در حال بارگذاری ...

خبر توقیف نمایش ”عکس یادگاری” صحت ندارد

نه در مکاتبات ما و نه در گفت‌وگوهایی که با دکتر قطب‌الدین صادقی داشتیم صحبتی از توقیف نمایش ”عکس یادگاری” نشد. ضمن احترامی که برای ایشان قائل هستم، اما متاسفانه ایشان در چند جا از این کلمه استفاده کردند، در حالی که صحبتی از توقیف نمایش نشده است.

بحث نظارت و اصلاحیه های نمایش ها این روزها در حوزه تئاتر به یکی از مهم ترین موضوعات تبدیل شده است. در این باره همایون قنواتی رییس اداره نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی به مواردی اشاره کرده است که می تواند پاسخ گوی بسیاری از پرسش های طرح شده در این روزها باشد.
همایون قنواتی مدیر نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، گفت:«‌مجموعه تالارهای تهران گروه‌ها و افرادی را که توسط هیئت کارشناسی خود برای اجرای نمایش در این تالارها انتخاب شده بودند را اعلام کردند. گروه‌ها و افراد آثارشان را به ما ارائه دادند که پس از مطالعه بخشی از پاسخ‌ها را اعلام کرده‌ایم.»
وی در ادامه افزود:«خوشبختانه این زمان را داشتیم که با اکثر کارگردانان گفت‌وگو کنیم. موارد مختلفی که در خصوص کارهای ارائه شده وجود داشت به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد که نتایج خوبی هم به دست آمد. بخشی از آثار را هم که عمدتاً دارای ضعف ساختاری بودند و یا این که مناسبت‌های نزدیکی به لحاظ فرهنگی با جامعه ما نداشتند به کارگردانان آن‌ها اعلام کردیم که می‌توانند متون دیگری را پیشنهاد دهند و این زمان را در اختیار آنان قرار دادیم که آثار مناسبت‌تری را چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ ساختاری و تکنیکی و با توجه به نیازهای فرهنگی جامعه اثر دیگر را جهت بررسی دوباره به شورا ارائه دهند. در واقع ما فرصت را از گروه‌های پیشنهاد دهنده نگرفته‌ایم بلکه به آنان توصیه کردیم و متون دیگری را جایگزین کنند.»
وی خاطر نشان کرد:«برای نمونه کاری که آقای رضایی‌راد ارائه داده بودند به همان دلایلی که عرض کردم مورد تصویب قرار نگرفت و بعد از چند جلسه گفت‌وگو ایشان تصمیم گرفتند متن دیگری را ارائه دهند که این کار را هم کردند.»
قنواتی تصریح کرد:«کار آقای مصدق، عباس شادروان، آقای مسعود موسوی هم جزء این موارد بود که متون دیگری را جایگزین متون قبلی خود کردند.»
وی درباره نمایش”عکس یادگاری” به کارگردانی دکتر قطب‌الدین صادقی گفت:«هر اثری که اجرای عمومی می‌شود، توسط شورای نظارت و ارزشیابی مورد بازبینی قرار می‌گیرد. برای این که قوانین شورای انقلاب فرهنگی را در خصوص مواردی که یک نمایش را می‌تواند قابل اجرا کند مورد توجه قرار دهند، بازبینی در خصوص همه کارها اتفاق می‌افتد و گاه پیش می‌آید که مواردی هم به اطلاع کارگردان و گروه می‌رسد در نتیجه کارگردان ملزم به رعایت مواردی است که از طریق شورا اعلام شده است.در خصوص کار آقای صادقی هم مثل همه کارها این اتفاق افتاد. کارشان مورد بازبینی قرار گرفت و به دلیل مغایرت‌هایی که این اجرا با اجرای همین نمایش در جشنواره فجر داشت مواردی به ایشان اعلام شد و متاسفانه به دلیل این که زمان کافی برای رفع این موارد تا زمان اجرا فراهم نبود، شورای نظارت اعلام کرد تا رفع اصلاحات مورد نظر از سوی کارگردان اجرای کار به تعویق می‌افتد و از آن جا که نمی‌توانستیم تالار چهارسو را تا انجام این اصلاحات خالی نگه داریم به ایشان پیشنهاد شد اجرای نمایش در زمان مناسب دیگر با رفع موارد مورد نظر شورا روی صحنه برود. نه در مکاتبات ما و نه در گفت‌وگوهایی که با ایشان داشتیم صحبتی از توقیف نمایش نشد. ضمن احترامی که برای ایشان قائل هستم اما متاسفانه ایشان در چند جا از این کلمه استفاده کردند، در حالی که صحبتی از توقیف نمایش نشده است و نمی‌دانم چرا ایشان علاقه به استفاده از این کلمه دارند.»
وی در ادامه افزود:«شورای نظارت بر نمایش یک تفاوت عمده و اساسی با تمام شوراهای نظارت در بخش‌های دیگر دارد و آن تفاوت این است که در واقع شواری نظارت اداره کل هنرهای نمایشی تولید کننده و تهیه کننده یک اثر است و به همین خاطر نگاهی که به تولیدات دارد یک نگاه حداکثری است. این نگاه یکی در ارتباط با سطح کیفی آثار است یعنی این که کار دارای کیفیت‌های نمایشی باشد و دوم این که به لحاظ محتوا و مضمون نیز به مسائل مختلفی بپردازد که هم گام با جامعه باشد و در جهت ارتقاء سطح فرهنگ، بینش و نگاه جامعه حرکت کند و به مسائلی که پرداختن به آن‌ها لازمه یک زندگی اجتماعی و انسانی است توجه کند. طبعاً از آثاری که دارای این گونه مفاهیم نباشند و باعث شوند که مخاطب کمتری جذب تئاتر شود نمی‌توانیم حمایت کنیم چرا که حمایت از این آثار جزء سیاست‌های ما نیست.»