهد با پدر خود صادقانه صحبت کند.»
وی تصریح کرد:«برای ما فرایند تولید مهم بود و نیاز به یک بستر داشتیم که آن بستر لیرشاه بود. از ویژگی این متن می‌توان به این مطلب اشاره کرد که لیرشاه نسبت به سایر آثار شکسپیر پیچیدگی کمتری دارد.
لیرشاه تبدیل به فرهنگ عامه شده و هر کسی که برای دیدن آن می‌آید با یک پیش فرض مواجه است و من می‌خواستم که تماشاگر را به چالش بکشانم و ببینم که آیا می‌تواند تا پایان کار با ما همراه باشد؟ به همین دلیل از این متن استفاده کردم.»
کارگردان نمایش”لیرشاه” گفت:«شیوه طراحی صحنه کنشگر این نمایش بر بازیگری، دراماتورژی و ... تاثیرگذار بوده است. در این نمایش صحنه‌های مجزا وجود دارد اما من سعی کردم که کاملاً به آن وفادار باشم.»
آقایی در پاسخ به این که نمایش”لیرشاه” تا چه اندازه از تعزیه تاثیر پذیرفته است گفت:«من علاقه زیادی به تعزیه ندارم اما از شرایط آن استفاده کرده‌ام اما تاثیر بیشتر من به وضعیت”تادوش کانتر” در آثارش بود و از آن استفاده کرده‌ام.»
آقایی با اشاره به این که کارگردان همراه با قراردادهایی که با خود می‌گذارد جلو می‌رود گفت:«من تقریباً سعی کردم از لحظه اول نمایش قرار دادی با تماشاگر خود بگذارم اما آن را بشکنم.
اولین انگیزه من این بوده که با توجه به پیش فرض تماشاگر، قصد دارم آن را تغییر دهم که باعث شد بسیاری به مسئله انتزاعی بودن اثر اشاره کنند.»
آقایی در پاسخ به این که چرا در طراحی صحنه شما اتفاق خاص نیفتاده گفت:«طراحی صحنه کنشگر شیوه خاصی است، چرا که عده‌ای از طراحان که به صورت سنتی کار می‌کنند با این شیوه مشکل دارند.
طراحی صحنه کنشگر تمام هم و غمش بر کاری است که بازیگر انجام می‌دهد و تمام تاکیدش را بر بازیگری قرار می‌دهد.»